Artık Çin de Çin malı tüketiyor!
Yıllarca batılı tarzı yaşamı yansıttığı için ve hep 'daha kaliteli olur' algısı ile yabancı markaların yerlileri ezip geçtiği Çin pazarında işler değişti. Coca-Cola, Nestle ve P&G gibi devler yerliler ile rekabet etmekte zorlanıyor.
Çin son 20 yıldır ekonomik büyümesi ile dünyanın üretim üssü oldu. Ülkede biriken sermaye ile birlikte büyük batılı şirketleri de satın alan Çinli milyarderler kendi ülkelerinde bir sorunu yakın zamana kadar çözemiyordu: Son hızlı tüketim malları hala yabancıların elindeydi.
Yani vatandaşlar hala yerli kola yerine Coca-Cola içmeyi tercih ediyor kadınlar kozmetik ürünlerinde Fransız markalarından vazgeçemiyordu. Son yıllarda bu değişmek üzere.
Coca-Cola, Maybelline ve Nestle gibi dünyaca ünlü markalar Çinli rakipleri tarafından alt edilme riskini iyice hissetmeye başladı. E-ticaret sitesi Alibaba tarafından yayımlanan istatistiklere göre son büyük indirim gününde dünya devi bebek ürünleri üreticisi Pampers (P&G) Çinli rakibi Babycare’e geçildi.
İş sadece bununla da bitmedi aynı son indirim gününde Genki Forest marka yerli içeceğin satışları Coca-Cola’yı geçti. Aynı indirim etkinliği kapsamında 2019 yılında yerli marka Üç Sincap’ın ürün satışı Nestle’yi geride bırakmayı başarmıştı.
'YABANCI ÜRÜN BATILI YAŞAM DEMEK'
Yatırım danışmanı Albus Yu, “Yabancı şirketlerin ürünleri batılı hayat tarzını yansıttığı için avantajlıydı ama artık müşteriler ‘Çin tarzı’ ürünler istiyor” diye konuştu. Çin’de yabancı marka ürünler tarihsel olarak yerli markalardan daha kaliteli olarak görülür.
Çin Devlet Başkanı Xi Jinping de son yıllarda halkı daha fazla yerli ürün kullanmaya teşvik ediyor. Analist Elijah Whaley, “Önümüzdeki 10 yıl Çin’de yerli markaların yılı olacak” değerlendirmesinde bulunuyor.
Koronavirüs salgınına rağmen 2020’nin ilk üç çeyreğinde Çinli markalar satışlarını yüzde 2 artırdı. Yabancı markaların satışı ise yüzde 6 düştü.
Çin'in en zengin adamı Jack Ma'nın yıldızı son yıllarda hükümetle pek barışmıyor. Fotoğraf: Reuters
'ÇİNLİ MARKALAR RİSK ALIYOR'
Uzmanlara göre yerli markaların başarılarının ardında güçlü sosyal medya yatırımları var. Pazarlama şirketi yetkilisi Mark Tanner, “Pazarlama Çin ürünlerini olduğundan havalı gösterdi. Bu markaların korumaları gereken bir geçmişleri olmamaları avantajları oldu, yani reklamlarında daha fazla risk alabildiler, aykırı davranabildiler” diyor.
Ticareti kolaylaştıracak yazılımlar üzerine çalışan Jenny Chen’e göre batılı şirketler Çin’deki büyüme stratejilerini uzun vadeli yaparken yerli rakipleri üzerlerine akan paradan dolayı işleri daha çabuk bitirmeye çalışıyor.
Koronavirüs ile birlikte Çinli bir kozmetik firması fabrikasını üç günde maske üreten bir tesise dönüştürebilmiş ülkede bir yabancı markanın bunu yapmasının üç yıl alacağı ifade ediliyor.
Çinli markalar reklam stratejilerinde tıpkı ‘lüks’ yabancı markalar gibi ürünlerini Çinli fabrikalarda yaptıklarını vurgulamak istiyor.
AĞIZ BAKIMI İÇİN 12 BİN ÜRÜN
Şirketler aynı zamanda üretim konusunda hiçbir sıkıntı çekmedikleri için her yıl yüzlerce ürünü ‘elbet biri tutar’ mantığı ile piyasaya sürebiliyor. Örneğin dünyaca ünlü ilaç şirketi GlaxoSmithKline’ın Avrupa’da ağız bakımı için 400 ürünü bulunurken Çin’de bu sayı 12 bin.
Sosyal medya fenomenlerinin Çinli tüketicilerin alışkanlıklarını belirlediği bir gerçek. Sadece rujlar deneyen Li Jiaqi’nin TikTok benzeri ‘Douyin’de 45 milyon takipçisi var. Jiaqi’nin önerdiği bir ürün dakikalar içinde satılabiliyor ayrıca Hermes ve Chanel gibi batılı markaları da sıklıkla eleştirmesi dikkat çekiyor.
10 BİN TAKİPÇİLİSİ DE ÖNEMLİ
Sadece böyle büyük influencer’lar değil aynı zamanda 10 bin ve altındaki takipçiye sahip olan insanlar da şirketler için önemli. Bu insanlara ya küçük ödemeler yapılıyor ya da bedava ürün gönderilerek sosyal medya hesaplarından tanıtım yapmaları isteniyor.
Şirketler aynı zamanda oluşturdukları WeChat grupları ile de markalarını tanıtmak istiyorlar. Yabancı kişisel bakım ürünleri satan bir şirkette çalışan Zhang’a, “Yabancı markalar nasıl tekrar öne geçebilir” diye sorulduğunda, “Ben aldığım ruju değiştirmek istesem Douyin ve Xiaohonshu’daki yorumlara bakarım. Bu iş hangi markanın hangi blogger ile anlaştığına bakıyor” diyor.
*Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin önemli bir bölümü Financial Times’ta Yuan Yang imzasıyla yayımlanan ‘Social media influencers help Chinese brands outfox foreign rivals’ isimli makaleden alınmıştır.