17 yıl geçti, ihmaller serisi mi sabotaj mı?
Atlasjet kazası olarak bilinen facianın üzerinden 17 yıl geçmesine karşın, şüphe ve tartışmalar sürüyor. Toryum ve nükleer reaktör üzerinde araştırmalar yürüten bilim ekibini ortadan kaldırmak için sabotaj düzenlendiği iddialarının yanı sıra ihmaller zinciri de bir kez daha gündeme gelmiş durumda.
Üzerinde en büyük soru işaretleri olan kazanın üzerinden tam 17 yıl geçti. Atlasjet'in, İstanbul-Isparta seferini yapan World Focus'tan (Dünyaya Bakış Hava Taşımacılığı A.Ş) kiraladığı yolcu uçağı, Süleyman Demirel Havalimanı'na inişe geçtiğinde sırada Keçiborlu Türbetepe'de düşmüş, kazada 7'si mürettebat 57 kişi yaşamını yitirmişti. 30 Kasım 2007 saat 01.36'da gerçekleşen facianın üzerinden yıllar geçse de şüpheler gündemden düşmüyor. Şüphelerin odağında ise Türkiye’nin enerji devi olmasını sağlayacak toryumdan nükleer enerji projesinin mimarları, Boğaziçi Üniversitesi'nden Prof. Dr. Engin Arık, Araştırma Görevlisi Özgen Berkol Doğan, Yüksek Lisans Öğrencisi Engin Abat ile Doğuş Üniversitesinden Prof. Dr. Şenel Fatma Boydağ, Doç. Dr. İskender Hikmet ve Araştırma Görevlisi Mustafa Fidan'ın kazada hayatlarını kaybetmesi geliyor.
ABD VE İSRAİL İSTEMEDİ
Uçağın 'kaza sonucu mu, yoksa sabotajla mı' düştüğüne ilişkin tartışmaların odak noktasında ise kazada yaşamını yitiren ve toryum elementinden nükleer enerji elde etme bilgisine ulaştığı öne sürülen Prof. Dr. Engin Arık geliyor. Arık'ın Boğaziçi Üniversitesi Fizik Bölmünde öğretim görevlisi olarak çalışan eski eşi Prof. Dr. Metin Arık, kazaya ilişkin yürütülen yargı safhasının sona erdiğini belirtirken, "Şüphelerimiz giderilmiş değil. İlk başlarda uçağın kaza sonucu düştüğüne inanıyordum. Ancak WikiLeaks belgeleri yayınlanmaya başlayınca sabotaj olduğuna kanaat getirdim. Engin, Türkiye'nin Toryum yataklarını bildiği için değil, toryumdan nükleer enerji elde etme bilgisine ulaştığı için kurban seçildiğini düşünüyorum" dedi.
"ABD ve İsrail, Türkiye'nin nükleer güç olmasını istemedi" diyen Prof. Dr. Arık, "Engin, yüksek enerji fizikçiydi. Dolayısıyla toryumun yüksek enerji hızlandırıcısı ile uranyum 233'e dönüştürülmesi üzerinde çalışıyordu. Engin, toryum elementini uranyum 233 haline dönüştürmeyi bilen tek Türk vatandaşıydı" diye konuştu.
ZAMAN AŞIMI
Düşen uçakta yaşamını yitiren Araştırma Görevlisi Özgen Berkol Doğan'ın avukatlarından Şehnaz Yüzer ise, Isparta uçak kazası davasından beklenen sonucun bir türlü çıkmadığını belirtirken, "Dosya 31 Mayıs 2016’da Yargıtay Ceza Genel Kurulu’na gitti ve geçtiğimiz günlerde uçağın bağlı olduğu şirketin yöneticileri belli oranlarda cezalar aldı. Ancak bu cezaların zaman aşımına uğraması söz konusu olabilir" ifadelerini kullandı.
EKİP EĞİTİMSİZDİ
Atlasjet uçağının enkazını incelemek üzere görevlendirilen kaza kırım ekibinin 'Uluslararası Kaza Tahkikat Eğitimi' görmediği öne süren Avukat Şehnaz Yüzer, iddialarını şöyle sıraladı:
"Kaza kırım ekibinde yer alan F.S'nin kimya mühendisi olduğu, geniş gövdeli uçak kazası tahkikatlarında uzmanlık için gerekli hiçbir uluslararası kaza tahkikat eğitimine sahip olmadığı biliniyor. Diğer ekip üyelerinden N.S o dönem THY pilotu. S.K Atlasjet'e rakip olan özel bir havayolu şirketinde pilot. E.B, uçak mühendisi, uluslararası kaza tahkikat eğitimi görmemiş bir isim. Aynı şekilde H.D, E.S uluslararası kaza tahkikat eğitimi görmemiş kişiler."
ZORUNLU İNİŞ YAPMIŞTI
"Isparta'da düşen yolcu uçağı daha önce de jeneratör arızası nedeniyle büyük tehlike atlatıyor. 8 Şubat 2007 tarihinde İran'da Meşhed-İsfahan seferini yapan uçağın sol ve sağ jenaratörleri arıza yapmış havada elektrik gücünden yoksun kalmış. Kaptanlar yardımcı güç ünitesini devreye sokarak tehlikeyi atlatmaya çalışmış ancak 10 dakika sonra da yardımcı güç ünitesi de (APU) arıza yapmış."
DAVA SONLANDI
Öte kazayla ilgili ilk kamu davası, 16 Haziran 2009’da açıldı. Isparta 1. Ağır Ceza Mahkemesi, 6 Ocak 2015’te sanıklardan 8’ini, 11 yıl 8 ay ile 1 yıl 8 ay arasında hapis cezalarına mahkûm etti. Dosya temyiz edildi. Yargıtay 12. Ceza Dairesi, uçağın Atlasjet tarafından kiralandığı Dünyaya Bakış Hava Taşımacılık AŞ ortağı Y.Ç, Genel Müdür A.K ve Teknik Müdür İ.T’nin 11 yıl 8’er ay, Bakım Müdürü F.Z.D'nin 5 yıl 10 aylık hapis cezasını onadı. Dönemin Atlasjet Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü T.M.D ile uçuş işletme sorumlusu M.Ş.E'nin beraatlerini ise bozdu.
Kaynak: Web Özel