Küresel eğitim alarmı... 'Etkisi belki hayat boyu devam edebilir...'

Covid-19 salgını boyunca dünyanın dört bir yanında eğitim aksadı. Her ülke teknolojik olarak yeterli olmadığı için uzaktan eğitimden istifade edemedi. Okula dönen bazı çocuklarda büyük performans kayıpları göze çarpıyor. Bir neslin iyi eğitim alamamasının dünya için bir faturası olabilir.

Son Güncelleme:

Can Mumay-Sıdal Utkucu

Dünyanın dört bir yanında Covid-19 pandemisi sebebiyle yüz yüze eğitime uzun bir ara verildi. Bu aradan sonra ülkeler aşılanma hızlarına bağlı olarak, önce kısmen daha sonra tamamen yüz yüze eğitime geçmeye başladı. Okullar tamamen yüz yüze eğitime geçse de bazı öğrenciler farklı gerekçelerle okullara dönmedi.

Örneğin Türkiye’de özellikle Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde, pandemi dolayısıyla eğitime ara veren kız öğrencilerin bir kısmının okula dönmediği biliniyor. Eğitim-Sen Şanlıurfa Şubesi Eş Başkanı Mahmut Binici geçtiğimiz aylarda haberglobal.com.tr'ye yaptığı açıklamada, “Pandemiyle birlikte özellikle ekonomik koşulların ağırlaşmasıyla beraber birçok öğrenci okula dönemedi. Pandeminin yaratmış olduğu tedirginlik de etkili oldu" diye konuşmuştu.

Sorun sadece Türkiye’ye özgü değil. İtalya’da da pek çok öğrenci salgın sürecinde okulu bıraktı. İtalya’nın bazı bölgelerinde okula dönmeme oranının yüzde 20 civarında olduğu belirtiliyor. Ülkede eğitim üzerine çalışan sosyolog Chiara Saraceno, “Kendimize kötü bir gelecek hazırlıyoruz” diyor. İtalya’nın eski Başbakanı Mario Draghi de bütün liselerin eğitime başlaması kararını alırken öğrencilerden bizzat okullara dönmelerini istemişti.

Şangay'da uzun bir aradan sonra okullar yeniden açıldı. Fotoğraf: Reuters

ABD'DE MATEMATİK BECERİLERİNDE TARİHİ DÜŞÜŞ

Peki okula dönenlerin seviyesi nasıl? Amerika Birleşik Devletleri'nde (ABD) ilkokul dört seviyesindeki öğrencilerin pandemi öncesi ve sonrası performanslarının karşılaştırıldığı bir çalışma yapıldı. Çalışmada, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik performanslarında tarihi bir düşüş olduğu ve çocukların okuduğunu anlamada eski dönemlere göre daha çok zorlandığı görüldü.

Öğrenciler, okumada 500 üzerinden 215 puan aldılar. Bu sayı Mart 2020 seviyesinin 5 puan gerisinde. Öğrencilerin matematik performansları da Mart 2020’ye göre 7 puan düşerek, 237'ye geriledi. Ülkede öğrencilerin ortalama matematik puanının 1971 yılından bu yana ilk kez düştüğü ifade ediliyor. Matematik ve okuma puanları da 1990 yılından bu yana en düşük seviyede.

ABD Eğitim Bakanlığı Eğitim İstatistikleri Dairesi Başkanı Peggy G. Carr, “Covid-19, Amerikan eğitim sisteminde şok etkisi yarattı ve akademik gelişmeyi durdurdu” dedi.

Bu istatistik ülkede önemseniyor çünkü 9 yaşındaki 4. sınıf öğrencileri, bu yaştaki temel bilgilerin önemli bir kısmını ileri sınıflara taşıyor. Yani 4. sınıfın eğitimde önemli bir dönüm noktası olduğu belirtiliyor.

Amerikan Okul Birliği Başkanı Daniel A. Domenech’e göre, yaz okulu çocukların kaybettiği süreyi tedavi için şart. Yaz okulu meselesi Türkiye’de de salgından sonra gündeme gelmişti. Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer, öğrencilerin 1,5 yıllık aranın ardından okula gitmekte zorlandığını ifade etmiş ve yaşanılan travmayı hızlı şekilde atlattıklarını dile getirmişti.

'ETKİSİ BELKİ HAYAT BOYU DEVAM EDEBİLİR'

Haberglobal.com.tr'ye konuşan eğitim uzmanı Salim Ünsal, öğrencilerin pandemiden ötürü eğitim süreçlerinde kaybettiklerinin nasıl telafi edileceğine dair değerlendirmesinde, “Hangi yaş grubunda hangi eğitimin verileceği bilimsel programlarla saptanıyor. Yani 3'üncü ya da 4'üncü sınıfın eğitimi o yaşta verilmeli” dedi. Ünsal, açığın kapatılmasının açığın oluşmasından uzun süreceğine dikkat çekti. Pandemi sürecinde öğrencilerin öğretmenleri ve yaşıtlarıyla etkileşim kuramadığı için bazı yeterliliklerinin sağlanamadığına işaret eden Ünsal, “Bu süreçte sekteye uğrayan yeterliliklerin etkisi belki hayat boyu devam edebilir” şeklinde konuştu.

Pandemi döneminde bütün dünyada teknolojik aygıtlar kullanıldığını ama uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini tutmadığını dile getiren Ünsal, Pisa (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı) verilerinin Türkiye'nin OECD ülkeleri arasında iyi bir yerde olmadığını gösterdiğini hatırlattı ve “Uzaktan eğitim özellikle bizim öğrencilerimiz için iyi olmadı” dedi.

YAZ OKULLARI ÇÖZÜM OLUR MU?

Ünsal, “Normal zamanda vereceğimiz temel davranış kalıplarını, mesela 4 yılda vereceğimizi 2,5-3 yılda vermemiz gerekebilir” diyerek, öğrencilerin belirli sınıf düzeylerinde edinmek zorunda oldukları davranış kalıplarının ilerleyen yılların müfredatına dahil edilmesi gerekebileceğini aktardı.

Yaz okullarının öğrencinin gelişimine katkısı olabileceğini belirten Ünsal, yaz okullarında çocukların kişisel gelişimlerine ve yeteneklerine katkı sunacak programlar hazırlanmasının önemine işaret etti. Ünsal sözlerini şöyle sürdürdü:

Kaybettiklerimizi kolayca tedavi ederiz ama çocuklar sosyal etkileşimden çok uzaklaştılar ve bunun 'tadına da vardılar'. Öğrencilerin 21. yüzyıl becerilerini ne kadar yapabildiğine bakmamız lazım. Bunları yapabiliyorlarsa gelecek kuşaktan endişe etmemeliyiz.

Ek kaynaklar: Haberglobal.com.tr, Wall Street Journal, New York Times

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber