Uçakta yemek israfına yapay zeka çözümü
KLM Havayolları, gıda israfıyla mücadele amacıyla uçaktaki yemek sayısını belirlemek için yapay zekayı devreye sokmaya hazırlanıyor.
Yapılan rezervasyonların tümü, bir yolcunun KLM uçağına binmesiyle sonuçlanmaz. Sınıfa bağlı olarak, rezervasyonu yapılan yolcuların yüzde 3 ila yüzde 5’i uçuşa zamanında gelemiyor. Yapay zeka programları ise rezervasyon yapan kaç yolcunun gerçekten uçağa bineceğinin daha iyi tahmin edilmesine olanak tanıyor. Bu, gerekli yemek sayısının tam olarak hesaplanmasına imkan sağlarken KLM de, uçuş başına beklenen yolcu sayısına bağlı olarak gıda israfını yüzde 63’e kadar azaltmayı hedefliyor.
Yıllık bin kilogramdan fazla tasarruf
Air France’ın ortağı Hollandalı şirket, bunun yıllık bazda 100 bin kilogramdan fazla yemek tasarrufu anlamına geldiğine dikkat çekiyor.
KLM CEO’su Marjan Rintel, yapay zekanın uygulanmasının uçuş operasyonlarının iyileştirilmesine ve daha sürdürülebilir hale getirilmesine büyük ölçüde yardımcı olduğunu ifade ederek, “Gıda israfına karşı mücadele, her yıl uçuşlarımızda on binlerce öğünün israfını azaltan iyi bir örnektir.” dedi.
Sistem nasıl çalışıyor?
En yeni AI modeli (TRAYS), KLM’nin ikram faaliyetleri için özel olarak geliştirilen ilk model. Yapay zeka modeli, geçmiş verilere dayanarak uçaktaki yolcu sayısını tahmin ediyor. Uçakta Yemek Sistemi (MOBS), Business, Premium Comfort ve Ekonomi sınıfları için ayrı tahminlerle uçuş başına beklenen sayıda yolcuyu alıyor. Yapay zeka modelini kullanan tahmin sistemi, kalkıştan 17 gün önce başlıyor ve uçuşun kalkışından 20 dakika öncesine kadar devam ediyor. Bu, satın alma aşamasından yükleme aşamasına kadar tüm ikram süreci boyunca mümkün olan en doğru yolcu sayısının planlanması ve böylece yemek fazlasının önlenmesi anlamına geliyor.
Üç aylık bir analiz, rezervasyon yapılan her yolcu için ikram hizmetleriyle karşılaştırıldığında israf edilen yiyeceklerden yüzde 63 oranında tasarruf edilebileceğini gösteriyor. En büyük gelişme Schiphol’den KLM’nin kıtalararası uçuşlarında görülecek. Yıllık bazda bu, Schiphol’den desteklenen tüm KLM uçuşlarında 111 bin kilogram yemek tasarrufu anlamına geliyor.
Yapay zeka uçak bakımında da kullanılıyor
KLM ayrıca ticari operasyonlarının diğer alanlarında da yapay zekanın uygulanması üzerinde çalışıyor. Örneğin yapay zeka, uçak bakımının daha akıllı hale getirilmesinde önemli bir rol oynuyor. AI programları, beklenen kötü hava günlerini simüle etmek için kullanılırken uçuşların mümkün olduğu kadar devam etmesine izin vermek için hangi programın en iyi olacağını önceden açıkça belirtiyor.
AI ayrıca uçuş rezervasyonu yaptıktan sonra müşterilere kişiselleştirilmiş seyahat tavsiyeleri vererek müşterilere yardımcı oluyor.