Bakanlıkça hazırlanan "İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
Bakanlıkça hazırlanan "İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından hazırlanan "İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de yayımlandı.

"İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. 

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca hazırlanan "İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analizleri Hakkında Yönetmelik" Resmi Gazete'de yayımlandı.

Yönetmelikle, işverenlerin iş yerlerinde kişisel maruziyete ve çalışma ortamına yönelik fiziksel, kimyasal ve biyolojik etmenlerle ilgili iş hijyeni ölçüm, test ve analizlerine dair yükümlülükleri ile bu işlemleri gerçekleştirecek laboratuvarların yetkilendirilmesi, belgelendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esaslar düzenlendi.

İş hijyeni ölçüm, test ve analizleri hakkında işverenlerin, çalışanların ve ilgili laboratuvarların yaşadıkları problemler ile talepler doğrultusunda yeni düzenlemeler yapıldı.

Buna göre, laboratuvarların iş yerlerinde ölçüm ve test yapan veya analiz edilmek üzere numune alan personelinin İş Sağlığı ve Güvenliği Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü Başkanlığı (İSGÜM) tarafından eğitilmesi ve yapılan sınav sonucu sertifikalandırılması zorunlu hale getirildi. Bu düzenlemenin sonucu olarak 1 Ocak 2026 itibarıyla sertifikasız personel iş yerlerinde ölçüm, test veya numune alma işlemleri yapamayacak.

Bir laboratuvarın iş yeri havası ile ilgili numune alma çalışması yapıp numuneyi diğer bir laboratuvara analiz için gönderebilmesi imkanı getirildi. Böylelikle yüksek maliyetli olan analiz cihazlarının bulunmadığı laboratuvarlarda ve bölgelerde de iş hijyeni ölçüm test ve analiz hizmetlerinin eksiksiz verilebilmesine katkıda bulunulacak.

Gerçekleştirilen iş hijyeni ölçüm, test ve analizi sonuçlarının değerlendirilmesi ve sonuçlara göre iş yerinde gereken tedbirlerin alınması hususunda işveren, iş güvenliği uzmanı ve iş yeri hekimlerinin beraber çalışması öngörüldü. Ayrıca sonuçların aktif olarak kullanılması yoluyla amacına hizmet etmesi hususu güçlendirildi.

Laboratuvarların, iş yerlerinde ölçümlere başlamadan önce iş yeri yetkilileriyle daha kapsamlı tespit ve ön inceleme çalışması yapması, dolayısıyla çeşitli fiziksel, kimyasal ve biyolojik risk etmenlerinin tamamının değerlendirilmesi ve gerekli olanlarının ölçülmesine karar verilmesi sağlandı.

Yapılan düzenlemelerle, iş hijyeni alanında daha etkin ve verimli faaliyetler gerçekleştirilmesi ve çalışanların sağlığının çeşitli fiziksel, kimyasal ve biyolojik risklerden en üst düzeyde korunması hedeflenirken, bu hedeflere ulaşmak için İSGÜM'de laboratuvarlar arası karşılaştırma testi yapılabilmesi için ilave bir tesis inşa edilerek hizmete sunuldu.

Laboratuvar personelinin, laboratuvarlar arası işbirliklerinin ve laboratuvar cihazlarının daha hızlı ve verimli takibi amacıyla İş Sağlığı ve Güvenliği Kayıt, Takip ve İzleme Programı (İSG-KATİP) laboratuvar modülü tasarlandı. Bu modülün kısa süre içeresinde hizmete girmesi bekleniyor.

Bu yönetmelikle, 24 Ocak 2017'de Resmi Gazete'de yayımlanan "İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analiz Laboratuvarları Hakkında Yönetmelik" yürürlükten kaldırıldı.

 

Kaynak: AA

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Gündem haberleri Resmi Gazete