Otoyollarda ölüm uykusu, karton üstü dinlenme olur mu?

Ankara ve Malatya'da yaşanan korkunç otobüs kazalarının ardından İstanbul İkitelli'den çok çarpıcı bir fotoğraf karesi yansıdı. Karayollarında durmaksızın direksiyon sallayan otobüs sürücülerinin "nasıl dinlenemediğini" gösteren fotoğraf, trafik terörünün de özeti niteliğinde.

Son Güncelleme:

Ankara Polatlı ve Malatya'da yaşanan korkunç otobüs kazalarının ardından sürücü ihmalleri bir kez daha gündemde. Hız sınırlarının aşılması ve uykusuzluk nedeniyle yaşanan faciaların bir türlü ardı arkası kesilmezken; İstanbul'dan yansıyan bir fotoğraf ise yaşananların özeti niteliğinde. Otomobil-Otoyol Uzmanı Yüksek Mühendis Alpay Lök tarafından geçtiğimiz gün İkitelli Organize Sanayi Sitesi'nde çekilen fotoğraf, aynı zamanda otobüs sürücü ve muavinlerinin hangi şartlarda dinlemeye çalıştıklarının en çarpıcı örneklerinden. Fotoğrafın hikayesini 'Haberglobal.com.tr'ye anlatan Lök ise şunları söyledi: "İşyerimin yanındaki enjektör pompası tamircisinin önünde bir sürücü tamirat yaptırıyordu. Bizim dükkanın önüne bir mukavva yayılmış ve yastık konulmuş. Bunu yapan otobüsün sürücülerinden birisi. Şimdi soruyorum: bu uyku kaliteli mi ve bu sürücü bu şekilde dinlenip tekrar yola çıkabilir mi?"

İkitelli'den yansıyan fotoğraf yollarda yaşanan kazaların nedenine ışık tutuyor. 

ALMANYA'NIN 18 KATI 

Öte yandan Polatlı ve bugün de Malatya'dan yansıyan facia görüntülerinden sonra Türkiye'deki otobüs kazalarına ilişkin bilanço da ortaya çıktı. İstatistiklere göre ülke genelinde meydana gelen otobüs kazalarındaki ölüm sayısı Almanya’dan 18.5 kat, 550 milyon nüfuslu Avrupa Birliği'nden ise 2.3 kat daha fazla. 

7 BİN OTOBÜS YOLLARDA

Artan ölüm oranları üzerinde herkesin durup düşünmesi gerektiğini belirten Alpay Lök ise uyarılarının devamında şu çarpıcı bilgileri paylaştı: "Türkiye'de şehirler arası yolculuk için tescilli otobüs sayısı 2021’den 2023’e kadar yüzde 63 artarken, 2021'de 4 bin 3003 olan otobüs sayısı 2023 sonu itibarıyla 7 bini aşmış durumda. Türkiye’de trafik ölümleri 2022’ye kadar azalma gösterirken 2023’den itibaren yeniden yükselmeye başladı. Asıl vahim olan ise kazaların nedenine ilişkin. Kazaların yüzde 59’u aşırı hız ve arkadan çarpmadan kaynaklanıyor."

TAKOGRAF OYUNU BİTSİN

Şehirlerarası ulaşımda kullanılan tüm ağır tonajlı araç ve sürücüleri, kamera takibi ile desteklenen 'araç takip sistemleri' ile anlık takip edilmesi gerektiğinin vurgulayan Lök, yolcu otobüsleri ve ağır tonajlı araçlardaki takograf oyunlarına da dikkat çekerek, "Otobüslerde fabrika çıkışı takılı ve 100km/h hıza ayarlı, hız sınırlayıcı donanımlar devreye alınmalı, takografların sabunlanması önlenmeli. 2 dingilli ve 18 tonluk bir şehirlerarası otobüs 141km/h ile giderse kinetik enerjisi100km/h ile giden iki otobüsün enerjisine eş oluyor, yani bir yerine iki otobüs çarpmış gibi hasar veriyor. Özellikle İstanbul-Kocaeli, İstanbul-Ankara, İstanbul-İzmir ve tersi istikamette ise ağır tonajlı araçların çoğu kez bu sınırları aştığı biliniyor" diye konuştu. 

Uzun yol sürücüleri otobüs bagajının yan kısmındaki kabinlere serdikleri döşeklerde dinlenmeye çalışıyor.

AĞIR KUSURLU SAYILMALI

"TMMOB Makina Mühendisleri Odası Başkanı Yunus Yeter ise ticari taşıtlarda; hız sınırlayıcıların aktif hale getirilmesi, ayar ve denetimlerin uygun değerlerde ve gerektiği biçimde yapılması, araç muayenelerinde hız sınırlandırıcı donanımlarla ilgili kusurların 'Ağır Kusur' olarak acilen düzenlenmesi gerektiğini belirterek; "Hız sınırlayıcıları, iki yönlü yollarda kamyonlarda 85 km/saat, otobüslerde 80 km/saat; bölünmüş yollarda kamyonlarda 85 km/saat, otobüslerde 90 km/saat; otoyollarda ise kamyonlarda 90 km/saat, otobüslerde 100 km/saat olarak yeniden ayarlanmalı ve denetimlerin sürekliliği sağlanmalıdır" dedi.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber