Otomobil sektöründen ÖTV düzenlemesine ilişkin değerlendirme

Otomobil sektöründen ÖTV düzenlemesine ilişkin değerlendirme

ÖTV tebliğinde "Bakanlar Kurulu" ibaresi "Cumhurbaşkanı" olarak değiştirildi. Cumhurbaşkanı, motorlu araç ÖTV ve matrahlarının alt ve üst sınırını 3 katına kadar artırabilecek, sıfıra indirebilecek. Otomotiv sektörü ise bütçe gelirinin yüzde 6'sını oluşturan ÖTV'den vazgeçileceğini düşünmüyor

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın geçen yıl Ekim ayında yapılan kanun değişikliği ile aldığı motorlu taşıt özel tüketim vergisini (ÖTV) sıfıra indirme ve üç katına kadar artırma yetkisi bugünkü Resmi Gazete'de yayımlanan tebliğ ile alt düzenlemelere işlenirken; sektör kaynakları ve analistler ÖTV'de herhangi bir indirim kararı alınmasını ise beklemiyor.

Geçen yıl yapılan kanun değişikliği ile Cumhurbaşkanı'nın taşıtlardan alınan ÖTV oranlarında değişiklik yapma yetkisinin sınırları genişletilmişti. Resmi Gazete'nin bugünkü sayısında yayımlanan ÖTV (II) sayılı liste uygulama tebliğinde değişikliklerle bu yetkiler alt düzenlemelere işlenmiş oldu.

Türkiye'de yeni taşıt satışlarında iki vergi alınıyor. ÖTV olarak alınan ilk vergi aracın motor büyüklüğü ve fiyatına göre satış fiyatının yüzde 45'inden başlayarak yüzde 220'ine kadar çıkabiliyor. ÖTV'li fiyatın üzerinden de KDV vergisi alınıyor.

TL'nin hız kesmeyen değer kaybı nedeniyle taşıtların fiyatları geçen yıldan bu yana keskin şekilde artarken, tedarik zincirlerindeki aksamadan dolayı bayilerde birkaç aydan önce taşıt bulunamıyor. Tüketiciler sürekli yükselen fiyatlar ve satılacak ürün bulunamaması nedeniyle geçen yıldan bu yana taşıtları tüketim aracından ziyade neredeyse nakit ile eşdeğer bir yatırım aracı olarak görmeye başladı.

Hükümet tarafından bakıldığında ise yeni araç satışlarından alınan ÖTV, bütçenin başlıca gelir kalemlerinden birini oluşturuyor. Hükümet Haziran sonunda ek bütçe ile yıl sonu motorlu araç ÖTV hedefini neredeyse iki katına çıkardı. Yani ekonomi yönetimi tek başına motorlu araçlardan bütçe gelirlerinin %6'sını oluşturacak 142 milyar lira ÖTV alacağını tahmin etti.

Son verilere göre Haziran sonu itibarıyla yıl sonu ÖTV hedefinin yüzde 43'üne ulaşıldığına dikkat çeken EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin, "(TL'deki değer kaybı nedeniyle fiyatlar arttığı için yıl sonuna kadar vergi matrahlarında tekrar bir değişiklik yapılması gerekebilir. Bu nedenle kanunda yapılan değişikliklerin tebliğe işlenmesi gerekiyordu. Değişikliği bundan ibaret görüyoruz. Böylece matrahların yükseltilmesi gerekirse alt düzenlemeler hazır olacak" dedi.

"SADECE BÜROKRATİK BİR DÜZENLEME"

Bu yıl Ocak ayında ÖTV matrahında yapılan değişikliğin hızlı hareket etmek adına Cumhurbaşkanı kararıyla yapıldığını hatırlatan otomotiv sektörü satış tarafından bir kaynak da, Cumhurbaşkanı'na verilen yetkisilerin altı ay içinde düzenlemelere işlenmesi gerektiğini, yapılan değişikliği bu kapsamda değerlendirdiklerini belirtti.

Kaynak, "Tamamen bürokratik bir düzenleme. Her ne kadar tüketicilerde her zaman bir ÖTV indirim isteği olsa da, hükümet tarafında ÖTV indiriminin gündemde olduğunu düşünmüyoruz" dedi.

Aynı kaynak, tebliğdeki diğer bir değişiklik ile bayiler tarafından otomobillere satış sonrasında takılan aksesuarların ÖTV kapsamından çıkarıldığını, bayilerin artık bu nedenle vergi cezasına maruz kalmayacağını ifade etti.

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Altuğ Erciş, söz konusu değişikliği "Yeni yayınlanan tebliğ ile bu uygulama tüm piyasa oyuncuları için ortak zemine getirilerek, aracın ilk tescilinden sonra yapılacak mal ve hizmetlerin satışı ÖTV matrahına dahil edilmeyeceği açık ve sarih şekilde düzenlenmiş ve sağlıklı bir ticaret ve vergilendirme yapılabilecek hale getirilmiştir" şeklinde değerlendirdi.

 

 

 

 

 

otomotiv otomobil satışları