Yerli otomobil kaç lira olacak? Vergi avantajı olacak mı? Rakiplerin fiyatları ne kadar?

Yerli otomobil kaç lira olacak? Vergi avantajı olacak mı? Rakiplerin fiyatları ne kadar?

Yerli otomobilin tasarımı, teknik özellikleri, performans verileri otomobilseverleri tatmin etti fakat fiyatı kaç lira olacak? Gelin Türkiye'deki belli başlı yüzde 100 elektriklilere, yurt dışındaki SUV rakiplere ve fiyat söylentilerine bakalım...

Yerli otomobilin tasarımı, teknik özellikleri ve performans verileri otomobil meraklılarından tam not aldı fakat akıllardaki iki önemli soru işareti henüz giderilmiş değil. Ki en fazla merak edilenlerden biri adı, diğeri de yerli otomobilin fiyatı kaç lira sorusu. TOGG CEO'su Gökhan Karakaş, yerli otomobilin "en"lerine işaret ederken, "Segmentinde en uzun aks mesafesi olan otomobilden bahsediyoruz. En geniş iç hacme ve en yüksek performansa sahip olacak. Toplam sahip olma maliyetinde ise elektrikli araç olmanın verdiği avantaj ile en uygun araç olacak. 2 sene sonrası için fiyat vermek doğru olmaz. Bu otomobil kimden pazar payı alır diye düşünüp ona göre fiyat belirlenecektir. 2022 yılında seri üretime başladığımızda bizim şirketimiz ödenmiş öz sermayesi en yüksek otomobil şirketi olacak" diyerek otomobilseverlerin göz koyduğu yerli otomobilin fiyatı konusunda yüreklere biraz su serpti. Fakat elbette muadilleri kim ve muadiller ne kadar fiyatla satılıyor sorusunun cevabı da maalesef henüz net değil. Çünkü Türkiye'de belli başlı elektrikli otomobiller satışta olsa da çok fazla SUV versiyonu yüzde 100 elektrikli yok. 

haberglobal.com.tr-ÖZEL

YERLİ OTOMOBİL KAÇ LİRA?

Yerli otomobilin fiyatı ne kadar olacak sorusunun cevabına yaklaşmak için Türkiye'de en çok öne çıkan yüzde 100 elektrikli otomobillere şöyle bir bakalım. Fakat önce kulislerde telaffuz edilen yerli otomobille ilgili fiyat söylentilerine kulak kabartalım. Yüzde yüz elektrikli olacak yerli otomobilin fiyatının versiyonlarına göre 200-350 bin lira arasında değişeceği iddia ediliyor. Fakat elbette bunlar sadece birer dedikodudan ibaret ve teyit edilmiş rakamlar değil. Muhtemelen de fiyat tahminleri piyasada bulunan mevcut elektrikli otomobil fiyatlarıyla bir kıyaslamaya dayanıyor.  

Renault Zoe, 234 bin 250 TL başlangıç fiyatına sahip. Maksimum hız saatte 135 km. 0-100 km hızlanma 13.2 saniye. Menzil 403 km.

Renault Twizy, 99 bin 900 TL'den başlıyor. Maksimum hız saatte 80 km. 0-45 km hızlanma 6.1 saniye. Menzil 100 km.

BMW i3, 302 bin 100 TL'den başlıyor. BMW i3s, 320 bin 800 TL'den başlıyor. Maksimum hız saatte 160 km. 0-100 km hızlanma 6.9 saniye. Menzil 260 km.

Jaguar i-Pace, 606 bin 962 TL'den başlıyor. Maksimum hız saatte 200 km. 0-100 km hızlanma 4.8 saniye. Menzil 480 km.

Tesla için ise sıfır fiyata dair bir bilgi yok. Fakat ikinci elde Tesla S 2018 modeller için bile fiyatlar 1 milyon TL'den başlıyor. (P85 için) Maksimum hız saatte 210 km. 0-100 km hızlanma 4.4 saniye. Menzil 502 km.

Smart For Two EQ Coupe 156 bin 900 TL'den başlıyor. Maksimum hız saatte 130 km. 0-100 km hızlanma 11.5 saniye. Menzil 159 km.

