Mini trenler zorlu coğrafyalar için yeni çözüm mü?
Fransa, nüfusu az yerler için 30 kişilik ultra hafif ya da dağlık bölgeler için hem ray hem de asfalt üzerinde gidebilen 9 kişilik mini trenler üzerinde çalışıyor. Ancak bazı uzmanlar projeye karşı temkinli.
Dünyanın en uzun tren hattı ağına sahip ülkelerinden de biri Fransa. 2018 yılı itibari ile yaklaşık 28 bin kilometreye yakın demir yolu hattı bulunan ülkede, 2 bin 800 km kadar da hızlı tren hattı (TGV) bulunmakta. Ülkenin çoğu kasabasına tren ulaşımı mevcutken büyük şehirlere ve Avrupa'nın diğer kentlerine saatte 300 km hıza çıkan TGV trenleri ile gidilebiliyor.
Ancak ülkede hala bazı dağlık ya da nüfusu seyrek kesimlere giden tren hatları yok. Buralara yeni tren hatları inşa etmek, engebeli arazilerden dolayı hem pahalı hem de az nüfus nedeniyle getirisi yok. Ayrıca demiryolu hattı bulunan bazı ufak yerleşim birimlerine sefer düzenlemek, yolcu sayısı nedeniyle maliyetli. Fransızlar, bunun için hafif, ultra hafif ya da mini trenler gibi bazı çözümler üzerinde çalışıyorlar.
MİNİ TREN GELİYOR
Bu projelerden biri Flexy projesi. Fransız ulusal demiryolu şirketi SNCF'in, tekerlek üreticisi Michelin ile bir startup şirketi olan Milla'nin ortak geliştirdiği proje, kırsal bölgelere yolcu taşımayı hedefliyor. 9 koltuklu tek bir araçtan oluşan mini tren, adeta bir minibüsü andırıyor. Araç, hem asfalt yolda hem de tren yolunda gidebiliyor.
100 KM'LİK YOLCULUKLAR İÇİN ULTRA HAFİF TREN
Bunun yanında Fransa'nın Alsace bölgesinde bulunan sanayi şirketi Lohr'un yine SNCF ile geliştridiği Draisy de yeni nesil ultra hafif trenler arasında gösteriliyor. Draisy, 30 koltuklu (istenildiğinde 80 koltuğa kadar çıkarılabiliyor) düşük trafikli hatlar ve 100 kilometreye kadar yolculuklar için tasarlananmış küçük bir elektrikli tren. Pille çalışan araç istasyonlarda şarj edilebilecek.
Bir diğer proje ise TLI. SNCF ile Fransız tren üreticisi Alstom ve İspanyol üretici CAF'ın ortak geliştirdiği bu hafif raylı sistemi, 100 koltuk kapasitesine sahip. Diğer 2 örnekten farklı olarak bu tren, ulusal demiryolu ağında yolculuk yapabiliyor. Hafif ve bakım maliyetlerin az olması sebebiyle bu trene de talep olacağı tahmin ediliyor.
MİNİ TRENLER EN ERKEN 2025'DE RAYLARDA
Demiryolu şirketi SNCF, TLI'nin 2028-2029'da ticari işletmeye alınabileceğini tahmin ediyor. Tahminlere göre, Flexy ve Draisy 2026'da gün ışığını daha da hızlı görecekler. Şu anda, Nantes yakınlarındaki Carquefou'da , test pisti haline gelen eski bir demiryolu hattında, otonom mekik testleri yürütülüyor.
SNCF CEO'su Jean-Pierre Farandou, grubuna 2030 yılına kadar Fransa'da tren yolculuğunun payını iki katına çıkarma hedefini açıkladı. Şirketin planına göre, seyrek nüfuslu, arabadan başka hiçbir çözümün bulunmadığı ve demiryolu ağının daraldığı bölgelerde bu trenler ana istasyonlara yolcu taşıyacak. Ayrıca bu araçlar toplum için geleneksel trenlere göre daha uygun ve daha ucuz olacak.
PROJELER HAKKINDA TEMKİNLİ KONUŞANLAR DA VAR
Fransız demiryolu şirketi, birçok bölgesi için bu projeleri bir an önce hayata geçirmek istiyor. Ancak bazı uzmanlar bu projelerin verimli çalışacağından emin değil. Ulusal Taşıma Kullanıcı Dernekleri Federasyonu başkanı Bruno Gazeau, projeler hakkında "Bu, üyelerimiz arasında çok fazla şüphe uyandırıyor," diye itiraf ediyor ve ekliyor: "İlgileniyoruz çünkü kılcal ağı sürdürmeye kararlıyız, ancak temkinliyiz"
Marne-la-Vallée'deki Gustave-Eiffel Üniversitesi'nde profesör ve hareketlilik uzmanı Pierre Zembri, "Hafif ve ultra hafif trenler" arasında bir ayrım yapılması gerektiğini belirtiyor. Zembri'ye göre, TLI gibi projeler yalnızca kısa hatlar üzerinde konuşlandırılabilir. Ayrıca Pierre Zembri, Flexy gibi demiryolu modülleri yalnızca bazı coğrafi koşullarda çalışabileceğini, ancak bunun için gerekli araç sayısının projeyi çok pahalı hale getireceğini söylüyor. Zembri sözlerini şöyle sürdürüyor. "Bu araçlar geleneksel ağa erişemedikleri için bir istasyona bağlanmayı zor. Draisy gibi projelerin Fransa genelinde yalnızca 15 hat üzerinde kullanılabileceğini tahmin ediyoruz."
*Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin önemli bir bölümü Le Monde’da Eric Béziat imzası ile yer alan ‘Que valent les projets de trains légers et ultralégers lancés par la SNCF ?’ isimli makaleden alınmıştır.
Kaynak: Web Özel