150 bin satış beklentisi, artık 6 modelden 2'si elektrikli
Çin üretimi elektrikli araçlar tüm dünyayı kasıp kavuruyor. Sıfır araç üretimi artınca düşüşe geçen ikinci el piyasası artık her türden elektrikli aracı da hesaba katmak zorunda kalacak. Tahminler çok yakında; satılan her iki araçtan birinin elektrikli olacağını gösteriyor.
Türkiye’de elektrikli araç ithalatı ile ilgili düzenlemeler, üç tekerlekli araçları da kapsayacak şekilde genişletildi. Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe giren düzenlemeye göre elektrikli otomobillerin yanı sıra, M sınıfı olarak tanımlanan ve MOPED kategorisine giren üç tekerlekli araçlar da ithalat kapsamına alındı. Elektrikli araç pazarında Çin'in payı bütün dünyada ilgiyle izleniyor. Çin araçları Türkiye pazarına da etkide bulunuyor.
ELEKTRİKLİ ARAÇ YILI
TÜİK'in 2023 yılı verileri elektrikli araç satışında önceki yıla göre altı kat artış olduğunu ortaya koydu. Elektrikli otomobilde 2024 tahminleri de yukarı yönlü. Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu yayını 'Otonomi'nin Ocak-Şubat yayınında yapılan değerlendirmeye göre Türkiye, Avrupa’nın en hızlı büyüyen elektrikli otomobil pazarı oldu. Elektrikli araçlarda 2023'te 70 bin adet olarak belirlenen satışların 2024 yılında iki kattan fazla artışla 100-150 bin adede ulaşması bekleniyor.
ÇİNLİ MARKALAR DEVREDE
Bu sayıyı artıran sebeplerin en başta geleninin, TOGG'un üretimini artırması olduğu belirtiliyor. Bu yıl günlük üretimin 200'ün üzerine çıkacağı tahmin ediliyor. TOGG’la birlikte pek çok Çinli marka da 2024'te elektrikli araç satışını zirveye çıkaracak. Çin’in büyük otomotiv üreticilerinden biri olan DFSK Motor’un Türkiye Distribütörlüğünü yürüten Yunus Şahsuvaroğlu geçen yıl sonunda Türkiye pazarına sundukları 6 modelden ikisinin elektrikli ticari araç olduğu bilgisini verdi. Şahsuvaroğlu, yeni yıl için de, “Otomotiv sektörünün 2024 yılında göstereceği satış performansını merakla bekliyoruz. 2024 yılında Türkiye pazarının 2023’e göre daralmasını ve satış adetlerinin 775-825 bin aralığında olmasını öngörüyorum” dedi.
YEDEK SERVİS UYARISI
Haber Global Web Özel'e değerlendirmelerde bulunan MASFED Başkanı Aydın Erkoç bu alanda yapılması gereken düzenlemelere dikkati çekti. Erkoç şunları söyledi: “İsveç, Norveç gibi ülkelerde elektrikli araç sayısı gün geçtikçe artıyor. Gerek elektrikli otomobillerin, gerekse elektrikli bisiklet ve motosikletlerin kullanımı ülkemizde de artıyor. Söz konusu araçların satış sonrası hizmet kalitesi ve sunulan servis ağı en önemli konuların başında geliyor. Kullanılan araçlar arıza yaptığında ya da yedek parçaya ihtiyaç duyulduğunda günlerce veya haftalarca yedek parça beklenmemesi gerekiyor.”
TÜRK STANDARTLARI VAR
Türkiye’nin uyguladığı bir standart olduğunu belirten Erkoç şu ifadeleri kullandı: “Ülkemizde rekabetin olmasını istiyoruz; tüketicinin ucuz otomobile erişebilmesini istiyoruz. Tekelcilik yapılmaması gerekiyor. Şurada birkaç ay öncesine kadar bayilerde araç sıkıntısı yaşanıyordu. Ticaret Bakanlığımızın uygulamaları, aldığı tedbirler sayesinde bu durum değişti. Rekabet olduğu zaman, yasalar ve yönetmelikler olduğu zaman hem tüketici kaliteli araca erişir, hem yüksek fiyatla almamış olur.”
7 BÖLGEDE 20 SERVİS
Erkoç, "7 coğrafi bölgede en az 20 yetkili servis istasyonunun bulundurulması gibi bazı koşullar gerekiyor. Ancak 7 bölgede 20 tane servis zorunluluğu konusunda bütün markalara, distribütörlere uygulandığı zaman bu kadar fazla servis nasıl iş yapacak gibi bir durum da ortaya çıkabilir. Türkiye’de hali hazırda faaliyet gösteren diğer servislerle anlaşmalar yapılabilir" dedi.
Kaynak: Web Özel