Metrolarda izdiham... Akbil basma sırası bile var
İstanbul'da toplu taşıma son yılların zirvesini yaşıyor. Vatandaşların, araçları yerine toplu taşımalara yönelmesi, üniversitelerin de açılmasıyla birlikte her sabah izdihamı aratmayan görüntüler yaşanıyor. Dakikalarca akbil sırası bekleyen vatandaşlar, 2-3 metro sonra zorlukla yer bulabiliyor.
Metrobüslerden sonra metro istasyonlarında da, sabah ve akşam mesai giriş çıkış saatlerinde yoğunluk yaşanıyor. Özellikle Ekim ayı başında üniversitelerin de açılmasıyla birlikte, 10'dan fazla üniversitenin güzergahında bulunan Yenikapı-Hacıosman metro hattında izdihamı aratmayan görüntüler yaşanıyor. Vatandaşlar, dakikalarca sadece akbil basmak için sıra bekliyor. Bu yoğunluğun en çok görüldüğü nokta ise, pek çok aktarma hattının tam ortasında bulunan Mecidiyeköy. Burada, akbil basmayı başarabilenler ise iki ya da üç metro sonrasına binerek yollarına devam ediyor.
BAŞKA BİR İNSANA DÖNÜŞÜYORUZ
Toplu taşıma dünyanın bütün metropollerinde bir dert. Ancak nüfusu 120'den fazla ülkeyi geçen İstanbul'da toplu taşımaya yoğun saatlerde binmek güç. Öyle ki, günlük hayatında sakin olarak bilinen kişiler, toplu taşımada bambaşka bir insana dönüşebiliyor, kaba ve agresif hareketlerde bulunabiliyor, çevresindekilere dirsek bile atabiliyor. Günde yaklaşık 2.5 milyon yolcunun seyahat ettiği metro hatlarında "zirve saatler" olarak tanımlanan sabah işe gidiş, akşam eve dönüş saatlerinde izdiham görüntüleri oluşmaya başladı.
HİÇE SAYILIYOR
Bahçeşehir Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Başkanı Prof. Dr. Ayşe Nilüfer Narlı, bu durumu, "Otobüslerin yoğun olarak kullanıldığı saatlerde yapılan bir yolculukta başkalarını iterek koltuklara koşan, diğer insanların hakkını hiçe sayan davranışlara rastlamak sıradanlaşabilir. Metrobüste hızla koltuk kapmak için koşan insan, 'Ya bana koltuk kalmazsa' endişesi ile hareket ediyor olabilir. Onun için koltuk kıt bir kaynak ve bu kıt kaynak için başkalarını iterek koltuğa ulaşmaya çalışıyor" şeklinde açıklıyor.
SEFERLER 1,5 DAKİKAYA DÜŞÜRÜLMELİ
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaşım Bölümü Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, özellikle Yenikapı-Hacıosman, Kadıköy-Kartal, Üsküdar-Çekmeköy ile Marmaray'da sefer aralıklarının 1.5 dakikaya düşürülmesi gerekliliğine dikkat çekiyor. İBB'nin Aselsan ile ortak sinyalizasyon projesi üzerinde çalıştığı bilgisini paylaşan Ilıcalı, "Güvenli seyahat sisteminin devreye alınarak tren sefer aralığının 1.5 dakikaya düşürülmesi gerekli. Sistem güvenliği açısından minimum seyahat süresi 1.5 dakikadır. Bu süreye ulaşmak için ASELSAN'ın çalışma yürüttüğünü biliyoruz" diyor.
İSTANBUL'UN NÜFÜSU ÇOK FAZLA
Şehir Plancısı Erhan Demirdizen de, gelişmiş ülkelerde de yığılmalar olduğuna dikkat çekerek, "İstanbul nüfusu olması gerekenden çok üzerinde. Üstelik kent nüfusunuzun yüzde 20'si kadar kayıtdışı varsa ve bu kişiler şehir plan modellerinize girmiyorsa ulaşımda ciddi sıkıntı yaşanır" diyor ve ekliyor:
"Tokyo ve Kahire en kalabalık şehirleri arasında. Ancak altyapı ve ulaşım sorunları Kahire'de insanı çileden çıkartırken, Tokyo'da bu durum yaşanmıyor. Nüfus artması ulaşım ve altyapının çaresizliği anlamına gelmiyor. İstanbul"un mevcut nüfusu çok fazla. Ancak asıl sorun kayıt dışı göçmenlerin genel nüfusa oranının yüzde 20 seviyesinde olması."
Kaynak: Web Özel