"Taksi'm izlenimleri", doları olan kapıyor
İstanbul'da taksilere ilişkin 153 İhbar Hattı'na 18 ayda 144 bin 166 şikayet geldi. Bu şikayetlerin başında 'yol ve yolcu seçme' ilk sırada yer aldı. İstanbul'un bitmeyen sorununu anlamak için yolcu olarak Taksim'deydik. İşte yaşadıklarımız...
İstanbul'da taksiciler, 18 ayda tam 144 bin 166 kez şikayet edildi. Şikayetlerin başında ilk sırada 'yol ve yolcu seçme' yer alırken, 'trafik kuralı ihlali', 'kaba davranış' ve 'fazla ücret talep etme' gibi sorunlarda vatandaşların itirazları olarak öne çıktı. Sadece yılın ilk 6 ayında ise taksiciler, 33 bin 878 kez şikayet edildi.
İstanbul'da hizmet veren 18 bin 773 takside 45 bin 786 kayıtlı şoför bulunuyor. Kentte taksicilere yönelik şikayetler İstanbul Büyükşehir Belediyesinin (İBB) 153 İhbar Hattı'na yapılıyor. İBB'nin Toplu Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğünce (TUDES) incelenen başvurular sonucu hatalı bulunan taksicilere yaptırım uygulanıyor.
Yaşanan sorun ve şikayetleri anlamak için Taksim Meydanı'na giderek, durumu yerinde gözlemledik. 1 saatlik sürede bile müşteri olarak el ettiğimiz onlarca taksiciden sadece birkaçı bizi yolcu olarak almayı kabul etti...
HAVALİMANINI BEĞENMEDİLER
Çevirdiğimiz onlarca taksiciden çoğu gideceğimiz güzergahı beğenmezken, hem turist kılığında İngilizce, hem de Türkçe konuşarak durumu anlamaya çalıştık. Bir saatlik taksiye binme maceramız sırasında birçok taksici ise gitmek istediğimiz güzergah yerine bizi alternatif yollardan götürmeyi teklif etti.
DOLARLA PAZARLIK
Sabiha Gökçen Havalimanı'na gitme istediğimiz bir taksiciden "HGS'miz yok" cevabı ile geri çevrilirken, İstanbul Havalimanı'na gitmek istediğimizde ise fahiş rakamlar isteyenlerin çokluğu dikkatimizden kaçmadı. Turist kılığında çevirdiğimiz taksilerin bir çoğu ise taksimetre yerine dolarla pazarlık yapmaya çalıştı.
'NİŞANTAŞI'NA GİREMEM, TRAFİK VAR'
Taksim Metrosu'nun dibinde çevirdiğimiz taksilerle de ilginç diyaloglar yaşadık. Yolları bilmediğimizi söylediğimiz taksiciler bizi Kağıthane(havalimanı bağlantısı olan metro) durağına bırakmayı teklif ederken, Nişantaşı'na gitmek istediğimiz taksiciler asla bu saatte(17:00) trafiğe giremeyeceklerini söyleyerek geri çevirdiler. Öyle ki Taksim Meydanı'nda bir otelin önünde trafik polisleri kontrol etmesine rağmen, bizi Nişantaşı'na almayan taksiciler de oldu. Bir saatlik bekleyişin sonunda Nişantaşı'na götürmek isteyen tek bir taksici çıktı o da trafik polisinin zoruyla bizi aracına almayı kabul etti.
BİZİ ALMAYAN TAKSİCİLER, TURİSTLERİ ALDI
Taksim Meydanı'ndaki taksicilerin çoğunun hedefi ise turistlerdi. Bizi almayan taksicilerin çok az ötemizde turistleri aldığına ise defalarca şahit olduk. Özellikle Körfez ülkelerinden gelen turistlerle camdan pazarlık yapıldığına şahit olurken, güzergah ve ücreti beğenmeyen sürücülerin tursitleri bile araçlarına almadıklarını gözlemledik.
AKSU: UCUZ TARİFEYLE ÇALIŞIYORUZ, AKŞAMLARI SIKINTI OLABİLİR
Söz konusu şikayetleri sorduğumuz İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu ise, günde 1 buçuk milyon yolcu taşıdıklarını belirterek, "Birincisi şikayet sayılarını incelediğimizde bu oran yüzde 0.1'e bile denk gelmiyor. İkincisi, çok ucuz tarifeyle çalışıyoruz. Toplu taşımadan çok ucuzuz. Vatandaş toplu taşımayı taksiden pahalı olduğu için tercih etmiyor ve taksiye yöneliyor. Akşam trafik saatlerinde sıkıntılı durumlar yaşanabiliyor" dedi.
'YOLCUYU REDDEDENİ MESLEKTEN İHRAÇ EDECEĞİZ'
Esnaf odasının 'Taksim' isimli uygulamasını indirmeleri için vatandaşlara çağrıda bulunan Aksu, "Bu uygulamada taksici kişiyi almamazlık yapamaz, hangi yolu kullanacak, hangi araç gelecek, plakası nedir, şoförün ismi, güzergahı, fiyatı vs. ulaşabilir. Konuyla ilgili ödül ya da cezalandırma puanı bile verebilir. Yolcuyu reddedeni meslekten ihraç edeceğiz. Müşteri velinimettir ve biz de para kazanmak güvenli ve konforlu bir seyahat sunmak istiyoruz. Denetim yetkisi istiyoruz ve bu olursa sorunları çözmüş olacağız, hiç şikayet gelmeyecek" ifadelerini kullandı.
İstanbul'da taksicilerin şikayet edilme konuları ise şöyle:
-Yol ve yolcu seçme 18 bin 79
-Trafik kural ihlali 3 bin 644
-Fazla ücret alınması 3 bin 26
-Yolcuya kaba davranılması 3 bin 415
-Yolcuyu uzak yoldan götürmek bin 386
-Kısa mesafe diye yolcu almama bin 290
-Taksimetre açılmaması 712
-Darp ve taciz 652
-Taksicilerin dolmuşçuluk yapması 385
-Araç içinde sigara içilmesi 293
GEÇTİĞİMİZ YIL DA EN ÇOK ŞİKAYET YOL VE YOLCU SEÇME OLDU
TUDES verilerine göre 2022'de, taksilere ilişkin 80 bin 288 şikayet yapıldı. Geçen yıl en çok şikayet edilen konu da 47 bin 757 başvuru ile "yol ve yolcu seçme" oldu.
Kaynak: Web Özel