Türkiye'de şu ana kadar çıkan yüzde 100 elektrikli tek SUV Jaguar'ın i-Pace modeli. Fakat 2020 yılından itibaren Mercedes'in EQ, Volvo'nun yüzde 100 elektrikli XC40 modeli, BMW'nin iX3'ü, Hyundai Kona Electric, Ford Mach1, Tesla Model Y, Volkswagen I.D. Crozz, Audi e-Tron gibi SUV modellerinin piyasaya girme olasılıkları bulunuyor. Bu modellerle ilgili Türkiye fiyat bilgileri ise henüz mevcut değil.

Peki yurt dışındaki fiyatları nasıl?

Mercedes EQ: 67 bin 900 dolar. Yani 404 bin 480 TL.

Volvo XC40 Electric: Tahmini başlangıç fiyatı 55 bin dolar. Yani 327 bin TL.

Audi e-Tron: 74 bin 800 dolar. Yani 445 bin 583 TL. 

BMW iX3: Tahmini başlangıç fiyatı 60 bin dolar. Yani 357 bin TL.

Hyundai Kona: 38 bin 600 Pound. Yani 300 bin TL.

Tesla Model Y: 60 bin dolar. Yani 357 bin TL.

Ford Mach-E: Vergi hariç fiyatı 44 bin dolar. Yani vergi hariç 262 bin TL. 

Volkswagen I.D. Crozz: Tahmini fiyat 40 bin pound. Yani 311 bin TL.

Elbette bu fiyatlar yurt dışı fiyatı. Yani bu otomobillerden herhangi birini Türkiye'ye getirtmek istediğinizde üzerine binecek vergiler ve lojistik maliyeti de düşünüldüğünde sıfır bir otomobilde fiyatlar en az 450 bin liralardan başlıyor olacak. 600 bin liraları aşabilecek. Elektrikli otomobillerde ÖTV motor gücüne göre %3 – %7 ve %15 arasında değişiyor. Araç Avrupa menşeli olduğundan normalde gümrükleme olmuyor. Fakat bunu belirten ATR belgesi bulunmaması halinde gümrük vergisi yüzde 10. Ayrıca yüzde 18 KDV de ekleniyor. Üzerine eklenecek ruhsat ve plaka çıkarma maliyetleri...  

Ki bugün herhangi bir ikinci el araç sitesinde verilen minimum ilanların Tesla Model S için bile 2013 model için 450 bin liradan başladığını, 2019 modelde ise 1.8 milyon TL'leri bulduğunu görebiliyoruz.

YERLİ OTOMOBİLİN FİYATI İÇİN EN KRİTİK SORU: SATIN ALANA ÖTV, KDV, MTV TEŞVİĞİ OLACAK MI?

Bu özelliklere bakıldığında Türkiye'nin yerli otomobilinin teknik özellikleri emsallerine göre oldukça ciddi bir lükse, donanıma ve teknik üstünlüğe sahip görünüyor. Örneğin 400 beygir versiyonunda 0-100 km hızlanma 4.8 saniyenin altında olacak. Menzil ise 500 km'yi aşan bir seviyeye çıkabilecek. Hız maksimum 180 km. Fakat TOGG CEO'sunun açıklamasına bakılırsa hız otomobili versiyonu da olacak. Bunu da "Hız tutkunlarını koltuğa yapıştıracağız" açıklamasıyla anlıyoruz.

Elektrikli otomobillerde ortalama yüzde 18 KDV ve yüzde 15 ÖTV bulunuyor. Daha küçük otomobillerde ise ÖTV yüzde 3'lere kadar düşüyor. Yani zaten elektrikli otomobil almanın vergi açısından bir avantajı var. Fakat sorun otomobil yerli olduğu için bu oranlara göre ekstra bir vergi avantajı uygulanıp uygulanmayacağı.

İşte fiyatı belirleyecek en önemli kalem burası. Mesele Maliye'nin yerli otomobil için bir ekstra vergi teşviği koyup koymayacağı ile ilgili olacak. ÖTV, KDV veya otomobili aldıktan sonra MTV konusunda yerli otomobil satın alma teşviği verilmesi halinde fiyatın gerçekten şaşırtıcı seviyelere inmesi işten bile değil. 

yerli otomobil