İstanbul'dan sonra İngiltere'de de taksi krizi! Ama sebebi farklı...

Birleşik Krallık
İstanbul'dan sonra İngiltere'de de taksi krizi! Ama sebebi farklı...

Pandemi sadece İstanbul'da değil dünyanın dört bir yanında taksi krizlerinin tetiklenmesine neden oldu. İngiltere genelinde de ciddi bir taksi krizi yaşanıyor. Ancak orada krizin sebebi İstanbul'dakinden çok farklı...

Koronavirüs ile mücadelede normal hayata neredeyse tamamen geri dönen Birleşik Krallık'ta, İstanbul halkının bir süredir en üst sıradaki gündem maddeleri arasında yer alan taksi sorunu farklı bir boyutuyla yaşanıyor. İstanbul'da taksi sayısının yetersiz olduğu öne sürülürken İngiltere'de ise şoför sıkıntısı problem teşkil ediyor.

Havant, Hampshire'da taksi rezervasyonu hizmeti veren Alpha Cars adlı şirketin sahibi Steve Farrier durumu “Korkunç! Hiçbir şekilde şoför bulamıyoruz. Sorunu çözemiyoruz” diye ifade ediyor ve talebi karşılayamadıklarını öne sürüyor.

'TAKSİCİ KITLIĞI...'

Nerdeyse 2020'nin tamamında ve 2021'de İngiltere genelinde kriz boyutunda zorluk yaşayanlar taksi şoförleriydi. Yoğun kısıtlamalar nedeniyle sokaklar boşalırken taksiciler çok zor durumlarda kaldılar. Şimdi ise Alpha Cars'tan Uber'e irili ufaklı taksi hizmeti veren tüm şirketler hareketli günlere geri dönerken sektörde yaşanması beklenen patlama “taksici kıtlığı” nedeniyle gerçekleşemiyor.

İstanbul'dan sonra İngiltere'de de taksi krizi! Ama sebebi farklı... - Resim : 1

Peki şoförler nereye gitti? Pandemi döneminde personel sıkıntısı yaşayan perakende sektörü gibi sektörlere geçiş yapan şoförlerin pek çoğunun geri dönmek gibi bir düşüncesi yok. Dönmek isteyenler ise evrak işleri ve testler nedeniyle uzun süre beklemek durumundalar. İşe devam edenler ise yoğun talep içinde beklenen üzere daha çok kazandıracak müşterileri tercih ediyorlar.

Bazısı taksileri lüks ulaşım araçları olarak kabul ediyor olabilir ancak taksiler; toplu taşımanın olmadığı bölgelerde yaşayanlar, servis imkanı olmayan ve geç saatlerde mesaisi sona eren çalışanlar, engelliler gibi pek çok insan için hayati bir öneme sahip.

'GERÇEK BİR SORUN'

Manchester'ın taksi hizmeti veren en büyük özel şirketlerinden biri olan Cresta Cars'ın yöneticilerinden Derek Brocklehurst “Hayatın da gece de çok yoğun olduğu Manchester'da bu, gerçek bir sorun haline geldi” diyor:

“Müşterilerimizin taleplerini karşılayamadığımız için, insanlar bir-iki saat taksi beklemek durumunda kaldıkları için çok mahcup hissediyoruz. Pandemiden bu yana bazı şoförler sadece iş günlerinde çalışmak istiyorlar.”

Pandemi döneminde taksicilikten ayrılan şoförlerin ciddi bir kısmının farklı işlerde farklı deneyimler elde ettiğini vurgulayan Brocklehurst, “Farklı işlere girdiler, iş-yaşam dengeleri değişti ve aileleriyle daha fazla zaman geçiriyorlar” sözleriyle durumu ifade ediyor.

Bununla birlikte yukarıda söz ettiğimiz ve taksi şoförlüğü yapmak için gereken evrak işleri ve tıbbi muayeneler yaklaşık 600 sterline mal olabilirken onay süreci de aylar sürebiliyor. Brocklehurst, aralarında Manchester'ın da olduğu bazı bölgelerde zorunlu tutulan ve yol bilgisinin detaylıca sorgulandığı rota testlerinin de gereksiz biçimde zor olduğunu vurguluyor.

İstanbul'dan sonra İngiltere'de de taksi krizi! Ama sebebi farklı... - Resim : 2

BÜROKRASİ ENGELİ...

Önceden rezerve edilmiş yolculuk hizmeti sunan küçük bir şirket olan NTD'nin sahibi Claire Reynolds, şirketin faaliyet gösterdiği Bedfordshire'da rota testine girmek için şoför adaylarının aylarca beklemek durumunda kaldığını söylüyor:

“Yeni bir sürücü almak için altı aylık bir süreç gerekiyor ki bu inanılır gibi değil. Çalışmak isteyen şoför adayları elbette var ancak elimiz kolumuz bürokrasi tarafından bağlanıyor.”

Lisanslı taksi hizmeti veren şirketleri temsil eden LPHCA adlı derneğin başkanlığını yürüten Steve Wright da bürokrasiyi yerden yere vuruyor ve “Giriş sürecinde getirilen engeller tamamen saçmalık” diye konuşuyor.

Birleşik Krallık Ulaştırma Bakanlığı, İngiltere'de lisans sahibi araç sayısının 2021'de haziran ayına kadar yüzde 16 oranında, şoför sayısının ise yüzde 6 oranında gerilediğini söylüyor. LPHCA ise verilerin yanlış olduğunu ifade ediyor ve pandemi öncesinde çalışan 300 bin taksi şoförünün yalnızca 160 bininin şu an aktif olduğunu öne sürüyor.

UBER ŞOFÖRLERİ CEZBETMEK İÇİN...

İngiltere piyasasının en büyük oyuncusu Uber'in şoförleri cezbetmek için Londra'da şoförlere verdiği payı taban ücrette yüzde 10, havaalanı transferi gibi işlerde ise yüzde 25 oranında artırdığını açıkladı.

Lisanslı Taksi Şoförleri Derneği Genel Sekreteri Steve McNamara ise şoförler için artan maliyetlerden de dem vururken iş değiştiren bazılarının mesai saatlerinin ve aldığı maaşın belli olduğu işlerde daha mutlu olduklarını ve puanlama baskısından da kurtulduklarını ifade ediyor.

metin.aktasoglu@haberglobal.com.tr 

*Bu haberdeki ifadelerin büyük bir kısmı The Observer'da “Taxi? Taxi? Why it’s suddenly getting so hard to find a cab” başlığıyla yayınlanan makaleden derlenmiştir.

İstanbul'dan sonra İngiltere'de de taksi krizi! Ama sebebi farklı... - Resim : 4

Kaynak: Web Özel

taksi sorunu taksi bulamıyorum