Otomobiller küçük, fiyatları büyük: İki katı arttı!
Ulaşım ve Çevre (T&E) adlı sivil toplum kuruluşu, Avrupalı otomobil üreticilerinin en ucuz modellerinin fiyatlarını enflasyon oranının çok üzerinde artırdığını duyurdu.
T&E tarafından yapılan açıklamada, beş büyük Avrupalı üreticinin en ucuz otomobillerinin fiyatlarının "2019'dan bu yana ortalama yüzde 41 oranında" arttığı ve bunun "kümülatif enflasyon oranının neredeyse iki katı" olduğu belirtildi.
2019'dan 2023'e kadar olan verileri analiz eden kuruluşa göre, Peugeot 208 (Stellantis), İspanyol markası Seat'ın (Volkswagen) Ibiza serisi ve Renault'nun Twingo'su gibi küçük araçların fiyatları dört yılda "neredeyse altı bin avro yükselerek, yüzde 37 ila yüzde 56" arasında bir artış gösterdi.
ENFLASYONİST BAĞLAM
T&E'ye göre, aynı dönemde Mercedes'in daha pahalı olan A ve B sınıfı modellerinin fiyatları da yüzde 38 ve yüzde 37 arttı.
T&E’den Anna Krajinska, otomobil üreticilerinin enflasyonist ortamdan faydalanarak, "kendi kârlarını önemli ölçüde arttırmak için fiyatları enflasyonun üzerinde yükselttiklerini" söyledi. T&E, Avrupalı otomobil üreticilerinin 2022 yılında 64 milyar avroluk "rekor kâr" elde ettiğine dikkat çekiyor.
Dernek, buna ek olarak, en ucuz modellerin fiyatlarının birkaç bin avro arttığına dikkat çekerken, üreticiler de “Euro 7” kirlilikle mücadele standardının getirilmesi nedeniyle küçük otomobillerin fiyatında meydana gelen ve araç başına fazladan 200 avroya neden olan artışın "kendileri ve müşteriler için çok pahalı" olduğuna inanıyor.
Avrupa Birliği Komisyonu, 2022 yılında otomobil, kamyonet, otobüs ve kamyonlardan kaynaklanan kirliliği azaltacak yeni bir yasa olan “Euro 7”yi teklif etti.
Teklif, hava kirliliğinin neden olduğu ölümleri engelleyecek ve tüm Avrupa vatandaşları için hava kalitesini artıracaktı.
"SULANDIRILDI"
Ancak Avrupa otomotiv endüstrisi Euro 7'yi ortadan kaldırmak için amansız bir lobi faaliyeti başlattı. Sundukları temel argümanlardan biri, bunun çok pahalı olduğu ve otomobilleri - özellikle de daha küçük, daha ucuz modelleri - tüketiciler için satın alınamaz hale getirecek olmasıydı.
Otomobil üreticileri, otomobillerinin fiyatlarını sistematik olarak arttırırken, Avrupa Birliği Konseyi ve Avrupa Parlamentosunun Çevre Komitesi, Avrupa Birliği Komisyonunun nispeten zayıf olan orijinal Euro 7 teklifini sulandırarak sektörü rahatlattı.
Bu durumu tersine çevirecek adımlar atılmazsa, 2035'ten önce çevre kirliliğine yol açan 100 milyon daha otomobil satılacak ve onlarca yıl Avrupa yollarında kullanılacak.
Anna Krajinska, "Otomobil üreticileri enflasyonist bir piyasayı fırsat bilerek tüketiciler için fiyatları enflasyonun üzerinde arttırarak kendi kârlarını önemli ölçüde arttırdılar. Ancak herkes için hava kalitesini arttıracak ucuz ve kolay erişilebilir teknolojilere karşı bir kampanya yürüttüler” diyerek şikâyetini dile getirdi.
Krajinska, “Avrupa Parlamentosunun bu büyük adaletsizliği sona erdirmek için son bir şansı var ve sadece otomobil endüstrisinin değil, tüm Avrupalıların çıkarları doğrultusunda hareket etmelidir" diye ekledi.
Kaynak: Ajans Bizim