Servis ücreti yasal değil! Vatandaş söğüşleniyor mu?

Yeme, içme sektöründeki fahiş fiyatlara bir de servis hizmeti adı altında eklenen uçuk rakamlar vatandaşı çileden çıkardı. Tüketici Kanunu'na aykırı taleplerin şikayet edilmesi gerektiği vurgulanırken, vatandaştan fazla para isteyen işletmelere 1 milyon TL'ye kadar ceza kesilebilir.

Son Güncelleme:

Son dönemde kafe ve lokanta gibi yerlerde artan fahiş fiyatlardan sonra, hesap ücretlerine ‘hizmet bedeli’ ya da ‘servis ücreti’ adı altında bedel yansıtılması da tartışmaları beraberinde getirdi. Öyle ki, bazı mekanlarda su veya servis gibi hizmetlerden bile ücret talep edilmesi vatandaşların canına tak etmiş durumda! Hem kuver hem de hizmet bedellerinin kişi başına yansıtılması eleştirilirken, işletmecilerin birçoğu ise "sorun yokmuş" gibi davranmaya devam ediyor. Konuyla ilgili görüşlerini almak için aradığımız Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkan Yardımcısı Barış Tansever, konuyla ilgili bir bilgisinin olmadığını söyledi. Tüketici Konfederasyonu Başkanı Aydın Ağaoğlu ise servis ücreti adı altında alınan ücretlerin 'Tüketici Kanunu'na aykırı olduğunu söylerken: “Lokanta, kafe, restoran gibi işletmelerde yeni bir moda çıktı. Tüketicinin yediği, içtiği şeylere kuver ücreti, servis ücreti gibi bir takım ek bedeller yansıtıyorlar. Ancak bu ücretler yasal olarak yansıtılamaz. Tüketici Kanunu’na göre tüketiciye sunulan ürün ve hizmetlerin birim fiyatı tüm vergiler dahil tüketiciye bildirilmek zorundadır" dedi.

Aydın Ağaoğlu, “Tüketiciler, tüketici danışma hattı “ALO 175” nolu hattı arayarak şikayette bulunabilirler.”

2 BİN TL CEZASI VAR

Ağaoğlu, servis ve kuver ücretlerinin iade edilmek zorunda olduğuna da dikkat çekerken,  "Vatandaş, ilgili zabıta müdürlüğü veya Ticaret İl Müdürlüğüne şikayette bulunduğu takdirde her bir bu usulsüz işlem için 2 bin 172 lira para cezası uygulanır. Tüketiciler, genellikle sosyal medyadan paylaşım yapmayı tercih ediyor ancak yapılması gereken işletmelerin hesap pusulasının incelenmesi. İşletme, kuver bedeli ya da servis bedeli almakta ısrar ederse hakem heyetlerine internet üzerinden başvurulup, hesap fişinin de fotokopisi eklenirse alınan bedelin iadesinin talep edilir" diye konuştu.

DENETİM EKSİKLİĞİ

Birçok yeme, içme mekanında vatandaşlardan haksız yere alınan servis ücretine karşı uyarılarda bulunan Tüketici Hakları Derneği Genel Başkanı Ergün Kılıç ise “Restoranların, kafelerin belli bir adabı, kuralı vardır. Bu kural içerisinde de servis hizmeti de vardır. Tüketiciler masayı kendi kurup, kendi mi kaldıracak? Ortaya çıkan bu tablo tüketicilerin örgütsüzlüğünden kaynaklı. Tüketiciler bu duruma itiraz etmedikleri müddetçe bunlar alışkanlık haline gelecek. Tüketiciden hangi ücretlerin alınacağı hangi ücretlerin alınamayacağı etiket yönetmeliğinde mevcuttur. Piyasada ciddi anlamda bir denetimsizlik var" ifadelerini kullandı.

Bazı restoranlar ürünün içeriğinde olması gereken ekmek gibi ürünleri ayrı fiyatlandırıyor.

Gizem Gonce (Avukat)

“Restoranların 'servis ücreti' başlığı altında ödeme almaları yasal değil. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 54. maddesi uyarınca işletmelerin vergiler dahil tüm fiyatlarını açık ve net bir şekilde fiyat listelerinde göstermeleri gerekir. Fahiş fiyat uygulayan işletme sahiplerine uygulama da yüksek cezalar getirildi. Yasalara aykırı hareket edenlere, her bir aykırılık için 100 bin liradan 1 milyon liraya kadar idari para cezası uygulanması söz konusu. Vatandaşlar fırsatçıları şikayet etsin."

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber