14 baro, Kanal İstanbul için verilen ÇED raporuna karşı düğmeye bastı
14 baro, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca verilen 'Kanal İstanbul' projesine ilişkin "Çevre Etki Değenlendirilmesi Olumlu" kararı aleyhinde iptal davası açtı.
'Kanal İstanbul' projesine ilişkin, 'Ankara , Adana, Antalya, Artvin, Aydın, Balıkesir, Bursa, Gaziantep, Hatay, İzmir, Kırklareli, Mersin, Şanlıurfa, Yalova Barosu' 17.02.2020 "Çevre Etki Değenlendirilmesi Olumlu" kararı aleyhinde iptal davası açtı.
ÇED RAPORUNUN DETAYLARIAnkara Barosu ile 13 Baro; "Kanal İstanbul" projesine ilişkin Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca verilen 5774 sayılı ve 17.01.2020 tarihli "Çevre Etki Değenlendirilmesi Olumlu" kararı aleyhinde iptal davası açmışlardır.https://t.co/QA3xTHsmi7 pic.twitter.com/RFM3JhGlqE
— Ankara Barosu (@ankarabarosu) February 17, 2020
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, Kanal İstanbul'un ÇED raporunu onayladıklarını açıklamıştı. Bakanlık, sunulan ÇED raporunun İnceleme Değerlendirme Komisyonu tarafından değerlendirildiğini, komisyon çalışmaları ve halkın görüşleri dikkate alınarak "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı verildiğini duyurmuştu.
ÇED raporu hazırlanırken güzergah, çevresel duruma yönelik ölçüm ve analiz, sosyal etki ve kültürel miras, flora-fauna etki değerlendirme çalışmalarının sonuçları ele alındı ve Kanal İstanbul Projesi için seçilen güzergahın detaylı saha etütleri yapıldı.
Deniz araştırmaları bölümünde akıntı, tuzluluk, sıcaklık, kirlilik ve bulanıklık, karasal araştırmalar sırasında ise hidrojeolojik, jeoteknik, jeolojik ve jeofizik değerler incelendi. Deprem riskleri incelendi, dalga ve tsunami modellemesi yapıldı. Kanala ve diğer işletmelere ilişkin riskler ile hem karasal hem de deniz ve tatlı sularda çevreye yönelik olumlu ya da olumsuz etkiler incelendi. Projede kanal genişliği, çevre etkileri değerlendirilerek belirlenirken, işletme senaryoları oluşturuldu ve risk analizi yapıldı.
Ulaşım yollarının rezerv yapı alanını, Küçükçekmece Yat Limanı, kanal güzergahı ile diğer entegre ve yardımcı tesisleri içeren Marmara Limanı, Karadeniz Limanı, Karadeniz Dolgu Alanı ve Lojistik Merkezi de ÇED incelemesine dahil edildi.
İncelemeler doğrultusunda projenin, insani faaliyetlerle birlikte çevre üzerinde daha sonra yol açabileceği muhtemel değişiklikler de göz önünde bulundurularak Sazlıdere Barajı, BOTAŞ hatları, İSKİ isale hatları, otoyollar, haberleşme ve nakil ağları ile kara ve demiryolları da değerlendirmeye alındı.
Kanal İstanbul projesi 75 milyar lira bedel ile yapılacak ve bu proje için hazırlanan son ÇED raporuna göre; projenin 7 yılda tamamlanması planlanıyor.
-Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir ve Arnavutköy ilçelerinden geçecek yaklaşık 45 km uzunluğunda ve 20.75 metre derinliğinde olan projenin kazı aşaması da 4 yıl sürecek.
-Yılda yaklaşık 275 milyon metreküp kazı yapılacak. Kanaldan çıkacak toplam hafriyat miktarı yaklaşık 1 milyar 155 milyon 668 bin metreküp olarak hesaplandı. Bu miktarın 1 milyar 79 milyon 252 bin metreküpünü kara kazısı, 76 milyon 416 bin metreküpünü deniz ve göl taraması oluşturacak.
-Kanal boyunca karada yapılması planlanan yaklaşık 1,1 milyar metreküplük kazının 800 milyon metreküplük kısmı Karadeniz'e bağlanılan kesimde gerçekleştirilecek.
-Kanal İstanbul Projesi kapsamında işletme (trafik) simülasyonu ve kanal işletme prensibinin belirlenmesi kapsamında yapılan çalışmalar sonucunda da kanalın tek yönlü işletmesine karar verildi.