Üzerinden metrobüs geçiyor, viyadük depreme dayanacak mı?
Büyük Marmara Depremi'nin ağır yıkıma yol açma riski bulunan İstanbul'da bazı viyadük ve üst geçitler halen güçlendirilmeyi beklerken; Zincirlikuyu-Mecidiyeköy hattından yansıyan görüntüler ise endişe yaratıyor. Her gün on binlerce araç ve metrobüsün üzerinden geçtiği Mecidiyeköy Viyadüğünde oluşan korozyon ve tahribat görüntülerinin ne zaman giderileceği merak konusu olurken, Esentepe üst geçidinin de eskimeye yüz tuttuğu dikkat çekiyor.
İstanbul’u etkileyecek olası "Büyük Marmara Depremi"nde yaya üstgeçitleri, köprü ve viyadüklerin durumu merak konusu. Megakentin ana arterleri üzerindeki köprü ve viyadüklerde 1999 depreminden sonra sismik güçlendirme yapılırken, bazı üst geçit ve viyadükler ise halen elden geçmeyi bekliyor. İstanbul'da yaya üst geçitlerinin en yoğun olduğu güzergah ise Zincirlikuyu’dan Beylikdüzü’ne uzanan metrobüs hattında bulunuyor. Günün her saatinde araç yoğunluğunun eksik olmadığı Mecidiyeköy Viyadüğünden yansıyan son görüntüler ise endişe yaratıyor. 2009 yılında 5 ve üzeri büyüklüğündeki depremlerin sarsıntı gücünü emen ve depremle yapı arasındaki teması kesme özelliği sağlayan sismik izolatörler yerleştirilen yapını bazı bölümlerinde oluşan korozyon dikkat çekiyor.
KONTROL EDİLMELİ
Zincirlikuyu üst geçit viyadüğü ile E-5 Mecidiyeköy bağlantı viyadüğünde de benzer korozyon görüntüleri dikkatlerden kaçmazken, yapılardaki demirlerin paslanıp betonarmenin dışına çıktığı görülüyor. Şehir Planlamacı Erhan Demirdizen ise özellikle yaya üst geçitlerindeki risklere ilişkin şu uyarıları sıraladı: “İstanbul’un en önemli ana arteri E-5 güzergahı. Son dönemde İBB tarafından risk tespiti yapılarak yenilenen üst geçitler var. Durum bundan 2, 3 yıl önceki gibi değil. Ancak Mecidiyeköy, Zincirlikuyu viyadüklerinin düzenli olarak kontrollerden geçmesi önemli. Olası depremde yaya üst geçitleri veya viyadüklerin yıkılması durumunda acil yardım ekiplerinin elini kolunu bağlayacak bir durum ortaya çıkar. E-5’in entegre ulaşım planlaması da yeniden gözden geçirilmeli.”
KOROZYON TAHRİBATI
Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü eski Müdürü Prof. Dr. Mustafa Erdik, de İstanbul’un depremde en zayıf yapıları arasında yaya üst geçitleri olduğuna dikkat çeken isimlerin başında geliyor. Prof. Dr. Erdik ise şu bilgileri veriyor: "Yıllardır uyarıyoruz. Yaya üst geçitleri can kaybına neden olmasa bile ana arterlerdeki ulaşımın işlemesi için ayakta kalmalı. Özellikle E-5 güzergahı ve diğer ana akslardaki geçitlerde olası göçükler, trafik akışının durması anlamına geliyor. Köprü ve viyadüklerin büyük kısmında sismik güçlendirme yapıldı. Ancak bazı yapılarda korozyon ve yatay yükten kaynaklı tahribatlar oluşabiliyor. Bu nedenle tüm önemli viyadüklerin tekrar incelenmesi yararlı olacaktır."
GÜÇLENDİRİLEN YAPILAR HANGİLERİ?
Öte yandan Gölcük merkezli 17 Ağustos 1999 depreminden sonra İstanbul'da "Büyük Açıklıklı Köprülerin Sismik Takviyesi Projesi Yapım İşi" kapsamında, birçok köprü ve viyadükte güçlendirme çalışmaları yapıldı. Bu kapsamda 15 Temmuz Şehitler Köprüsü başta olmak üzere Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Eski Haliç Köprüsü, Yeni Haliç Köprüsü(Doğu Yakası), Yeni Haliç Köprüsü (Batı Yakası), 1.Boğaziçi Köprüsü Asya Tarafı Yaklaşım Viyadüğü, 1.Boğaziçi Köprüsü Avrupa Tarafı Yaklaşım Viyadüğü, Eski Haliç Köprüsü Yaklaşım Viyadüğü, Yeni Haliç Köprüsü Yaklaşma Viyadüğü, Ortaköy Viyadüğü (V 408), Ortaköy Viyadüğü (V 409), Mahmutbey Viyadüğü, Gaziosmanpaşa Viyadüğü, Sağmalcılar Viyadüğü'nün de aralarında olduğu 36 yapı güçlendirildi.
24 SAAT İZLENİYOR
Depreme riskine karşı en güvenli yapıların başında ise Marmaray geliyor. Marmaray'da 128 kanallı deprem izleme sistemi kurulurken, söz konusu yapıda titreşim ve depreme bağlı olası kaymalar da 24 saat takip ediliyor. İzmit Geçiş Köprüsü, 3.Köprü, Avrasya Tüneli ve metrolar da depremde hasar görmeyecek şekilde projelendirilmiş yapılar arasında bulunuyor.
Kaynak: Web Özel