Shenzhen'deki sert önlemler neden bütün dünyayı ilgilendiriyor?

Shenzhen'deki sert önlemler neden bütün dünyayı ilgilendiriyor?
Shenzhen'de karantinada olan bir vatandaştan sürüntü örneği alan sağlık görevlileri. Fotoğraf: Reuters

Çin'de Covid vakalarının yeniden artması Çin'in Shenzhen ve Changchun şehirlerinde Foxconn, Huawei, Tencent, Volkswagen, Toyota ve birçok şirketin üretimini durdurdu. Dünya elektronik alet ve otomobil tedariki bu durumdan nasıl etkilenecek?

İlk koronavirüs vakasının çıktığı Çin'de vaka sayılarının yeniden yükselişe geçmesi sert önlemler alınmasına neden oldu. 11 bölgede kısmi kapanma başladı. Bazı noktalarda toplu taşıma yasaklandı, vatandaşların evlerinden çıkmamaları isteniyor. 

Ocak ayında önemli sanayi şehirlerinden Tianjin'de kapanma ilan edildi. Şimdi de ülkenin en büyük şehri Shangai'da (24 milyon nüfus), ülkenin teknoloji başkenti Shenzhen'de (17,5 milyon nüfus) ve otomotiv sektörünün kalbi konumunda Changchun (9 milyon nüfus) şehrinin de bulunduğu Jilin eyaletinde kısmi kapanmalar devreye girdi.

iPhone ÜRETİMİ DURDU

Ancak bu kapatmalar dünya ekonomisinde kısa süreli de olsa yeni bir tedarik krizine neden olabilir. Apple'ın iPhone'larını üreten Foxconn firmasının en büyük iki fabrikası, Çin hükümetinin Shenzhen'deki kısmi kapatma kararı sonrası üretimini durdurdu. Firma ne zaman üretime başlayacaklarını belirlemek için yerel yönetimden tavsiye beklediklerini açıkladı.

Açıklamada bu durumdan minimum şekilde etkilenmek için ayarlamalar yapıldığı da belirtildi. Ancak uzmanlar şirketin iPhone üretimi ve nakliyesinde oluşacak kaostan kaçınabilmesinin çok küçük bir ihtimal olduğunu söylüyorlar.

ABD'deki Bradley Üniversitesi'nden pazarlama profesörü Daniel Stanton, "Olumsuz çevresel faktörlere karşın şirketler bu gibi durumlarda tedarik zincirleri için en doğru çözümü yaratmak için birlikte çalışmalıdırlar" demekte.

Shenzhen'deki sert önlemler neden bütün dünyayı ilgilendiriyor? - Resim : 1

ELEKTRONİK ALETLERİ BULMAK ZORLAŞABİLİR

Shenzhen sadece Apple ürünleri üreten fabrikalarına değil, Tencent ve Huawei gibi Çinli teknoloji devlerine de ev sahipliği yapıyor. Bu kısıtlamalar Huawei ve Tencent'in de üretimlerini de etkileyebilir. Stanton, "Bir üreticinin doğru şekilde üretim yapabilmesi için birçok parça tedarikine ihtiyacı vardır. Bunlardan biri bile sağlanamaz ise o ürünün bütün tedarik zinciri durur. Shenzhen'de olabilecek şey budur" demekte.

Bilgisayarlar, tabletler, telefonlar, kulaklıklar, çipler kısaca üretimi Shenzhen'e bel bağlanan tüm elektronik aletlerin tedariki için soru işaretleri oluştu. 

COVİD OTOMOTİV SEKTÖRÜNÜ DE VURDU

Ülkenin kuzeyindeki Jilin eyaleti, otomotiv sektörünün kalbi durumunda. Eyalet genelindeki kapanma kararı, Volkswagen ve Toyota gibi otomobil fabrikalarının operasyonları durduruldu. Ayrıca Shenzhen'de bulunan ülkenin önde gelen pil ve elektrikli araç üreticisi BYD de üretim zorluklarını tecrübe etmeye başladı. Shenzhen'de birçok otomotiv yan sanayi parçası üreten fabrika da üretime ara vermiş durumda. Amerikalı yatırım şirketi Loomis Sayles ekonomistlerinden Bo Zhuang, otomobil parçalarının pahalı ve hassas olması nedeniyle tedarik zorluklarından en çok etkilenen sektörün otomotiv olacağını söylüyor.

ULUSLARARASI TİCARET SEKTEYE UĞRADI

Çin'deki elektronik ürünlerinin yüzde 90'ı Shenzhen'deki Yantian Uluslararası Limanı'ndan dünya pazarlarına gönderiliyor. Koronavirüs yüzünden bir süredir kapalı olan liman geçtiğimiz pazartesi yeniden açıldı. Ancak uzmanlar artan vaka sayıları nedeniyle devasa limanın her an yine kapanabileceğini belirtiyor. Liman, aynı anda 20 bin konteyneri tutabiliyor. İçinde yüzlerce elektronik alet olan 20 bin konteynerin bir hafta limanda beklemesi dünya ticareti için ciddi sorun anlamına geliyor. Sadece Yantian Limanı değil, otomotiv sektörünün ticaret kapısı olan Qingdao limanında da konteyner gemileri kısıtlamalar kalkana kadar liman önünde bekletiliyor. 

NEDEN DÜNYAYI BU KADAR ETKİLİYOR?

Çin'deki üretim ve tedarik sıkıntıları sadece Çin'i değil tüm dünyayı etkiliyor. Üretimin durması ve lojistik sorunlar başta ABD olmak üzere birçok ülkede şimdiden enflasyona neden oldu. Elektronik ürün ve otomobil kıtlığı fiyatları arttırırdı. Böyle giderse uzmanlar ABD ve diğer ülkelerin ekonomisinin kötüye gideceğini hatta resesyon riski ile karşı karşıya kalacaklarını belirtiyor.

Kaynaklar: Wall Street Journal, Fortune

Kaynak: Web Özel

Shenzhen Çin Huawei tencent Otomotiv sektörü Volkswagen Toyota apple foxconn iPhone