İsrail saldırıları sonrası dijital güvenlik tehdit altında! Uçaklar düşürülüp ulaşım araçları patlatılabilir mi?

Lübnan'ın başkenti Beyrut'ta, iki gün üst üste çağrı cihazı ve telsizlerin eş zamanlı patlatılmasının şoku yaşanıyor. Sadece Lübnan halkı değil, tüm dünya saldırıların son derece tehlikeli ve bunun nasıl mümkün olduğunu tartışıyor? Saldırılar birçok soru işaretlerini de beraberinde getirdi. Örneğin uçaklar düşürülebilir mi?, ulaşım araçlarından patlatılabilir mi? İşte uzmanından çok çarpıcı yanıtlar.

Son Güncelleme:

Lübnan'da 17 ve 18 Eylül'de Hizbullah unsurlarının kullandığı telsiz ve çağrı cihazlarının eş zamanlı patlatıldığı ve Lübnanlı yetkililerin İsrail'i sorumlu tuttuğu saldırılar yaşandı.

Saldırılarda şu ana kadar 32 kişi hayatını kaybederken, 3 bin 250'den fazla kişi yaralandı.

İSRAİL SALDIRILARI SONRASI DİJİTAL GÜVENLİK TEHDİT ALTINDA!

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi ve Dijital İletişim Araştırmacısı Prof. Dr. Ali Murat Kırık, siber saldırıların modern ulaşım araçları üzerindeki potansiyel tehlikelerine dikkat çekerek haberglobal.com.tr'den Şifa Kaymak'a değerlendirmelerde bulundu.

"UÇAKLARDA BÖYLE BİR SALDIRI MÜMKÜN, AMA ZOR"

Kırık’a göre, teorik olarak uçakların siber saldırıya maruz kalması mümkün olsa da, bu senaryonun gerçekleşmesi oldukça zor ve karmaşık bir süreç gerektiriyor. Kırık açıklamasında "Modern uçaklar, uçuş sistemleri ve iletişim ekipmanları için dijital teknolojilere dayanıyor. Özellikle "fly-by-wire" adı verilen sistemlerde, fiziksel kontrol yerine yazılımla yönetilen elektronik sistemler kullanılıyor. Bu sistemlere yapılacak bir saldırı, uçağın hızını, yönünü ya da motor kontrolünü etkileyebilir. Ancak uçuş sistemleri genellikle internetten izole edilmiştir ve güçlü güvenlik protokolleri ile korunmaktadır. Bu nedenle, olası bir siber saldırının başarılı olma ihtimali düşüktür. Arabalar ise bu konuda daha savunmasız görünüyor. Modern otomobillerde kullanılan akıllı sistemler, internete bağlanabilen ve yazılım güncellemeleri alabilen bilgisayar sistemlerini içeriyor." ifadelerini kullandı.

ULAŞIM ARAÇLAR PATLATILABİLİR Mİ?

Prof. Dr. Kırık, bu tür sistemlere yapılacak bir saldırıyla aracın frenleri, direksiyonu veya motoru gibi kritik parçaların kontrol edilebileceğini belirterek "Özellikle otonom sürüş teknolojisine sahip araçlar, siber saldırılara karşı daha yüksek risk altında. Ulaşım araçlarına yönelik bu tür saldırıların önlenmesi için ağ izolasyonu kritik öneme sahip. Uçaklarda uçuş kontrol sistemleri, internet bağlantısından izole edilmiş kapalı ağlar üzerinden çalışıyor. Bu izolasyon, dışarıdan saldırganların bu sistemlere erişmesini büyük ölçüde zorlaştırıyor. Arabalarda ise eğlence ve bilgi sistemleri gibi daha az kritik sistemlerle, sürüş kontrol sistemleri ayrı ağlar üzerinde çalıştırılıyor. Bu, bir saldırı durumunda kritik sistemlerin etkilenmesini önlemek adına önemli bir güvenlik önlemi. Ayrıca, üreticiler yazılım güncellemeleri ve güvenlik yamalarıyla bu tür açıkları kapatmaya çalışıyor. Yazılım güncellemeleri genellikle şifrelenmiş ve güvenli kanallar üzerinden yapılırken, iki faktörlü kimlik doğrulama gibi ekstra güvenlik adımları da yetkisiz kişilerin sistemlere erişmesini engelliyor." dedi.

Öte yandan Prof. Dr. Kırık, dijitalleşen ulaşım araçlarının siber saldırılara karşı sürekli gelişen güvenlik önlemleriyle korunmaya çalışıldığını vurguladı.

Sonraki Haber