Şahane kandırmaca! Şahane Cuma'da önce bindirim sonra indirim
Black Friday indirimleri gerçek mi yoksa aldatmaca mı? Tüketici Başvuru Merkezi Başkanı Aydın Ağaoğlu, Şahane Cuma indirimlerini Haber Global ekranlarında değerlendirdi
Şahane Cuma ya da dünyada bilinen ismiyle Black Friday indirimleri bu yıl büyük tartışma konusu. Sosyal medyada birbiri ardına eski etiketlerle yeni etiketleri paylaşanların başlattığı tartışma, her yıl Kasım ayının son gününde yapılan Şahane Cuma indirimlerini tartışmaya açtı.
Tüketici Başvuru Merkezi Başkanı Aydın Ağaoğlu, Şahane Cuma'da "İndirimler etiket hilesi mi", "Black Friday indirimleri aldatmaca mı" sorularının yanıtlarını Haber Global ekranlarında değerlendirdi.
Ağaoğlu'nun "Efsane bir palavra var. Geçtiğimiz efsane cuma palavrası pardon ağzımdan kaçtı indirimleri diyeyim" değerlendirmesi belki de bu yılki indirimlerin niteliğini özetliyor gibi.
"Gerçekten indirim yapanlar burada en büyük zararı görüyor. Onlardan da özür dilemek gerekiyor. Gerçekten stoklarını eritmek istiyor bu firmalar yıl sonuna girerken. Biraz nakde dönüşmek istiyor, biraz da elde kalmış malları var tapon. Ama biz onları da sahtekar olarak gördüğümüz için alışveriş yapmıyoruz" diyen Ağaoğlu, geçen yıl aldığı ve yayında üzerinde olan ceketle ilgili deneyimini de anlattı:
"Şu ceketi geçen yıl yüzde 70'e varan indirim mesajı üzerine ünlü bir alışveriş merkezinden satın aldım. Kasaya gittim. Ben ciddi bir indirim bekliyorum. Yüzde 70'e varan diyor ya. 1400 TL tahsil ettiler. O zaman ben kanunu bildiğim için, dedim ki 'Bu 1400 TL'den bir indirim yapın. Tamam 1400 TL'den normal bir zamanda alıyorsunuz ünlü bir mağaza olduğunuz için. Yok dedi bu indirilmiş hali. O zaman dedim bana kanıtlayın bunu. Kanıtlamak zorundasınız. Kanıtlayamazsanız bu cekete yüzde 65 indirim yapmışsınız sözüm ona. Etiketin üzerine yazmış 4 bin 45 TL, çizmiş, altına da 1400 TL yazmış. Tek kanıtım budur dedi. Bu olmaz dedim. Bozacının şahidi şıracı. Hakem heyetine başvurdum. 40 gün sonra bana karar geldi.
1400 TL üzerinden yüzde 65'ini yani 915 TL'yi geri aldım o kararla."
Peki her tüketici Ağaoğlu'nun izlediği yolu izleyebilir mi? "Mesela mağazaya gittiniz. Rakamı abartılı buldunuz. Dediniz ki, "Kanıtlayın". Size gösterilen etiket dışında bir belge getirdiler. Böyle bir belge var mı" sorusuna Ağaoğlu, "Var" yanıtını veriyor.
"Bununla ilgili daha önce aynı ürünü yüksek fiyatla sattığını kanıtlayacak iki üç adet fatura ya da fiş örneği verebilir. İki saat önce üç saat önce ben bunu bu fiyatla sattım. Bir de geçen ay sattım ben bu ürünü derse o zaman ikna olurum" diyen Ağaoğlu, bu tür indirim aldatmacalarının anlı şanlı markalardan da geldiğine dikkat çekerek ekliyor: "Artık şunu bilsinler. Tüketici kuzu değil. Tüketici tilki oldu. Kurt oldu hatta kaplan oldu. Benim gibi gidiyor. 1400 TL'ye bir ceket alıyor. 1400 TL'ye bir ceket indirimli olamaz diyor. Ve haklarını bildiği için de 1400 TL üzerinden indirim alıyor. 11/11 Bekarlar Günü indiriminden sonra şimdi 12/12 kampanyası bekliyorum. Sonra yılbaşı, sonra Sevgililer Günü. 365 gün kampanya. Bizim insanımızın haklı bir talebi var. Satıcılar da bunu fırsata çevirmek istiyor. Halkımızın talebi aldatılmamak yani halk diliyle kazıklanmamak. Ederine almak mümkünse biraz da indirimli almak. Örnek verecek olursak; X marka tişört. Logosu var tişörtün üzerinde. Onun Türkiye'ye getirilişi 50 TL, hedef fiyatı ise 100 TL. Fakat Tahtakale'de 30 TL'ye, ama logo yok. Aynı iplik, aynı kumaş, aynı işçilikle. O 50 TL'ye getiriyor, özeniyor belki 100 TL'ye satacak. Bizim tüketici 30 TL ve 100 TL'ye bakıyor almıyor. Diyor ki, 50-60 TL olsa alırım, 100 TL ağır geliyor. Ama bazı açıkgöz satıcılar, burada bir madde var; haksız ticari uygulama diye, önce 400 TL yapıyor fiyatı. Elini tutan mı var, etiketi kendi yazıyor. Sonra yüzde 50+50 diyince neredeyse bedavaya gelecek diye koşup alıyoruz. Aslında bizim pahalıya bulduğumuz 100 TL'ye aldık onu" sözleriyle tüketicinin yanıltılmasını özetliyor.