70'inde süper modellik olur mu? Öyle bir oldu ki...

60, 70 ve 80'inden sonra profesyonel modelliğe başlayan kadınlar, moda ve kozmetik dünyasındaki klasik modellik anlayışını değiştirmeye başladılar. Tabii bunda 'gençlik takıntılı düşüncelerden' kurtulan tasarımcılar da önemli rol oynuyor. Moda dünyasında “gümüş saçlı modeller” furyası başladı.

Son Güncelleme:

Lüks moda ve kozmetik markalarının son yıllarda marka yüzü olarak ileri yaşlı kadınlara yer vermeye başlamasıyla sektörde “gümüş saçlı model” furyası başladı. Çocukluğumuzda ya da ebeveynlerimizin gençlik yıllarında ünlü olan isimlerin yaş aldıkça yaşlılık karşıtı ürünlerin reklamlarında rol almasına alışkınız. Ancak moda ve kozmetik sektöründe ABD ve İngiltere merkezli olmak üzere başlayan “yaşlı model” furyası bu durumdan çok farklı. Bahse konu modellerin bir kısmı belirli bir yaştan sonra isim yapan modellerden, bir kısmı da süper modelliği yaşlılıklarında da sürdürebilen isimlerden oluşuyor.

90 yaşındaki Frances Dunscombe de modelliğe 82 yaşındayken eşinin vefatının ardından başlamış. Dunscombe, kızının da 60'lı yaşlarında modelliğe başladığını ve kendisine de ajanslarını ziyaret etme tavsiyesinde bulunduğunu söylüyor. Dunscombe o an kızına, “Dalga geçiyorsun herhalde” yanıtını verdiğini söylüyor.

Frances Dunscombe'nin çekimlerinden bir örnek. Fotoğraf: Instagram, Frances Dunscombe

Çocukluğunda savaştan sağ kurtulan Dunscombe, eğitimini 15 yaşında sonlandırmak zorunda kalmış, o nedenle modelliğe başlayıncaya kadar ciddi bir kariyeri olmamış. Şimdi modellikte geçirdiği 8 yılda Hunger dergisi için Prada'nın modelliğini de yapmış, Harper’s Bazaar İngiltere'nin kapağına da çıkmış.

Yaptığının yaşlı kadınlara ilham verdiğini ve yaşıtlarını desteklediğini kaydeden Dunscombe, düşüncelerini ise şu ifadelerle aktarıyor:

“Moda editörleri en demode kıyafetleri yaşlılara sunduğunda aşırı derecede sinir oluyorum. Olan bitenden haberleri mi yok bunların?”

Ünlü model Paulina Porizkova, Camilla and Marc'ın reklam yüzlerinden oldu. Fotoğraf: Camilla and Marc

ÜNLÜLER ZATEN HEP KAPAK KIZI

Markalar, her yaştan kadınların reklamlarda kendilerini görmek istediklerinin farkına yeni yeni varıyor. Mesela, güzellik devi L'oreal'in reklam yüzlerinden biri 77 yaşındaki Helen Mirren, biri 85 yaşındaki Jane Fonda ve diğeri de 57 yaşındaki Viola Davis. Dünyanın en zenginlerinden Elon Musk'ın annesi de 2017'de 69 yaşındayken yılın “en yaşlı kapak kızı” olmuştu.

Furyanın etkisiyle artık 50 yaşının üstünde pek çok model Valentino, Simone Rocha, Balenciaga ve Rachel Comey gibi markaların defilelerinde boy gösteriyor.

Ünlü oyuncu Hellen Mirren, bazı markaların tanıtım yüzü. Fotoğraf: Shutterstock

New York'un ve dünyanın ünlü tasarımcılarından Rachel Comey konuya ilişkin değerlendirmesinde “Gençliğe takıntılı bir kültür çok sıkıcı” ifadelerine yer verdi. Tanıtımlarda yaşlıların temsiliyetinden yana tavır sergileyen tasarımcı, sözlerine şöyle devam ediyor:

“Çekimlerde ve tanıtımlarda her yaşayan insana rol vermek bana hep çok doğal gelmiştir. Neticede tasarımlarımızı hayatlarının her evresinde olan ve her yaştan insanlar için yapıyoruz.”

Sadece kadın modellerde değil, erkeklerde de aynı durum söz konusu. Örneğin Prada kısa süre önce 70 yaşındaki oyuncu Jeff Goldblum ve 56 yaşındaki oyucu Vincent Cassel ile anlaştı.

MODA SEKTÖRÜNDE HENÜZ YAYGINLAŞMADI

Yaşlı isimlerin de moda ve kozmetik sektöründe temsiliyeti bu sektörlerde görece yeni bir durum. Çünkü sektörde sıkça görülen modeller genelde ergenlik çağlarının sonunda ve 20'lerinin başında. Her ne kadar modellerin yaşlarıyla ilgili kapsamlı araştırmalar olmasa da moda sektörünün nabzını tutan Fashion Model Directory isimli web sitede 2019'da modellerin ortalama yaşının 23 olduğu bilgisi yer alıyor. Moda forumu Fashion Spot ise, 2022 sonbaharı defilelerinde podyuma çıkan mankenlerin sadece 23'ünün 50 yaşın üzerinde olduğunu belirtiyor.

Bethann Hardison, geçen sene Victoria Secret'ın modelliğini yaptı. Fotoğraf: Shutterstock 

Bugün 60 yaşında olan ABD'li yazar Jennifer Egan, 1996 yılında 16 yaşındaki ünlü model James King ile New York Times için yaptığı röportajda, moda pazarlamasının genç kızlar üzerinden yapılmasıyla ilgili şu yorumda bulunmuştu:

Ergenlik yıllarını yaşayan kızlar, gençlik ve güzellik standartlarına direnen yetişkin kadınların tüketimi için henüz tecrübe etmedikleri yetişkinliği canlandırıyorlar. İmaj kültürünün aynalı salonuna hoş geldiniz!”

'30'DAN KÜÇÜKLER GİREMEZ'

Silver Fox Management isimli modellik ajansı ise 30 yaşından genç modelleri bünyesine almıyor. Ajansın kurucularından Brigitte Warne, sektörde yaşlı modeller konusunda büyük bir boşluk olduğunu fark etmesinin ardından ajansı kurduklarını ifade ediyor. Warne, bu konuda şunları söylüyor:

“Bir arkadaşımla sohbet ediyorduk, bana olgun model bulmanın ne kadar zor olduğunu söyledi. '25 yaşındaki modeller olgun kabul ediliyor' dedi. Sonra ajans için adımlar atmaya başladık.”

Kaynaklar: The Wall Street Journal, Financial Review

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber