Depremi beklerken, İstanbul'da kaçı yıkılacak?

Büyük Marmara depreminin vuracağı İstanbul için son günlerde peş peşe uyarılar geliyor. Binlerce yapı stokunun 1999 öncesi yapıldığına dikkat çekilirken, megakentte 7 ve üzeri depremde yıkılacak bina sayısı ise adeta loto tahminine döndü. Kentteki önemli bir diğer sorun da depreme bağlı heyelanlar.

Son Güncelleme:

Olası Büyük Marmara Depremi'ne yönelik ortaya çıkacak yıkım tablosu endişe yaratmaya devam ediyor. İstanbul'u etkileyecek olası büyük depreme ilişkin; Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından 39 ilçesindeki risk analizleri tamamlanırken, megakent genelinde 600 bin konutun riskli olduğu saptanmış durumda. Tablonun oldukça vahim olduğunu değerlendiren uzmanlar ise 17 Ağustos 1999 Gölcük Depreminden sonra kat edilen mesafenin yetersiz olduğu kanısındalar. Öte yandan yapılan son ölçümler sonucunda İstanbul'daki; bin 556 tane binanın olduğu yerde çökme riski bulunduğu da saptandı. 

Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü'nün İBB ile 2007 yılında ortaklaşa yaptığı modellemeye göre; Marmara'da 7.5 büyüklüğündeki bir depremde can kaybı 40 bin olacak. 

HEYELAN RİSKLİ YERLER

Kentin 7 ve üzeri bir depreme nasıl bir direnç göstereceği bilinmezliğini korusa da, Deprem Master Planı, megakentin röntgenini gösteren en önemli çalışma kabul ediliyor.  Bin 344 sayfalık Master Plan; Boğaziçi Üniversitesi, Yıldız Teknik Üniversitesi, ODTÜ ile İTÜ'den onlarca uzman tarafından hazırlanırken, yıllardır yapılan uyarıların ise çok azı hayata geçirilmiş durumda. Planda İstanbul’un güneybatısında yer alan; Florya, Menekşe, Küçükçekmece, Avcılar, Gürpınar ve Büyükçekmece'nin heyelan riski bakımından tehlikeli yerler olduğu; Moda Burnu’ndan Kartal Tren İstasyonu civarına kadar yaklaşık 25 kilometre uzunluğunda ve 250 metre genişliğindeki kıyı şeridinin ise sıvılaşma alanı olarak belirlendiği ifade ediliyor.

ŞİŞLİ VE BEŞİKTAŞ UYARISI!

Master Planda; Beşiktaş, Şişli gibi merkez ilçelerinin büyük bir bölümünün bitişik nizam konutlardan oluştuğu, bu bölgelerin yoğun nüfus barındırdığı değinilirken, “Yolların darlığı nedeniyle binaların yıkılmaları durumunda erişme riskleri ve eğimli alanlarda ise bitişik düzende yapılaşmış yapıların kat hizalarının çakışmaması durumunda binalarda ağır hasar yaratma riski oluşmaktadır" ifadeleri sıralanıyor.

KENDİLİĞİNDEN YIKILACAK

İstanbul Beykent Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünden Doç. Dr. İhsan Karagöz ise 'Türkiye'de 'Yapı Denetim Sistemi' de çok sıkı denetlenmeli' uyarısında bulunan uzmanlardan.  Doç. Dr. Karagöz'ün tespitleri ise şöyle: "'İstanbul'da şu anda 400 bin tane kendiliğinden yıkılacak bina var. 1 milyon 200 bin bina var. Bu binanın 800 bini 17 Ağustos depremi öncesi yapılmış. Kötü betonla düz demirle yapılmış. Denetim yok, deniz kumu kullanılmış. Zemin etüdü yapılmamış. 1999'dan bugüne kadar yaklaşık 170 bin müracaat olmuş. 35 bini bu son 5 yıl içerisinde denetlenmiş."

İstanbul'da olası afet durumunda toplanma alanlarının yetersiz olduğu da sıkça gündeme getiriliyor. 

200 BİN YAPI RİSKLİ

İBB iştiraki KİPTAŞ Genel Müdürü Ali Kurt'da durumun ciddiyetine dikkat çeken isimlerden: "Bin 556 tane binanın dokunsanız yıkılacak kalitede yapı stoğuna sahip olduğu tespit edildi. Bundan çok daha fazla E sınıfı dediğimiz, yani her an yıkılabilecek riskte olan yapının olduğunu tahmin ediyoruz. Şu anki çalışmalara göre yaklaşık 200 bin yapının her an yıkılma riski var."

E-5 ENDİŞESİ 

Öte yandan İstanbul'a ilişkin bir diğer soru işareti de olası büyük deprem sırasında otoyol, cadde ve üst geçitlerde yaşanacak yıkım ve aksaklıklar. Şehir Planlamacı Erhan Demirdizen yaya üst geçitlerindeki risklere ilişkin, haberglobal.com.tr'ye şunları söyledi: "Yaya üst geçitlerinin birçoğu güçlendirilmeli. İstanbul'un en önemli ana arteri E-5 güzergahı. Olası depremde bu güzergahtaki yaya üst geçitlerinin yıkılması durumunda acil yardım ekiplerinin elini kolunu bağlayacak bir durum ortaya çıkar. E-5 toplu taşıma açısından en önemli güzergah. E-5'in entegre ulaşım planlaması da yeniden gözden geçirilerek metrodan düşük kapasiteye sahip metrobüsün yükünün kaldırılması doğru olacaktır."

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber