Batan tekneyi kurtarmak 10 bin TL
İstanbul Küçükçekmece'ye bağlı Menekşe Deresi'ndeki tekneler bakımsızlıktan dökülüyor. Batan teknelerin sahiplerine bir türlü ulaşılamazken, çevre kirliliği yaşanıyor. Vatandaşları adeta canından bezdiren çürüyen tekneleri kaldırmanın maliyeti ise 10 bin TL.
İstanbul'un eski sahil semtlerinde kaderine terk edilen tekne ve kayıklar bakımsızlıktan dökülüyor. Küçükçekmece'de adeta tekne mezarlığına dönen Menekşe Deresi bu sorunun en çarpıcı örneği durumunda. Onlarca çürümüş tekne, batık halde dereyi kirletmeye devam ederken, söz konusu teknelerin sahiplerine ise bir türlü ulaşılamıyor. Çevre sakinleri, batık tekne ve atıklar nedeniyle deredeki balık türlerinin giderek azaldığı belirtiyorlar. Kıyıda demirli bulunan teknelerin sahipleri ise çürüyüp, batan deniz araçlarının yıllardır çevre kirliliğine neden olduğuna dikkat çekerken, kendilerine ait teknelerin zarar gördüğünden şikayet ediyorlar. Tekne mezarlığına dönen derenin bir kısmı Bakırköy Belediyesi, bir kısmı da Küçükçekmece Belediyesi sınırları içinde kalıyor.
MALİYETİ 10 BİN TL
Öte yandan dere yatağında çürüyüp, batan bir teknenin kaldırılması için ortalama 10 bin TL masraf yapılması gerektiği bilgisi veriliyor. Bazı teknelerin tamir edilmesinin ise hurdalığa çıkarılmasından daha ucuza geleceği de belirtilirken, Menekşeli bir balıkçı ise, "Astarı yüzünden pahalı olacak. Batan teknelerin ortakları ya öldü ya da uğraşmak istemiyorlar. Gördüğünüz gibi çıkartılan tekneler de karada hurdalığa gitmek için bekliyor, onun için de çekici ücreti gerekiyor" dedi.
"GÜVENDE DEĞİLİZ"
Teknelerin bulunduğu Menekşe Deresi'nin olduğu alan ise marina ve kooperatif olmadığı için güvenli değil. Batan teknelerin çoğunun motoru çalındığını öğreniyoruz. Tekne sahipleri hırsızlık olaylarının da sık yaşandığını belirterek, "Kendimizi güvende hissetmiyoruz, bu alanı bir an önce korunaklı bir hale getirmeliler. Batan tekneleri de kaldırmaları gerekir" ifadelerini kullanıyor.
HEVESLERİNİ ALDILAR
8 yıldır teknesinin Menekşe Deresi'nde bağlı olduğunu anlatan Selim B., batık tekne sahipleri için; "Heveslerini aldılar artık ilgilenmiyorlar. Belediye 4, 5 yılda bir bu hurdaları kaldırıyor ancak yine aynı manzaralar oluşuyor. Batık tekneyi çıkarmak maliyetli bir işlem. Tekne su üstündeyken vinç takıp alabilirsiniz ancak batıklarda işler zorlaşıyor" diyor.
BALIK TUTULMUYOR
Menekşe Deresi'nde teknesi olan Turgay K., ise çevre kirliliğinden şikayet ederek şu serzenişleri dile getiriyor: "Kendi teknemizle denize açılırken batık teknelere çarpabiliyoruz, Bu durum bizim için de riskli. Burada balık da avlanmıyor. Su hem dere kirli, hem de sadece kefal var."
KAHVERENGİ AKIYOR
Küçükçekmece Gölü ile Marmara Denizi'ni birbirine bağlayan Menekşe Deresi, yıllardır kirlilik saçıyor. Küçük balıkçı teknelerinin barınağının da bulunduğu deredeki suyun renginin yer yer açık kahverengiye dönüşüyor. Derede tekne mezarlığının yanı sıra organik ve plastik atık kirliliği de bir türlü giderilemiyor. Derenin bitişiğinde yer alan Florya Menekşe Plajında ise birçok kişi yaz döneminde denize girmekten çekinmiyor.
BAKIMSIZ TEKNE YAŞLANIYOR
Teknelerin bakım süreci hakkında bilgi veren amatör denizci Tutkun Olkun ise bakımı yapılmayan her teknenin fiziksel deformasyonlar yaşadığını söylerken şu uyarıları sıraladı: "Olumsuz hava koşulları, güneş ışınları, tuzlu su, bitkisel kalıntılar tekneleri başlıca olumsuz yönde etkileyen unsurlar olarak sayabiliriz. Teknenin tuzlu suda uzun süre kalması mekanik ve elektronik devrelerinde pas ve oksitlenmeye neden olur."
GÖVDE ALTI TEMİZLİĞİ
"Tekne içi kadar, borda ve karina diye adlandırdığımız teknenin dış kısımlarının bakımı da büyük önem taşıyor. Gövde altı temizliğinin hem yakıt tasarrufu sağladığını hem de teknenin ömrünü uzatır."
Kaynak: Web Özel