Almanya ekonomisi için büyük tehdit: Ren nehri

Almanya
Almanya ekonomisi için büyük tehdit: Ren nehri
Ren nehri Almanya ekonomisi için hayati bir öneme sahip. Fotoğraf: Reuters

Dünyanın sanayi devi Almanya için hayati bir taşımacılık güzergahı olan Ren nehrinde alarm zilleri çalıyor. Kuraklık sebebiyle su seviyesi düşerken, Avrupa'nın pek çok kritik noktasına ulaşan bu nehirde suların seviyesi yükselmezse ticaret ciddi darbe alabilir.

Almanya yıllık 3,8 trilyon dolarlık gayri safi milli hasılası ile dünyanın en büyük 4. büyük ekonomisi. Covid pandemisini en az hasar ile atlatan ender ekonomilerden biri. Ancak Avrupa’nın lokomotif ülkesinin ekonomisi şimdi başka bir sorunla karşı karşıya: Kuraklık!

ALMANYA'NIN CAN DAMARI 

Ren nehri, Almanya ekonomisi için çok önemli bir su yolu. Almanya’nın can damarı sayılan bu akarsu yaklaşık 1233 km’lik uzunluğu ile batı ve orta Avrupa’nın en uzun nehirlerinden biri. İsviçre Alpleri'nden başlayan Ren, önce Konstanz gölü ile birleşiyor ve Almanya-Fransa sınırı boyunca ilerliyor. Ardından Almanya’nın sanayi merkezi ve en kalabalık yerlerinden biri olan Ruhr bölgesinden geçiyor. Denize döküldüğü kollarından birinde ise Avrupa’nın en büyüğü Rotterdam Limanı bulunmakta.

TAŞIMACILIK İMKANSIZ HALE GELEBİLİR 

Yapılan bilimsel ölçümlere göre Ren nehrinin su seviyesi her geçen gün düşüyor. En kurak sezonunu 2018 yılında yaşayan nehirdeki su seviyesi, 2022’nin daha ilk 3 ayında 2018’in de altında kaldı. Normal şartlarda en sığ yeri olan Almanya'nın Kaub kentinde derinlik ortalama 2 metrenin üzerinde idi. Ancak burada da suyun derinlik seviyesi 1 metrenin altına kadar düştü. Hatta nehrin bazı yerlerinde tekneleri engelleyebilecek adacıklar oluştu. Ren su seviyelerini izleyen Paris merkezli bir analist olan Olivier Lejeune, “Bu kesinlikle lojistik için bir baş ağrısı” diyor.

Almanya ekonomisi için büyük tehdit: Ren nehri - Resim : 1
Ren nehrinde düşen su seviyeleri Almanya ekonomisini vurabilir. Kaynak: Reuters

Almanya'da her yıl gemilerle taşınan tüm yüklerin yaklaşık yüzde 80'i Ren' üzerinden taşınıyor. Ayrıca Ren, Almanya'dan nehir üzerinden taşınan yakıt ve kimyasalların yüzde 10 ila 30'u ile bazı kilit mallar için oldukça önemli. Su seviyesinin normal olduğu dönemlerde, büyük mavnalar (Gemilere yük götürüp getiren, güvertesiz, büyük tekne) Strasbourg’a kadar ulaşabilirken küçük mavnalar Basel’e kadar seyredebiliyordu.

Ancak kuraklık nedeniyle gemilerin Kaub'dan geçişi zorlaştı. 110 metrelik gaz tahrikli bir mavna, 2.500 ton yük taşıyabiliyor. Ancak bu gemiler Kaub geçişi sırasında yüklerini 5'te 1 oranında azaltmak zorunda kalıyor. Uzmanlar bu kuraklığın birkaç hafta içinde düzelirse önemli bir sorun teşkil etmeyeceğini ancak uzun vadede su seviyesinin 40 cm'ye kadar düşmesi halinde nehir taşımacılığının imkansız hale gelebileceğini söylüyor. 

ALMANYA EKONOMİSİNE DARBE VURUR! 

Hamburg merkezli Berenberg bankasında bir ekonomist olan Holger Schmiedling'e göre; düşük su seviyelerinin devam etmesi, özellikle kimya endüstrisini etkileyecek. Schmiedling, “en kötü durum” senaryosunda Alman GSYH'sinin yüzde 0,3'ünü düşüreceğini söylüyor. Bu da milyonlarca euroluk dolarlık zarar  anlamına geliyor. Pandemi ile zorlaşan tedarik zinciri, Ren’in kuruması ile büyük bir darbe alabilir. Sadece Almanya değil, tüm dünya için bazı kimyevi yan ürünleri ve ilaçları tedarik etmek zorlaşabilir.

Almanya ekonomisi için büyük tehdit: Ren nehri - Resim : 2

2018'DE NE OLMUŞTU?

2018 yılındaki kuraklık bölgedeki birçok şirketi ekonomik anlamda etkilemiş, başka tedarik çözümleri bulmaya itmişti. Köln'ün hemen kuzeyindeki Leverkusen merkezli bir kimyasal madde üreticisi olan Covestro, artan lojistik maliyetleri ve üretim kesintileri nedeniyle bir kâr uyarısı yayınladı. Üretim devi BASF, Frankfurt'un yaklaşık 45 mil güneyindeki Ludwigshafen'deki bir tesisi kapatmak zorunda kaldı. Alman enerji üreticisi RWE, Hamm'daki tesisine yeteri kadar kömür alamadı. Petrol devi Shell, taşımacılık filosunda bazı düzenlemelere gitmek zorunda kaldı. 2018 yılı 3. çeyreğinde, Ren'deki nakliyat yüzde 27 azalırken aynı dönem Almanya yüzde 0,2 daha az büyüdü.

ŞİRKETLER ALTERNATİF ARIYOR!

Hollanda bankası ING'den Carsten Brzeski, "Genel olarak Ren nehirleri hala son derece önemli bir ulaşım aracıdır" diyor ve ekliyor: “Birçok şirket, bu çok pahalı hale geldiği için başka alternatifler düşünmek zorunda kalacak". Potsdam İklim Etkisi Araştırma Enstitüsü'nde iklim ve hidroloji profesörü olan Fred Hatterman ise küresel sıcaklıklar arttıkça nehirlerdeki akış düşüşünün dünya çapında daha yaygın hale geleceğini tahmin ediyor. “Bence Ren, alternatif olasılıklarla karşılaştırıldığında alaka düzeyini kaybedecek” diyor. 

*Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin önemli bir bölümü The Telegraph'da Louis Ashword imzasıyla yayımlanan 'How the mighty Rhine threatens to leave Germany high and dry' isimli makaleden alınmış.

Kaynak: Web Özel

Ren Nehri taşımacılık Almanya Düsseldorf Duisburg rotterdam