Gömlek değiştirir gibi telefon değiştirme dönemi bitti mi?

Gömlek değiştirir gibi telefon değiştirme dönemi bitti mi?

Covid-19 pandemisi ve küresel enflasyon trendi, akıllı telefon kullanıcılarının alışkanlıklarını da değiştirdi. Tüketiciler artık telefonlarını yenilemek yerine bozulana kadar kullanmayı tercih ediyor. Bu durum talebin gerilemesine neden olurken küresel telefon sevkiyatlarında da düşüş yaşanıyor.

Enerji fiyatlarındaki artış ile enflasyonun küresel olarak yükseliş trendine girmesi, tüketicilerin alışkanlıklarını da sorgulamasına neden oluyor. Akıllı telefon kullanıcılarının bu dönemde telefonlarını yenilemek için acele etmedikleri gözleniyor. Harcamalarını kontrol altına almak ve bütçe oluşturmak isteyen tüketiciler, cep telefonunu ikinci plana attı.

Bu durum akıllı telefon üreticilerinin siparişlerinin de düşmesine neden oldu. Şirketler artık daha az telefon ve daha az telefon parçası üretiyor. International Data Corp. isimli kuruluşun yaptığı bir araştırmaya göre; bu yılın ikinci çeyreğinde dünya çapında akıllı telefon sevkiyatları bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 9 düşüşle 286 milyon adede geriledi. Pazardaki en büyük düşüş Çin'de meydana geldi.

Gömlek değiştirir gibi telefon değiştirme dönemi bitti mi? - Resim : 1Çinli Xiaomi, Apple ve Samsung'dan sonra dünyanın üçüncü büyük akıllı telefon üreticisi konumunda. Şirket, geçtiğimiz cuma günü yaptığı açıklamada, 2022'nin 2'nci çeyreğinde, bir önceki yıla göre yüzde 26 daha az akıllı telefon sevkiyatı yaptığını ifade etti. Yapılan açıklamada şirketin akıllı telefonla ilgili gelirinin yüzde 28 düştüğü ve bu düşüşün 6,2 milyar dolara eşdeğer olduğu belirtildi.

Xiaomi, ikinci çeyrekte pandemi ile ilgili kısıtlamaların yanı sıra dünya çapında artan gıda ve yakıt fiyatları nedeniyle Çin'de tüketici talebinin azaldığını belirtti. Küresel akıllı telefon sevkiyatlarının yaklaşık dörtte biri Çin'de gerçekleşiyor, bu ülke küresel taleple ilgili endişelerin merkezinde yer alıyor.

Çin merkezli çip üreticisi SMIC eş genel müdürü Zhao Haijun, akıllı telefonlar veya akıllı telefon parçaları üreten bazı şirketlerin aniden siparişleri kestiğini söyledi. Haijun, bu ay bir yatırımcı toplantısında "Bu, tedarik zincirinde bir paniği tetikledi" dedi.

Çin'deki tesislerinde Apple başta olmak üzere bir çok markanın akıllı telefonlarını üreten Foxconn şirketi de bu ay akıllı telefonlara olan talebin yavaşladığını söylüyor. Gelişmiş akıllı telefon çiplerinde lider olan TSMC, geçtiğimiz günlerde akıllı telefon işinin artık en büyük gelir kaynağı olmadığını ifade etti. Şirketin yeni bir numaralı gelir kaynakları ise grafik işleme ve otonom sürüş gibi uygulamalarda kullanılan yüksek performanslı bilgi işlem çipleri.

'TELEFONLAR KULLANILAMAZ HALE GELİNCEYE KADAR...'

ABD'li bir ekonomist olan Sean Mullee, enflasyonun yaşam giderlerini pahalı hale getirdiğini belirterek insanların artık akıllı telefonlarını bir otomobil yerine koyduğunu ifade ediyor. "Otomobiliniz artık çalışmaz hale gelene kadar kullanmaya devam edersiniz" diyen ekonomist insanların da artık telefonları kullanılamaz hale gelince kadar değiştirmeyi düşünmediğini belirtiyor.

Gömlek değiştirir gibi telefon değiştirme dönemi bitti mi? - Resim : 2
Xiaomi'nin gelirlerinde yıllık yüzde 67 düşüş yaşandı. Fotoğraf: Shutterstock

Karantina dönemi boyunca evde akıllı telefonlarımız ile daha fazla zaman geçirir olduk ve bu kullanım alışkanlıklarımızı değiştirdi. Ancak o dönemde telefonlara olan talep hala güçlüydü ve sektör için en büyük sorun, Covid-19 karantinaları nedeniyle oluşan nakliye gecikmeleri ve mikro çip kıtlığından etkilenen tedarik zinciriydi. Bu sorunlar henüz ortadan kalkmadı ancak yavaş yavaş düzeliyor.

'PREMIUM' TELEFONLAR HALA SATIYOR 

Ancak akıllı telefonlardaki talep düşüşü tüm modelleri kapsamıyor. Küresel araştırma şirketi Counterpoint Research'e göre, fiyatı 900 doların üzerinde olan akıllı telefonların satışları, bu yılın ilk yarısında bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 20'den fazla arttı . Segment, Samsung'un amiral gemileri ve Apple'ın çoğu telefonlarını içeriyor.

Counterpoint, yılın ilk yarısında dünya çapında her 10 akıllı telefondan sadece birinin bu 'premium' kategoriye girdiğini ancak bunun sektör karının yüzde 70'ini oluşturduğunu söylüyor. Bir başka küresel araştırma firması Canalys Research'in analisti Runar Bjørhovde, varlıklı tüketicilerin hala ceplerinde en yeni telefonları görmek istediğini ifade ediyor.

Çin'deki akıllı telefon pazarını canlandırmak amacıyla bazı firmalar çeşitli kampanyalar denemeye başladı. Apple geçtiğimiz günlerde telefonlarında indirim yaptığını duyurdu.

Xiaomi de Çin'de benzer bir kampanya düzenliyor. Xiaomi başkanı Wang Xiang , Cuma günü şirketin net karında yüzde 67'lik bir düşüş açıklarken, kampanya ile stokları temizlediklerini söylemişti. Net karın sert düşüşüyle şirketin gelirleri yıllık 2.08 milyar yuan (303 milyon dolar) seviyesine geriledi. 

Apple ise geçtiğimiz haziran ayında Türkiye'de ürünlerine zam yaptığını duyurmuştu. Bu zam sonrası Türkiye'deki iPhone 13 fiyatları yüzde 17,5 ile yüzde 22,2 arasında arttı. 

*Bu haberdeki bilgilerin önemli bir kısmı The Wall Street Journal'de “Time to Upgrade Your Old Phone? More Consumers Say, ‘Not Yet’” başlığıyla yayınlanan makaleden derlenmiştir.

Ek Kaynaklar: IDC, Euronews

Xiaomi apple cep telefonu akıllı telefon Samsung