Zehirli trafik, TEM Otoyolu kirliliğe boğdu

Yıllardır araç yoğunluğunun eksik olmadığı TEM otoyolunun kenar noktalarından alınan toprak numunelerinde sağlığa zararlı elementler bulundu. Trafikten kaynaklı kirlilik yükünün sağlık riski oluşturabileceği belirtilirken, en çok saptanan elementler ise kurşun ve kadmiyum oldu.

Son Güncelleme:

İstanbul'da 3 milyon 328 binden fazla aracın yaklaşık yarısı her gün trafiğe çıkıyor. Yollardaki araçların yüzde 60'ını dizel araçlar oluştururken trafik yoğunluğu bağlı olarak kış döneminde partikül madde kirliliği yaşanıyor. Araçlardan kaynaklı kirlilik sadece halk sağlığını değil, ekolojik çevreyi de tehdit ederken, İstanbul'da E80 otoyolu kenarından alınan toprak numunelerinin incelenmesi sonrası ortaya çıkan kirlilik verileri ise endişe yarattı. 

ÇİNKO DÜZEYİ YÜKSEK

İstanbul'da E80 Tem Otoyolu ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun farklı bölgelerinden alınan 36 adet toprak numunesi üzerinde yapılan laboratuvar incelemesinde E80 otoyolunda bakır, kadmiyum ve çinko konsantrasyonlarının kabul edilebilir sınırın üzerinde bulunurken, analizler sonucunda çinko değerinin otoyola en yakın mesafelerde orta ve çok yüksek düzeyde olduğu saptandı. 

24 elementin eş zamanlı analizinin yapıldığı ilk araştırma niteliği taşıyan bilimsel çalışma, otoyolun trafik yüküne ve kullanım yılına göre ağır metal yükünü arttığı ve bu yükün otoyola 10 metre mesafeye kadar yüksek bulunduğunu ortaya koydu.

İstanbul'dan transit geçen araçların da tercih ettiği bir güzergah olan TEM otoyolunda günün her saatinde yoğun trafik oluşuyor.  

25 METRE MESAFEYE KADAR 

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Adli Tıp ve Adli Bilimler Enstitüsü'nden Bünyamin Bodur,  Mihriban Dilan Kılıç, Murat Yayla, Selda Mercan tarafından gerçekleştirilen araştırma kapsamında İstanbul E80 Tem Otoyolu’nun (E80) ve 2016 yılında faaliyete giren İstanbul Kuzey Marmara Otoyolu’nun (KMO) anayola 0, 10 ve 25 metre mesafedeki yerlerinden toprak numuneleri alındı.

AYNI GÜN GERÇEKLEŞTİRİLDİ

E80 otoyolunun Mahmutbey ve Bahçeşehir mevkilerinden, KMO otoyolunun Arnavutköy ve Odayeri mevkilerinden, otobana 0 metre, 10 metre ve 25 metre uzaklıklardan, her bir noktadan 3’er adet olmak üzere, toplamda 36 adet toprak numunesi toplanırken, örnek toplama işlemi her iki otoyol için de aynı gün gerçekleştirildi.

Araştırma kapsamında numuneler eş zamanlı olarak mesafe aralıkları belirlenerek toplandı 

Analiz sonuçlarında 12 inorganik element içerisinde bakır, çinko ve kadmiyum elementlerinin E80 otoyolundan ABD Çevre Koruma Ajansı tarafından belirlenen toprakta bulunması gereken sınır değerlerin üzerinde olduğu saptandı. Bakır ve kurşun için 3 numunede yüzde 16.6, kadmiyumda için 15 numunede yüzde 83.3 sınır değerin aşıldığı da tespit edildi. 

TEM otoyolundan numune alınan yerlerde özellikle bakır, çinko ve kurşun, kadmiyum düzeylerinin ABD'nin belirlediği sınır değerin üzerinde olduğuna dikkat çekildi. 

HALK SAĞLIĞI UYARISI 

Elde edilen sonuçlara ilişkin şu uyarılar ise şöyle sıralandı: "Kurşun yüksekliği, büyük ölçüde geçmişte benzinde katkı maddesi olarak kullanımına bağlı olduğu, ayrıca araba yağlama yağı ve greslerinden, lastik yataklarının aşınması ve yırtılmasından, baskı ve grafik atıklarından kaynaklandığı düşünülmektedir. Kurşun sinir, üreme ve boşaltım sistemlerine zarar verebildiği, özellikle çocuklarda nöro gelişimsel sorunlara da yol açtığı bilinmektedir."

YILLAR İÇİNDE BİRİKME OLDU

Analiz sonuçlarının tespitine ilişkin ayrıca şu bilgilere yer verildi: "Kuzey Marmara Otoyolundan alınan toprak numunelerinin, otoyolun daha kısa zamandır kullanılıyor olmasından kaynaklı olarak, tüm inorganik element konsantrasyonlarının E80 otoyoluna göre daha düşük olduğu görüldü.  E80 otoyolunda, kurşun ve çinko elementlerinin yol kenarına yakın bölgede (0 ve 10 metre) sınır değeri aşarken, kadmiyum elementinin yol kenarına yakın veya uzak tüm bölgelerinde sınır değeri aştığı ve trafik yoğunluğuna bağlı olarak topraktaki toplam yükün arttığı ABD Çevre Koruma Ajansı tarafından belirlenen değerleri aştığı görüldü."

Kaynak: Haber Global TV

Sonraki Haber