Ehliyet sınavı zorlaştı mı? 'Esenyurt'ta ben de kalırım...'

Son günlerde bazı adaylar ehliyet sınavlarının geçmişe nazaran daha zorlaştığını iddia ediyor. Yetkililer kuralları sıkı tutarken L park adayları en fazla zorlayan aşamalardan.

Son Güncelleme:

Sibel GÜLERSÖYLER

Bazıları 18 yaşını doldurmayı sadece otomobil kullanmak için bekliyor. Otomobil için B sınıfı ehliyet almak kolay bir iş değil. Trafik, ilk yardım ve motordan oluşan yazılı sınavı başarı ile geçmek için 100 üzerinden en az 70 puan almak gerekiyor. İş burada bitmiyor. Yazılı sınavı geçen vatandaşlar, otomatik veya düz vites araç kullanmalarına göre sınava alınıyor. Burada gözetmenler eşliğinde sınava giren adaylar, aracı çalıştırma, sürüş, L park gibi pek çok teste tabi tutuluyor. Pek çok insan da işin bu kısmında başarısız olabiliyor.

Sürücü kursu yetkililerine göre bir aday direksiyon sınavına başlamadan önce ortalama 14 saat sürüş eğitimi alıyor. Bazı uzmanlar bu sürenin 30 saate kadar çıkması gerektiğini düşünüyor. 2022 yılında B sınıfı ehliyet harçları 1 bin 116 TL, ehliyet kursu ücretleri ortalama 3 bin TL civarında. Direksiyon dersleri ile birlikte ehliyet almanın masrafı 5-6 bin TL’yi bulabiliyor.

Yeniden değerleme oranı ile birlikte 2023 yılında B sınıfı ehliyet harcı 2 bin 489 TL olacak. Üstüne kurs maliyetleri de eklendiğinde ehliyet almanın maliyetinin 10 bin TL'ye çıkması bekleniyor. 

'14 DİREKSİYON DERSİ YETERSİZ'

Sürüş eğitmeni Arzu Kır, daha önce hiç araç kullanmamış birine 14 dersin yetersiz olduğunu ve adayların en çok yeni getirilen sınav kurallarından kaldığını söyledi. Ek ders ücretlerinin de 500 TL olduğunu söyleyen Kır, "Sınavı geçmek çok zorlaştı, en ufak hataya dahi tahammül edilmiyor. Adaydan 3 hamlede park etmesi bekleniyor. Verilen eğitim ile aday sadece o parkuru öğreniyor ama e-5'te araç kullanamıyor. Ortalık ehliyeti olup araç kullanamayan insan dolu. 38 yıldır araç kullanıyorum ama Esenyurt'ta beni bile sınava koysalar kalırım" diyor.

'ÖN VE ARKA TEKER EŞİT ŞEKİLDE YANAŞMIYOR'

Sürüş Eğitmeni Dilek Yaz ise, ön arka teker eşit derecede yanaştıramadığı için çok sayıda öğrencisinin kaldığını anlatıyor. Yaz, "Park yaparken kimse hayatını kaybetmez bu bir kalma sebebi olmamalı. Şu an ehliyet alanlara da ders veriyorum evet araç kullanma yetkileri var ama yetileri yok. Bu sistem ile adayın araç sürebilmesi çok zor" diyor ve ekliyor: "Sınavlarda puanlama sistemi getirilmeli, eğitim süresi uzatılmalı."

Direksiyon sınavını 5. seferde geçtiğini söyleyen iş insanı Rojda Demir, ilk 4 seferde manuel için eğitim aldığını, istop, park esnasında tekerin değmesi, hatalı sollama ve aşırı heyecan nedeniyle kaldığını sonrasında ise dosya yaktığını söyledi. Demir, dosya açmak için bin 700 TL ödeme yaparak 4 hak daha aldığını ve bu kez otomatik sürüş için eğitim alarak 5. sınavında geçtiğini söyledi. Maddi manevi olarak bu süreçte yıprandığını kaydeden Taşdemir, ehliyet harçlarına zam gelmeden Aralık ayı içerisinde işlemlerini bitireceğini söyledi.

'4. SEFERDE DİREKSİYONU GEÇTİM'

Öğretmen Songül Saya ise, sınavdan 4. seferde ve son hakkında geçmeyi başardığını belirterek, "Bu süreçte çok stres yaşadım. Asla trafik ve can güvenliğini tehlikeye atmamama rağmen, çok basit hatalardan kaldım, biraz insaf" diyor.

Sürücü adayları sınavın zorlaştığını düşünüyor ancak her yıl trafik kazasında can veren insanların sayısı da hiç az değil. Türkiye’de son 6 yılda, 1 milyon ölümlü ve yaralanmalı kaza oldu.

KAZALARIN EN ÇOK OLDUĞU GÜN: PAZARTESİ

2021 yılında, önceki yıla oranla kaza sayısı yüzde 20.59 artarak 1 milyon 186 bin 353 olarak gerçekleşti. Bu kazaların 187 bin 963'ü ölümlü-yaralanmalı trafik kazası olarak belirlenirken, kazalarda 5 bin 362 kişi hayatını kaybetti.

Her yıl olduğu gibi bu yıl da kazalar ekseriyetle sürücü kaynaklı olarak gelişti. Yine 2021'de de yaz aylarındaki kaza oranı göze çarpıyor. 2021 yılında kazaların en fazla yaşandığı ay Temmuz oldu. Ayrıca haftanın günlerine göre bakıldığında ise ölümlü-yaralanmalı kazaların yüzde 15.7'si pazartesi günü, yüzde 11.7 ile en az hafta sonu pazar günü gerçekleşti.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber