Sizin de başınıza gelebilir | 'Ürünü iade ettim, parasını aldım, yenisini alamıyorum'

Sizin de başınıza gelebilir | 'Ürünü iade ettim, parasını aldım, yenisini alamıyorum'
Teknolojik ürünün iade süresinde cihazın zamlanması durumunda atılabilecek adımlar mevcut. Fotoğraf: Shutterstock

Teknolojik bir ürün aldınız ama bozuk çıktı. Paranız iade edildi ancak bu kez de iadede geçen süreden dolayı ürün zamlandı ve aynı ürünü eski fiyata alamıyorsunuz. Peki bu durumda ne yapmalı?

Şikayet siteleri son zamanlarda hatalı üretilen teknolojik ürünleri satın alan vatandaşların tek adresi haline geldi. Diyelim ki teknolojik bir ürün aldınız, cihaz sorunlu olduğu için iade etmek istediniz, firma da talebinizi kabul etti.... Ancak paranız iade edilene kadar belli bir süre geçti ve bu süreçte söz konusu cihaza zam geldi. Haliyle iade edilen parayla aynı ürünü tekrar alamıyorsunuz. Peki bu durumda ne yapabileceğinizi biliyor musunuz?

'TÜKETİCİ AYIBI İSPAT ETMEK ZORUNDA DEĞİL'

Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu, zaman zaman iade süreçlerinde tamir süresi de hesaba katılarak ürünün mevcut fiyatından müşteriye iade edilmek istenmediğini söylüyor. Bu tür durumlarda Tüketici Hakem Heyeti'ni işaret eden Ağaoğlu, şu ifadeleri kullanıyor:

“Cihaz bozuk çıktığında arada tamir süresi de olduğundan satıcı aynı fiyata o ürünü vermek istemiyor ve 'elimizde yok' yalanını uydurabiliyor. Tüketici zarara uğruyor. Bu mağduriyetinin giderilmesi için 66 bin TL'ye kadar olan uyuşmazlıklarda Tüketici Hakem Heyeti'ne başvurulabilir.

Öte yandan, mağazadan ya da internetten alınan ürünün arızalı çıkması durumunda ilk 6 ay içerisinde tüketicinin dört tercih hakkı olduğunu dile getiren Ağaoğlu, bu hakları şöyle sıralıyor:

-Sözleşmeden dönme;

-Ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme;

-Satılanın ücretsiz onarılmasını isteme;

-Satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme.

Ağaoğlu, “Tüketici bu ayıbı (hatalı ürünü) ispat etmek zorunda değildir. O ayıbın teslim tarihinde olduğu varsayılır. Aksini ispat etmek satıcıdadır” diyor.

Tüketicinin aldığı ürünün arızasının tespiti için ürünü yetkili servisine ya da satıcıya servis fişi ile vermesi gerektiğine dikkat çeken Ağaoğlu, “Tüketici tamir edilmiş ürünü kabul etmek zorunda da değildir” ifadelerini kullanıyor.

Sizin de başınıza gelebilir | 'Ürünü iade ettim, parasını aldım, yenisini alamıyorum' - Resim : 1
'Teknoloji mağazalarından alınan ürünlerin kurulumunun mutlaka yetkili servise yaptırılması gerekiyor.' Fotoğraf: Shutterstock

 66 BİN LİRANIN ALTINDA UYUŞMAZLIKLARDA...

Ticaret Bakanlığı tebliğine göre, değeri 66 bin liranın altındaki uyuşmazlıklarda il veya ilçe tüketici hakem heyetleri görevlendiriliyor. 66 bin lirayı aşan uyuşmazlıkların çözümü için ise önce arabuluculuk müessesesine başvuruluyor. Sorun burada da çözüme kavuşmazsa Tüketici Mahkemesi'ne, Tüketici Mahkemesi'nin bulunmadığı yerlerde ise Asliye Hukuk Mahkemesi'ne başvuruluyor.

'PARA İADESİNİN BASKI ALTINDA KABUL EDİLMESİ...'

Tüketicinin değişim isteme hakkına sahip olduğunu ve ürün piyasada yoksa muadilinin bedelinin tüketiciye ödenmesi gerektiğini anlatan Ağaoğlu, “Sıfırının rayiç bedeli için İcra Müdürlüğü'ne gidilebilir” diyor. Tüketicinin para iadesi seçeneğinde bunu baskı altında kabul ettiğini ispatlaması durumunda da haklarının baki olduğunu aktaran Ağaoğlu, bu yaşananların sosyal medyada firma ismi verilerek paylaşılmasının bir aşağılama kampanyası ya da iftira olamayacağını da kaydediyor.

Bu durumun paylaşılmasının ifade özgürlüğü kapsamında olduğunu vurgulayan Ağaoğlu, internet alışverişlerinde de 14 gün içerisinde kullanılmamış olma kaydıyla cayma hakkı olduğunu belirterek, sözlerine son veriyor.

'GÜNCEL BEDEL TÜKETİCİYE ÖDENMELİ'

Tüketici Dernekleri Federasyonu Genel Başkanı Aziz Koçal ise, bahse konu değerlendirmesinde, "Kusur satıcı ve sağlayıcıdan kaynaklı olduğu için ve tüketici sözleşmeden dönme yani bedel iadesi talep ediyor ise o ürünün güncel bedeli tüketiciye verilmeli" diyor ve devam ediyor:

"Hükmolunan taşınırın değerinin borsa veya ticaret odalarından, olmayan yerlerde icra memuru tarafından seçilecek bilirkişiden sorulup, alınacak cevaba göre ödemenin yapılması icra emri ile gerçekleşir." 

Koçal, teknoloji mağazalarından alınan ürünlerin kurulumunun mutlaka yetkili servise yaptırılması gerektiğini söylüyor. Tüketicinin değişim/ücretsiz tamir talebi durumlarında da satıcının bunu 30 gün içerisinde yerine getirmesi gerektiğini vurgulayan Koçal, bu hakların ürünün garanti süresi içerisinde olduğuna da dikkat çekiyor.

'AMAN, KUTUSUNU ATMAYIN'

Tüketicinin hak kaybına uğramaması için mutlaka servis belgelerinin saklanması gerekiyor. Koçal, tüketicinin mağduriyetini sosyal medyada duyurduğunda bazı kurumların ticari itibar zedelenmesi gerekçesiyle dava açabilme ihtimaline de değiniyor.

sibel.gulersoyler@haberglobal.com.tr

Tüketici Hakem Heyeti