Z ve Y Kuşağı iş dünyasını alt üst edecek: 'Mutsuz olmaktansa...'

Pandemi işveren ve çalışan ilişkilerini ciddi bir biçimde etkilerken söz konusu yaklaşım değişikliklerine Z Kuşağı ve Y Kuşağı'nın iş hayatında ezber bozan kuralları da eklendi. Gençler "Mutsuz olacağıma işsiz kalırım" derken uzmanlar değişim ve dönüşümün kaçınılmaz olduğunu vurguluyor.

Son Güncelleme:

İşyerinde işverenler, çalışanlar üzerinde daha fazla güce sahipti. Bu adeta geleneksel biri durumdu ancak pek çok kuvvetli argümana göre bu dinamik artık değişti. Uluslararası çapta hizmet veren bir insan kaynakları firmasının yaptığı küresel araştırmada Z Kuşağı ve Y Kuşağı'nın etkisi yeniden ortaya çıktı.

Buna göre artık işyerindeki güç dinamiğinde Z Kuşağı ve Y Kuşağı, şirketleri işçilerin ihtiyaçlarını yeniden değerlendirmeye zorlayan bir üstünlüğe sahip.

Toplamda 34 farklı pazardan 35 bin çalışanla yapılan araştırma, 18-24 yaş arası katılımcıların yüzde 40'ının sevmedikleri bir işte sıkışıp kalmaktansa işsiz kalmayı tercih ettiğini ortaya koydu. Bu gençler şu anda ülkelerin münferit şartlarının dışında global bir trend olarak, kariyerlerinde mutluluğa öncelik veriyorlar ve misyon odaklı bir iş bulmak istiyorlar.

'YAŞAMDAN KEYİF ALAMIYORSAM...'

Bununla birlikte Z Kuşağı'nın yüzde 56'sı ve Y Kuşağı'nın yüzde 55'i, çalıştıkları işin yaşamdan keyif almalarının önüne geçmesi halinde işlerini bırakacaklarını dile getirmekte ve yine bu jenerasyonlardan araştırmaya katılan çalışanların neredeyse yarısı, sosyal ve çevresel konularda kendi görüşlerine uymayan bir şirkette çalışmayacaklarını söylüyor. Öte yandan Z Kuşağı'nın yüzde 42'si “Yaptığım iş topluma ve dünyaya bir şey katıyorsa daha az kazanmaya razı olurum” ifadesini kullanmakta.

ÇALIŞANLARIN YÜZDE 70'İ YENİ FIRSATLARA AÇIK

Bu bulgular, işverenlerin açık pozisyonları doldurmak için neden daha genç yetenekler bulmakta zorlandıklarını açıklıyor ve iş arayanlara daha fazla güç veriyor. Araştırmayı yürüten Randstad'ın CEO'su Sander van 't Noordende, elde edilen bulgulara ilişkin yaptığı açıklamada, “Bulgularımız işverenler için bir uyandırma servisi görevi görmeli. İnsanlar önceliklerini yeniden düşünürken, açık bir güç kayması yaşanıyor” ifadelerine yer verdi.

Anket aynı zamanda tüm çalışanların yüzde 70'inin yeni iş fırsatlarına açık olduğunu da buldu. Z Kuşağı'nın yüzde 32'si ve Y Kuşağı'nın yüzde 28'i ise aktif olarak yeni bir iş arıyor. Veriler, başka pozisyonlar bulabileceklerine olan güvenlerini de göstermekte... Yüzde 49'u işten çıkarılmaları veya istifa etmeleri halinde hızla yeni bir iş bulabileceklerini düşünüyor.

Sander van 't Noordende şöyle aktarıyor:

“Gençler, bir işveren seçerken tüm benliklerini, kişisel değerlerinden ödün vermeme kararlılıklarını koruyarak, işe vermek istiyorlar. İşletmeler ya yeni personeli çekme ve mevcut çalışanlarını elde tutma yaklaşımlarını yeniden düşünecekler veya ciddi bir rekabetle karşı karşıya kalacaklar.”

Bu eğilim, işverenlerin, çalışanların taleplerini karşılamak için nasıl daha fazla baskıyla karşı karşıya olduğunu veya onları başka şirketlere kaptırma riskinin olduğunu göstermekte. İş piyasasında artık genç nesillerin üstünlüğü olduğundan, yetenekleri nasıl çekeceklerini yeniden değerlendirmek işverenlere kalmış.

Bunun bir yolu, esnek çalışma fırsatı ve özel sağlık sigortası, profesyonel eğitim fırsatı gibi yan haklar sunmak. Burada esnek çalışma fırsatları öne çıkmakta. Bu Katılımcıların yüzde 71'i her yerden çalışabilme şansının kendileri için önemli olduğunu dile getiriyor, ancak yüzde 53'ü ise mevcut rollerinde bu esnekliğe sahip olmadıklarını vurguluyor.

Bu, pandemide evden çalışmak zorunda kalan çoğu çalışanın, eski normale dönüşte esnekliğini nasıl korumak istediğini de gözler önüne seriyor. Ancak daha fazla şirket, çalışanlarını ofise dönmeye teşvik etmekte ve sürekli esneklik istekleri göz ardı edilmekte.

DEĞİŞİM KAÇINILMAZ MI?

Ancak değişim kaçınılmaz olabilir... IWG'nin pandemi öncesinde 80 ülkeden ve farklı sektörlerden 15 bin çalışanla yaptığı ankette katılımcıların yüzde 83'ü esnek çalışma saatleri sunmayan firmalarda çalışmayı tercih etmeyeceğini ifade etmişti. Esnek çalışma sistemine geçmiş işletmelerin yüzde 85'i ise işletmelerinde verimliliğin arttığını düşünüyor.

Son olarak, çeşitlilik ve kapsayıcılık da genç nesil için de en önemli konular arasında yer alıyor. Z Kuşağı'nın yüzde 49'u ve Y Kuşağı'nın yüzde 46'sı bu alanda yoğun çaba göstermeyen bir şirkette çalışmak istemediklerini söylüyor. Rapor, işverenlerin güç dinamiğindeki bu yeni değişimle nasıl başa çıkacaklarını sorguluyor... Bir şey ise çok açık:

Genç nesiller, seçeneklerini açık tutmaktan ve ihtiyaçları karşılanmazsa işi bırakmaktan korkmuyorlar.

*Business Insider (Almost half of Gen Z and millennials would rather be unemployed than unhappy in a job, new research found), The New York Times (The 9-to-5 Schedule Should Be the Next Pillar of Work to Fall)

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber