İnsanlık yok olmanın eşiğinden böyle dönmüş

Bilim Haberleri
İnsanlık yok olmanın eşiğinden böyle dönmüş
Fotoğraf: DepoPhotos

Günümüzde çoğu insan, şu anda 8 milyardan fazla bireye ev sahipliği yapan Dünya gezegeninin aşırı nüfusu hakkında endişelenirken, atalarımız çok farklı bir sorunla karşı karşıyaydı.

Genetik verileri analiz etmek için yeni bir teknik kullanan uluslararası bir grup bilim insanı, Science'da yayınlanan bir çalışmada, insan atalarının yaklaşık 930.000 yıl önce başlayan ciddi bir nüfus artış sorunu yaşadığını gösteriyor.

Yaklaşık 120.000 yıl süren bu engel, çocuk doğuran bireylerin sayısının yaklaşık 100.000'den 1.300'ün altına düşmesine neden oldu.

Araştırmaya göre, bu ciddi nüfus düşüşü insanlığın sonunu getirebilir ve türümüzün Dünya üzerinde yürümesini engelleyebilirdi.

Sadece 1.280 çocuk doğuran birey

İnsan evrimi üzerine daha önce yapılan çalışmalar, Pleistosen döneminde insan ataları arasında nüfus darboğazı yaşandığına dair hipotezler ortaya atmış olsa da bu döneme ait insan fosili ve arkeolojik kayıtların eksikliği nedeniyle bilim insanları yeterli kanıt bulmakta zorlanmıştı.

Şimdi, mevcut insan genetik varyasyonunu zaman içinde geriye doğru yansıtmak için kullanılan yeni bir analiz yöntemi sayesinde, bilim insanları Orta Pleistosen dönemindeki insan nüfusunun büyüklüğünü tahmin etmeyi başardılar.

Çalışmanın yazarlarından Floransa Üniversitesi'nden antropolog Fabio Di Vincenzo ve Roma Sapienza Üniversitesi'nden paleontolog Giorgio Manzi, "FitCoal adı verilen yöntem tamamen yenilikçi ve tahmini doğruluk oranı yüzde 95" dedi.

Dünya çapında yaklaşık 50 popülasyon grubundan 3.154 kişiden genom örnekleri seçen bilim insanları, aynı genetik yapıya sahip önceki popülasyonların boyutunu tahmin etmek için zaman içinde genetik bagajın izini sürmek üzere FitCoal kullandılar.

Fransız Ulusal Doğa Tarihi Müzesi'nden antropolog Céline Bon, "Seçilen bireylerin atalarının aralarında yaşadığı popülasyonlarda mevcut olan genetik çeşitliliğe bakmamız gerekiyor. Genetik çeşitlilik ne kadar düşükse popülasyon da o kadar küçüktür" diyor

Di Vincenzo ve Manzi, yeni analitik yöntemin, insan genetik mutasyonlarının izini sürerek ve karşılaştırarak, bilim insanlarının "sonraki nesillerde gözlemlenen tüm genetik değişkenliği oluşturmak için gereken minimum doğurgan birey sayısı" olan 1.280 bireylik tahmini popülasyon büyüklüğüne ulaşmalarına yardımcı olduğunu söyledi.

Bilim insanları böylece çalışmanın en olası sonucuna ulaştı: Bu küçük birey grubu atalarımızı yaklaşık 900.000 yıl önce yeryüzünden silinmekten kurtardı.

'Diğer insan grupları'

Bununla birlikte, çalışmanın 1.280 bireylik tahmini, o dönemde Dünya'daki insan atalarının tüm nüfusunu temsil etmiyor.

Bon, "Sadece üreyen bireylerden bahsediyoruz, bu tahmin çocukları, yaşlıları ya da şu veya bu nedenle üremeyenleri hesaba katmıyor" dedi.

Başka bir deyişle, atalarımız daha büyük popülasyonlar arasında yaşamış olabilir.

Dahası, Fransız Ulusal Doğa Tarihi Müzesi araştırma direktörü ve paleontolog Antoine Balzeau, bu tür bir genetik izlemenin "o dönemde yaşamış olabilecek ancak doğrudan atalarımız olmayan tüm insan gruplarını hariç tuttuğunu" söyledi.

Homo sapiens olarak evrimleşen eski insanlar, çalışmanın yazarlarının da altını çizdiği gibi, Dünya'da yürüyen tek insanlar değildi.

Di Vincenzo ve Manzi, "O dönemde Asya ve Avrupa'da başka insan grupları da vardı, ancak bunların insan evriminin ikincil kollarını temsil etmesi muhtemeldir" dedi.

İklim değişikliği nedensel bir bağlantı mı?

Bu arada, çalışma, iklim değişikliğini atalarımız arasındaki muhteşem nüfus düşüşüne neden olan ana faktörlerden biri olarak tanımladı.

İngiliz Doğa Tarihi Müzesi araştırma lideri ve antropolog Chris Stringer, "Yaklaşık 900.000 [yıl öncesinden] itibaren, Afrika'da daha şiddetli bir soğuk dönem ve daha az yağmur ile iklimde bir değişiklik oldu, bu da çöl ve izole nüfus yaratarak hayatta kalmayı daha zor hale getirmiş olabilir" görüşünü dile getirdi.

Di Vincenzo ve Manzi, zorlu çevresel koşulların insan ataları arasında demografik bir krize yol açarak varlıklarını tehdit ettiğini söyledi.

Kuşkucu bakanlarlar da var

Ancak diğer bilim insanları kuşkucu olmaya devam ediyor.

Balzeau, "Bu iklimsel olaylar tartışılmaz olsa da darboğaz ile nedensel bir bağlantı olduğu sonucuna kesin olarak varmak çok daha az açık" dedi.

Çalışmada kullanılan ve ortalama 24 yıllık bir nesle dayanan araştırma metodolojisine işaret eden bilim insanları, tahmin edilen zaman diliminin doğruluğu konusunda şüphe uyandırıyor.

Bon, "Bir milyon yıl önce ortalama üreme yaşının 24 olduğundan hiç emin değiliz... ve sadece birkaç yıllık bir fark zaman dilimini tamamen değiştirebilir" dedi.

Paris'teki Institut Jacques Monod'da antik popülasyonlar konusunda uzmanlaşmış bir moleküler genetikçi olan Thierry Grange, Le Figaro gazetesinde yayınlanan bir röportajında "Zaman aralığının doğruluğu oldukça tartışmalı, 200.000 yıl fazla ya da az olabilir" dedi.

Stringer, "Bu kışkırtıcı bir makale, özellikle de bu kadar az sayıda bireyin 100.000 yıldan fazla bir süre boyunca bütün bir türü sürdürebildiği fikriyle" dedi.

Bon'a göre bu çalışma bizi en ilginç sorulardan birine geri götürüyor: "Homo sapiens hayatta kalmayı nasıl başardı?"

Kaynak: Ajans Bizim