Sanki otopark sorunumuz yokmuş gibi... Artık 'scooterpark' problemimiz de var!
İstanbul'da yıllardır otopark sorunu var. Scooter'lar için park sorunumuz da hayırlı olsun. Kimi işletmeler kapı önlerine "Scooter park etmek yasaktır" yazıları asmaya başladı. Çözüm ne?
Kısa bir sürede İstanbul başta olmak üzere birçok şehirde kullanılmaya başlanan elektrikli scooter'lar sık sık karıştıkları kazalarla gündeme geliyor. Toplu taşımanın giremediği noktalarda özellikle çok sık kullanılan elektrikli scooter'lar, sürüş şeklinden park alanına ve kullanım amacına kadar tartışmalara neden oluyor.
Elektrikli scooter'ların gidebilecekleri güzergahlar, uygulamalar üzerinden görülebiliyor. Belediye ve şirketler, birlikte karar vererek güvenli olduklarını düşündükleri güzergah belirliyorlar. Ancak buna rağmen söz konusu taşıtlara otoyollarda ve girilmesi tehlikeli olan bazı yerlerde de rastlanabiliyor. Elektrikli scooter'ların park edildiği yerler de ayrı bir sorun. İstanbul'da elektrikli scooter'ların park yerleri genelde cadde, otoyol kenarları veya kaldırımlar oluyor.
Peki elektrikli scooter'ların park alanı neye göre seçiliyor? Yayalar ve işletmeler elektrikli scooter'ların park ediliş şeklinden memnun mu? Elektrikli scooter'ların yaygın kullanıldığı yerlerde yaşayanlar ne düşünüyor?
Üç bakanlığın üzerinde çalıştığı elektrikli scooter yönetmeliğine göre; Elektrikli scooter'ların yayalar, engelliler veya hareket kısıtlılığı olan kişilerin engellenmeyeceği şekilde park edilmesi gerekiyor. Ayrıca yaya ile araç trafiğini etkilemeyecek şekilde ve kamu nizamını bozacak veya özel mülkiyeti ihlal edecek şekilde park edilmesi yasak.
"APARTMAN ÖNÜNDEKİ ÇİTLER KIRILIYOR"
Beşiktaş'ta elektrikli scooter'ların sık sık park edildiği bir eğlence mekanı, duvara "Lütfen bu alana martı vb. araç park etmeyiniz" ifadelerinin geçtiği bir uyarı yazısı yazdı. Yazı ve afişe rağmen bazen elektrikli scooter'ların park edildiğini belirten eğlence mekanının çalışanı, "Elektrikli scooter'lar İstanbul gibi trafiği olan ve Beşiktaş gibi kalabalık yerlerde güzel olabilir. Ancak park sorunu var. Eğlence mekanının hemen önüne park ediyorlar. Müşteriler rahatsız oluyor. Kaldırımdan yürünmüyor. Biz de uyarı yazısı asmak zorunda kaldık. Ona rağmen elektrikli scooter'ı mekanın önünde bağlamaya çalışanlar var" şeklinde konuştu.
Elektrikli scooter'ların yaygın kullanıldığı semtlerde yaşayan vatandaşlar da şikayetçi. Üsküdar Kuzguncuk'ta bir apartmanda yöneticilik yapan Bahri Bey, apartmanı önündeki bahçeye park edilen elektrikli scooter'lardan rahatsız olduğunu söylüyor.
Bahri Bey, "Apartman önündeki ağacın etrafı tahta çit ile çevrilerek süs bitkileri ekildi. Ancak elektrikli scooter'lar park etmek için çitin tahtaları kullanıldığından hem kaldırımda yürüyecek yer kalmıyor, hem de çit tahtaları kırılıyor. Buraya elektrikli scooter'ların park yapılmasının engellenmesini talep ediyoruz" diyor.
Şişli'de oturan Meltem Özçelik, kaldırımların halihazırda çok dar olduğunu belirtirken, bir de elektrikli scooter'ların elektrik direklerine bağlandığını ve kaldırımın daha da küçüldüğünü söylüyor.
Özçelik, "Elektrikli scooter'lar İstanbul gibi sıkışık bir şehirde ihtiyaçları karşılayabilir. Ama gittikleri yol belli, park ettikleri alanlar belli değil. Buna bir çözüm getirilmeli" diyor.
Caddedeki araçlar ve motosikletler nedeniyle labirent gibi dolandıklarını belirten Bağdat Caddesi sakinlerinden Semiha Keskin, "Yürüyüş yapmaya çıkıyoruz ama gördüğünüz gibi kaldırımlarda ya motosiklet, ya atık kağıt arabaları ya da bu son dönemdeki gençlerin bindiği elektrikli araçlar (scooter) var" diyor. Keskin, ekliyor: "Buralar eskiden bizimdi, şimdi ise elektrikli scooter'ların."
"İŞGALİYE SINIRI AŞILIYOR"
Geçen aylarda Haberglobal.com.tr'ye konuşan İstanbul Şehir Plancıları Odası yönetim kurulu üyesi Semih Ertürk, İstanbul'un insan odaklı değil, araç odaklı bir şehir olduğunu aktararak, "Bu yüzden kaldırımlara yeterli yer ayrılmıyor. Aslında insanların yürümek için ihtiyaç duyduğu alan kaldırım değil, sokakların tamamıdır" demişti.
Mevcut düzenlemelerin yol kesitinde araçlara öncelik tanıyan bir düzen getirdiğine dikkat çeken Ertürk, şöyle devam etmişti: "Sokak aydınlatmaları, peyzaj malzemeleri kaldırım üzerinde konumlandırıldığında 2 metre planlanan kaldırım 1 metreye düşüyor. Elektrikli scooter'ların kaldırımlarda kullanılmaması ve park edilmemesi yönetmelikte de tanımlı. Ancak kaldırımlarda işgaliye sınırını hep aşıyorlar.
Neden? Çünkü kullanıcı kendini araç yolunda güvende hissetmiyor. Burada kamunun görevi, o kullanıcının kendini güvende hissedebileceği altyapı ve trafik kültürünü sağlamaktır."
Kaynak: Web Özel