Sır olan MH370 sefer sayılı Malezya uçağıyla ilgili flaş gelişme

Malezya Uçak kazası
Sır olan MH370 sefer sayılı Malezya uçağıyla ilgili flaş gelişme

Malezya Havayollarının 10 yıl önce 8 Mart 2014 tarihinde kaybolan MH370 sefer sayılı Boeing 777-200ER uçağının enkazını arama çalışmaları yeniden başlayabileceği bildirildi.

Malezya hükümeti, uçağı bulma konusundaki "kararlılığını" dile getirerek "maliyetin bir sorun teşkil etmediğini" kaydetti.

Malezya Başbakanı Enver İbrahim, uçağın Hint Okyanusunda kaybolmasından 10 yıl sonra, "ikna edici" kanıtlar bulunması halinde MH370 sefer sayılı uçağı arama çalışmalarını yeniden başlatmaktan "mutluluk duyacağını" söyledi. 

Uzun menzilli uçak 8 Mart günü yerel saatle 12.40'ta Kuala Lumpur'dan Pekin'e gitmek üzere 227 yolcu ve 12 kişilik mürettebatla havalanmıştı. Yaklaşık bir saat sonra Boeing 777 sivil radar ekranlarından, kısa bir süre sonra da daha hassas olan askerî radarlardan kayboldu. Malezya Havayolları uçağın Pekin'e varış saatinden bir saat sonra kaybolduğunu duyurdu.

MH370 sefer sayılı uçağın kurbanlarının anısına düzenlenen "anma gününde" bir araya gelen yakınlarına konuşan Malezya Ulaştırma Bakanı, daha önceki aramaları sonuçsuz bırakan Teksas merkezli ABD deniz arama şirketi Ocean Infinity'nin temsilcileriyle yeni bir operasyonu görüşmek üzere bir araya geleceğini söyledi. 

Bakan, "Şimdi bize toplantı tarihi vermelerini bekliyoruz ve yakında onlarla buluşmayı umuyorum" dedi.

İlk arama çalışmalarını koordine eden Avustralyalı araştırmacılar tarafından "neredeyse akıl almaz" olarak nitelendirilen bu kayboluşu açıklamak amacıyla yıllar boyunca pilotun intiharı, deniz kazası ya da füze fırlatılması gibi çeşitli teoriler ortaya atıldı. 

Şüpheli bir lityum pil sevkiyatı, Diego Garcia'daki Amerikan üssüne bir saldırı ve Tel Aviv'de konuşlanmış 777'ye ikiz bir uçağın varlığı da dahil olmak üzere, dünya dışı varlıklar tarafından yakalanmaktan James Bond senaryosuna kadar çok sayıda komplo teorisi ortaya atıldı.

Yaklaşık üç yıl boyunca Hint Okyanusunun 120 bin kilometrekarelik alanında yürütülen ve tarihin en büyük arama çalışması olan Avustralya liderliğindeki arama çalışmaları Ocak 2017'de sonlandırıldı. 

Bunun üzerine özel firma Ocean Infinity, 2018'de altı aylık bir arama başlattı, ancak başarılı olamadı. Infinity filosu 14 sualtı aracından oluşuyor. Bu araçlar, robotlar sensörler ve navigasyon sistemleriyle donatılmış olup altı bin metre derinliğe kadar derinliklerde çalışabiliyor.