Bir satışın hikayesi... 80'lerde zirvede olan Reebok'a ne oldu?

Bir satışın hikayesi... 80'lerde zirvede olan Reebok'a ne oldu?

Ünlü spor giyim markalarından Reebok eski günlerinde değil. Adidas'ın 2005 yılında satın aldığı bir dönemin ünlü markası geçen ay yeniden el değiştirdi. Peki yolunda gitmeyen neydi?

80’leri düşünün… Gözünüzün önünde yüksek sesli disko müziği ile step yapan bir grup insan gelebilir. Bu insanların ayaklarında ise muhtemelen dönemin ünlü markalarında Reebok’ın ‘Freestyle’ ismindeki aerobik ayakkabısı vardı. 50’li yılların sonunda İngiltere’de kurulan Reebok ülke genelinde ünlü bir spor ayakkabı markası iken 70’li yıllarda ABD’ye açılma kararı aldı. Başlarda işler istendiği gibi gitmese de aerobik sporunun ülke genelinde popülerleşmesinden sonra satışları aldı yürüdü. İlerleyen yıllarda marka için işler istendiği gibi gitmedi ve Alman spor ayakkabı devi Adidas tarafından satın alındılar.

KÂR EDER HALE GELEMEDİ

Adidas 2005 yılında Reebok için 3.8 milyar dolar ödedi. Kimilerine göre bu anlaşma ‘hayatta bir kez’olabilirdi. Yani Adidas şirketi o kadar ucuza kapatmıştı. Adidas markayı satın aldıktan sonra geçen 15 yıl içerisinde elinden geleni yapsa da şirketi kâr eder bir hale getiremedi. Reebok markası ünlü isimlerle yan yana durduğunda iyi verim alınamadı, crossfit sporu ile yan yana getirilmeye çalışıldı ama işler planlandığı gibi gitmedi.

Geçen Ağustos ayında Adidas’ın sabrı artık doldu ve ABD’li Authentic Brands’e marka 2.5 milyar dolar karşılığında satıldı. Adidas son yıllarda en azından markanın zarar etmesini bütçe kesintileri ile engellemişti.

Adidas, Reebok’ta işlerin istendiği gibi gitmediğini de müşterilerinden saklamadı. 2016 yılında CEO, “Markamız ürünlerimizden daha güçlü” açıklamasını yapacaktı. 2018 yılında Reebok uzun süren zarar etme devrini kapattı hatta yılı küçük bir miktar kâr ile tamamladı. Reebok tam eski günlerini andırır bir hale gelecekti ki pandemi bütün hesapları altüst yorumları da yapılıyor.

Bir satışın hikayesi... 80'lerde zirvede olan Reebok'a ne oldu? - Resim : 1Marka 80'li yıllarda aerobik sporu ile anlıyordu.

ADIDAS FARKLI BİR KULVARA GİRDİ

Firmanın ABD’de Kanye West ile anlaşarak çıkardığı Yeezy koleksiyonu ve Beyonce ile yaptığı ortaklıklar yeterince para kazanmasını sağlıyordu. Reebok’a artık gerek yoktu.

Reebok 80’lerde bir dönem öyle iyi satıyordu ki pazarın doğal hakimi Nike’ı bile gölgede bıraktığı olmuştu. 1988 yılında Reekbok ABD’de 1.8 milyar dolarlık satış yaparken Nike 1.2 milyar dolarda kalmıştı. (Reebok 2000-2004 arası sadece 1 milyar dolarlık satış yapabildi.) Bu yıllarda Nike, Michael Jordan gibi süper starlar ile anlaşma yaparken Reebok da Pump markası ile basketbol ayakkabısı yarışına girdi ve Allen Iverson ve Shaquille O’neal’la sözleşmeler imzaladı. 80’lerin sonu ünlü isimler ile spor giyim markalarını da bir araya getirmişti. DMX’in My Adidas şarkısı üzerine tahmin edilen marka grubun sponsoru olmuştu.

Bir satışın hikayesi... 80'lerde zirvede olan Reebok'a ne oldu? - Resim : 2Authentic Brands aynı zamanda Reebok'ın eskiden sponsoru olduğu Shaquille O'neal'ın marka haklarını elinde bulunduruyor.

JANE FONDA, SHAQ...

Perakende uzmanlarına göre Reebok’ın geçmişi yeniden ayağa kaldırılabileceğine işaret. Jane Fonda’nın aerobik ayakkabılarından Shaquille O’Neal’ın siyah beyaz basketbol ayakkabılarına kadar firmanın mazisinde pek çok anı var. Yaşı büyük müşterilerin tekrar markayı tercih edebilmesi umuluyor. Markanın yeni sahibi Authentic’in güncel tasarımlara mı yöneleceği yoksa markanın mirasından yeni bir biçim mi yaratmaya çalışacağı henüz net değil.

50’lerin sonunda Joe ve Jeff Foster kardeşler tarafından kurulan Reebok aslında ilk etapta Adidas için iyi bir alternatif gibi gözüküyordu çünkü Adidas’ın farklı markaları tek çatı altında yönetmek gibi bir tecrübesi de var. Marka Salomon ile outdoor ayakkabıları işindeyken TaylorMade ile de golf sektörüne yönelik çalışıyor.

Reebok’un Authentic Brands’a geçmesinde Shaquille O’neal’ın da büyük rolü var. Firma eski sponsorunu satın almaları için Authentic’e büyük baskı yapmış. Hatta O’neal’ın Reebok’ın marka değerini ‘anlamadıkları’ için Adidas yönetimine de kızgın olduğu biliniyor.

2010 yılında Reebok, Adidas’ın satışlarının yüzde 18’ini oluştururken 2020 yılında bu rakam yüzde 7’ye inmişti.

-Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin önemli bir bölümü Bloomberg Businessweek'te Corinne Gretler ve Deirdre Hipwell imzasıyla yayımlanan 'Adidas Failed to Revive Reebok. Now Authentic Brands Will Try' isimli makaleden alınmıştır

Diğer kaynaklar: Fortune, Yahoo, Quartz