Tesla'nın Çin stratejisi: 'Doğru söylemeyen müşteriye dava'

ÖZEL HABERLER
Tesla'nın Çin stratejisi: 'Doğru söylemeyen müşteriye dava'
Elon Musk Şanghay'daki fabrikası için Çin hükümetinden hatırı sayılır destek görmüştü. Fotoğarf: Reuters

Tesla Çin'de otomobillerinde sorun olduğunu söyleyen bazı müşterilere dava açıyor. İnternet üzerinde geniş kontrolü olan Çin hükümetinin vatandaşın Tesla paylaşımlarını engellememesi dikkat çekiyor. Tesla bazı davaları kazanıyor da...

Elon Musk gündemden asla düşmüyor. Bu yıl Time Dergisi tarafından yılın insanı seçilmesi büyük tartışmalara neden oldu. Kendisi Covid-19 kapanmalarına, sendikaya ve daha pek çok şeye açıktan karşı.  2021yılında iş alanındaki ilerlemesinin yanı sıra Bitcoin pazarını tek tweet ile allak bullak etmesiyle de gündem oldu.

Musk neredeyse tek başına Dogecoin diye bir efsane yarattı. Elon Musk’ın dünyanın her yerinde işi var. Çin de onun için büyük bir pazar. Bu pazarda bazı sorunlar yaşıyor. Tesla şu an Çin’de bir halkla ilişkiler krizi yaşamakta. Çin hükümeti de bu krizi engellemeye pek gönüllü durmuyor.

Tesla son altı ayda en az iki Çin vatandaşına ürünlerini haksız bahanelerle sosyal medyada karaladığı için dava açtı. Tesla şirketi bu vatandaşlardan tazminat talep ediyor. Tesla bazı kişilerden özür dileyip gönderileri silmelerini de istiyor. Bu yapılmayınca mahkemeye başvuruyorlar.

ŞANGHAY'DA FABRİKA VAR

Çin’de Tesla’ya karşı sosyal medyadaki en büyük eleştirilerden biri araçların fren sistemlerinin iyi çalışmadığı iddiası. Tesla, Şanghay’daki fabrikasını kurmak için Çin Halk Cumhuriyeti yönetiminden ciddi destek almıştı. Bu sebepten ötürü internet üzerindeki kontrolü ile bilinen Çin hükümetinin Tesla’ya yöneltilen eleştiriler karşısında harekete geçmemesi dikkat çekici.

Tesla ülkedeki fabrikasını kurarken hükümet ucuza arazi vermiş, vergi muafiyetleri tanımış aynı zamanda teşvik imkanları da sunmuştu.

'BANA SIFIR GİBİ OTOMOBİL SATTILAR'

Çin’de iş yapan Kanadalı Goose Holding de ücret iadesi hakkında internetten eleştirilmiş bunun karşısında hisseleri ciddi şekilde düşmüştü. Devlet medyası şirketi ‘ayrımcılık’ yapmak ile suçlamıştı. Tesla’ya Çin’de yöneltilen en ciddi iddia, Tianjin’de yaşayan Model S sahibi, Han Chao’ya ait. Chao kendisine sıfırmış gibi kullanılmış bir otomobil satıldığını ifade ediyor.

Chao’nun iddiaları Tesla tarafından sert bir biçimde reddedilirken, Tesla kişiyi mahkemeye vererek 785 bin dolarlık tazminat istedi. Tesla’yı suçlayan başka bir isim ise Zhang Yazhou, Tesla Model 3 otomobilin fren yapmaması nedeniyle ailesi ile büyük bir kazanın eşiğinden döndüğünü söyledi.

Dünyanın en zengin 6 kişisini gösteren infografik

ŞİKAYET VİDEOSUNU İNTERNETE KOYDU

Tesla bu iddialar karşısında da boş durmadı ve Yazhou’nun internete koyduğu şikayet videosu için 5 milyon Yuanlık bir tazminat davası açtı. Beijing’de tüketici sorunları üzerinde çalışan avukat Zhang Xiaoling uluslararası şirketlerin Çin’de tüketicilere dava açmasının alışılmadık bir durum olduğu görüşünde. Xiaoling, “Bu marka için risk yaratan bir tutum” diyor.

Tesla'nın Çin stratejisi: 'Doğru söylemeyen müşteriye dava' - Resim : 3
Tesla Model S/Fotoğraf: Tesla

Tesla’nın kazandığı davalar da var. Chen Junyi isimli Model 3 kullanıcısı firma hakkındaki yanıltıcı paylaşımları sebebi ile açılan davayı kaybederek Tesla’dan özür diledi. Davayı kaybeden kişi, “Artık Tesla hakkında çok olumsuz yorum göremezsiniz. Karşı çıkanlar susturuluyor” demekte.

Tesla elektrikli otomobil pazarının dünyadaki lideri olsa da Çin’de de yerel rakipleri ciddi şekilde geliyor. Volkswagen de elektrikli oto pazarında büyük hamleler yaparken otomobilleri hakkındaki iddialar Tesla’yı ciddi şekilde rahatsız ediyor.

GERİ KALAN YURT DIŞINA

Tesla’nın ABD’den sonraki en büyük pazarı Çin. Elektrikli otomobil üreticisi geçen kasım ayında ülkede 52 bin 859 adet araç sattı. Bu araçların 21 bin 127’si yurt dışına ihraç edilirken geri kalanı iç pazara verildi. Ülkede en yakın rakibi Çinli Xpeng kasım ayında 15 bin 878 otomobil satarken, Volkswagen’in elektrikli serisi ID 14 bin adet sattı.

Çin’de geçen kasım ayında 1 milyon 850 bin sıfır otomobil satıldı. Bu geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12.5 azalış demek. Tesla’nın Çin pazarındaki elektrikli otomobil yarışında olması yerli üreticileri de olumlu etkiliyor. Yedek parça üreticileri ciddi paralar kazanırken bu firmaların borsadaki değerleri de artıyor.

Kaynaklar: Bloomberg Businessweek, Reuters, The New York Times

Kaynak: Web Özel

elon musk'ın kaç parası var?