Warcraft'ı yeniden yapmak: Dev bir proje nasıl skandala dönüştü?

Dünyanın en ünlü oyunlarından Warcraft III'ün yenilenerek piyasaya sürülmesi büyük bir felakete dönüştü. Yüzlerce kişinin işten çıkarıldığı proje büyük partili bir kutlama yerine arkasında depresyona giren çalışanlar bıraktı...

Son Güncelleme:

Pek çok oyun sever şu fikirde: Artık eskisi kadar kaliteli oyun yapılmıyor. Mafia’daki hikaye derinliği veya Assassin's Creed serisi kadar sürükleyici yapımlar bulmak o kadar da kolay değil. Oyun şirketleri daha çok para kazanmak için online yatırımlara ağırlık verirken eski online oyunların tadı da kimileri için yok.

İşte böyle durumlarda devreye eski oyunları gelişmiş grafiklere göre yeniden uyarlamak (remake) devreye giriyor. Heyecanla beklenen bir yeniden yorumlama ise Blizzard firmasının efsane oyunu Warcraft III'ün yeniden yapımı Warcraf III: Reforged 2018 yılında duyuruldu.

Oyun 2020 ocak ayında çıktıktan sonra tam bir felakete dönüştü. Şirketin başkanı Allen Brack Warcraft III’ün yeniden yapımını anıtsal derecede önemli olduğunu söylemesine rağmen şirketin içinden sızdırılan bilgilere göre şirketin sahibi Activision oyundan para kazanamayacağını düşündüğü için işe çok da finansal destek vermedi.

HİKAYE KOPUK

Oyun 28 Ocak 2020 tarihinde çıktığında Metacritic tarafından 100 üzerinden 59 alarak sınıfta kalmıştı. Oyun zaman zaman takılıyor, şirketin söz verdiği güncellemeleri içermiyor ayın zamanda hikayesinde de kopukluklar göze çarpıyordu. Reforged çıktıktan sonra Blizzard eski Warcraft III’ün de indirilmesini internet sitesinden kaldırdı.

Oyun çıktıktan sonra tıpkı Cyberpunk felaketinde olduğu gibi yapımcı firma bir güncelleme ile sorunları düzeltme sözünü verdi ancak aradan 18 ay geçmesine rağmen ortada bir güncelleme yok.

Oyun gazetecisi Wes Fenlon, “Warcraft III: Reforged sadece bir hayal kırıklığı değil aynı zamanda orijinal oyunun online deneyimine de zarar veren bir yapım” değerlendirmesinde bulundu.

ÖZÜR DİLEDİLER

Şirket oyun geçen yıl çıktıktan sonra müşterilerinden özür dilerken, “Oyun içi videoların orijinal seriden çok uzaklaşmasını istemedik” savunmasını yaptı. Fakat şirket içinden isminin verilmesini istemeyen bazı çalışanlara göre esas sorun oyunu geliştirecek yeterli para olmamasıydı.

Firma ise oyun çıktıktan sonra para iadesi yapma sözü verirken firmanın sözcüsü, “Blizzard oyunlarını mükemmel olunca piyasaya sürmekten gurur duyuyor. Warcraft’ta yaşadığımız sorun oyunun bir yeniden yorumlama mı yoksa yeniden yapma mı olduğuna karar verememiş olmamızdır. Bu sorun sebebiyle ekipte zincirleme bir şekilde iletişim eksikleri yaşandı. Oyunu daha sonra düzeltmeye çalışsak da bu temel eksiklik bize engel oldu” diyor.

Şirketin bir başka bebeği Diablo II’nin yeniden yorumlanışı önümüzdeki eylülde piyasaya çıkacak bu yapımın ise hiç hataya yer bırakmadığı iddia ediliyor.

1991'DE KURULDU

1991 yılında kurulan Blizzard Diablo ve Overwatch gibi oyunları etkisiyle geçen yıl 8 milyar dolar gelir elde etti. Blizzard oyun dünyasının parlayan yıldızı iken 2007 yılında Activision firması tarafından satın alındı. Satın almadan sonra şirket bağımsız bir şekilde Activision çatısı altında faaliyet göstermeye devam etti.

1991 yılından bu yana Warcraft III: Reforged, Blizzard’ın tek kötü oyunu olarak kabul edildi, son yıllarda düşük maaşlar sebebiyle şirketin üst düzey yöneticilerinin başka firmalara transfer olması da oyunun kötü olmasına neden olmuş olabilir.

Oyunun tam geliştirilmeden piyasaya sürüldüğünü iddia edenler de var. Şirket içinden bazı kaynaklara göre Blizzard yapım için o kadar fazla ön sipariş aldı ki oyunu biraz da bu yüzden erken çıkarmak zorunda kaldı.

ASIL PLAN NEYDİ?

Warcraft III Reforged’un geliştirilmesine 2017 yılında başlandı. Amaç sahneleri yeniden yazmak ve hikayeyi biraz geliştirmekti. 2002 yılında oyunu tasarlayan David Fried tekrar ekibin başına getirildi. Ekip küçük, iş yükü fazla ve fonları azdı. Oyun ekibinden bazıları, “Tükenme, endişe ve depresyon ile bir yılı aşkın bir süredir çalışanlar var” değerlendirmesinde bulundu. Aynı zamanda Blizzard’ın Şubat 2019’da 800 kişiyi işten çıkararak küçülme kararı alması işleri iyice zora soktu.

Oyun camiasında bir kural vardır. Bir oyun bittikten sonra ekip olarak büyük bir partide stres atılır. Warcraft III: Reforged’da bu olmadı. Onun yerine son çıkan bir daha stüdyoya girmemek üzere ışıkları kapattı.

*Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin büyük bir bölümü Bloomberg'de Jason Schreier imzasıyla yer alan Blizzard Botched Warcraft III Remake After Internal Fights, Pressure Over Costs isimli makaleden alınmıştır.

Sonraki Haber