Bu kadar şarj istasyonuna gerek var mıydı?

Bu kadar şarj istasyonuna gerek var mıydı?

Japonya, yeşil bir gelecek için ülkesinin dört bir yanını elektrikli otomobil şarj istasyonlarıyla donattı. İyi de yaptı ama şu an ülkedeki otomobillerin sadece yüzde 1'i elektrikli.

Gelecek elektrikli otomobillerde. Türkiye’de yüksek vergi oranlarından dolayı elektrikli otomobiller çok yaygın değil fakat dünya bu yola doğru gidiyor. Her gün yeni bir firma içten yanmalı motorları bırakacağını açıklıyor. Ferrari gibi yüksek performanslı araçları üreten bir marka geleceğini elektrikli otomobillerden anlayan bir CEO’nun eline teslim etti.

Elektrikli otomobiller benzin istasyonlarının şarj noktaları ile değişmesine neden olacak. Ülkeler altyapılarını buna göre hazırlamaya çalışıyor. ABD Başkanı Biden trilyonlarca dolarlık yeni kalkınma planına ülkenin dört bir yayına otomobil şarj istasyonları kurmayı da içeriyor.

Japon hükümeti de bu noktada kararını verdi. 2050 yılından sonra ülkede elektrikli araçlar dışında hiçbir araç yollarda olamayacak. Japonya tabiatı gereği bu hedefe çok önceden hazırlanmaya başladı. 2012 yılında ülke genelinde araç şarj istasyonlarının sayısının artırılması için yaklaşık 1 milyar dolarlık kaynak aktarımı yapıldı.

Ve ülke genelindeki şarj istasyonlarının sayısı patladı. Fakat sorun şu ki bu şarj istasyonlarının yarısına bile yetecek kadar elektrikli araç henüz Japonya’da yok. Şu an Japonya’daki araçların sadece yüzde 1’i elektrikli.

Dünyadaki elektrikli araç infografiği

BİRAZ ABARTTILAR

Önceki yıl ülkede 30 bin 300 noktada şarj istasyonu vardı. Bu sayı geçen yıl mart ayında 29 bin 200’e düştü. Kullanılmayan istasyonların bazıları kaldırılmaya başlandı. Ortalama bir şarj istasyonunun ömrünün sekiz yıl olduğu belirtilirken Japonya’nın bu önden hazırlığı biraz abartılı olmuşa benziyor.

Ülke 2030 yılına kadar elektrikli şarj istasyonlarının sayısını 150 bine çıkarmayı hedefliyor. Toyota’nın yönetim kurulu başkanı Akio Toyoda böylesi yüksek hedefler koymanın sektörü zor durumda bırakabileceğine işaret ediyor.

Ülkenin başka bir hedefi ise 2030’ların ortalarında yurt genelinde satılan bütün araçların elektrikli olması.

Otomobil sektörünü iyi bilen analist Satoru Yoshida’ya göre ise içten yanmalı motorlara sahip otomobillerden direkt elektrikli olanlara geçilmeyecek çünkü Japonya’da pek çok parça üreticisi veya irili ufaklı atölye içten yanmalı motorlardan dolayı sektörde para kazanıyor.

ELEKTRİKLİYE GEÇİŞ İÇİN SÜRE

Yoshida’ya göre önce hibrit modeller yaygınlaşacak ve yan sanayi sektörüne elektrikliye geçiş için biraz süre tanınacak.

Japonya’nın tarihsel rakibi Çin ise elektrikli araçlara geçmek için resmi olarak bir tarih belirlemedi. Hükümetin planına göre 2025 yılında satılan her dört otomobilden biri elektrikli olursa bu ülke için olumlu bir gelişme olur. 2019 yılında Çin’de yollarda toplam 3.8 milyon elektrikli araç vardı, 2030’a gelindiğinde bu sayının 80 milyona ulaşması bekleniyor.

Fransa 2040 yılında içten yanmalı motorlara sahip araçların satışını bitirmeyi hedefliyor. Ülkede 2001’den önce üretilen ve 20 yılı aşmayan bir süredir trafikte olan araçları satıp yenisini almak isteyenlere vergi teşviki veriliyor. Fransa da tıpkı Japonya gibi 2050’ye kadar sıfır karbon emisyonu yapan bir ülke olmak istiyor.

Elektrikliye geçme duyurusunu yapan ilk büyük marka Volvo olmuştu. Firma geçen yıl yaptığı duyuruda 2019 ve sonrası model araçlarını sadece elektrikli veya hibrit olarak satışa çıkaracağını ilan etmişti.

Peugeot, Citroen’in sahibi PSA Grup 2023 yılında piyasaya sürdüğü otomobillerin yüzde 80’ini hibrit veya elektrikli yapacak.

Kaynaklar: Bloomberg, Statista, Haberglobal.com.tr