Saatler tamirde... İyi bir cam iki bin TL!
Çoğu döviz cinsinden hesaplanan saatler son yıllarda önemli oranda zamlandı. Hal böyle olunca pek çok vatandaş saatlerini tamircilere götürdü. Çizilmez bir camın ücreti iki bin TL'ye çıktı.
Saat tamircileri, bugünlerde fazla mesai yapmaya başladı. Ortalama bir saat iki bin liraya yükselince, elde kalan saatler tamircinin yolunu tuttu. Öyle ki bazı saat tamircileri randevulu bile çalışmaya başladı. Saat camı, piyasada hem az bulunuyor hem de son yıllarda pahalandı. Kadıköy, Eminönü ve Kapalıçarşı'da 'zamana yön verenler' ile piyasayı konuştuk.
'HER ŞEY 3 KATI PAHALANDI'
Kadıköy Moda'da mekanik saat tamircisi olan Nezihi Arıcı, mesleği babasından devralmış. Arıcı, son bir yılda ise aynı bölgede tam 6 saatçi dükkanının kapandığını söylüyor. Randevu ile çalıştığını anlatan Arıcı, “Kıymete bindik” diyor. Arıcı'nın 10 yıldır ise çırağı yok.
Malzemelerini Sirkeci'den, Tahtakale'den aldıklarını anlatan Arıcı, saat camlarının pahalılığından yakınıyor. Arıcı, “Saat camları 100 liradan başlıyor, safir camlar var bin 500 liraya kadar yükseliyor. Her şey 3 katı pahalandı” diyor.
Saat pillerini 20 liradan takarken, şimdi 50 liraya yükselmiş. Vatandaşların tamir için çok sık gelip gelmediğini sorduğumuz Arıcı, "Fiyatlar yükseldikçe, vatandaş saatlerini daha çok tamir ettirmeye başladı” ifadelerini kullanıyor.
'MEKANİK SAATLERİN TAMİRİ GÜÇ'
150-200 yıllık saatler bile var, parçaları özel olarak yapılıyor. Saat aksesuarlarını bulmakta zorluk yaşadıklarını anlatan Arıcı, “Yelkovan, akrep bulamazsın, saat kayışı da bulmak zor, boyatmak gerekir” diyor. Son zamanlarda gençlerde saat takma alışkanlığı olduğunu anlatan Arıcı, saat tamir etmenin terapi gibi olduğunu anlatıyor. Ding dong sesleri eşliğinde sohbetimiz devam ediyor...
Saatin yatırım aracı haline geldiğini kaydeden Arıcı, “10 bin TL civarında bir saat aldıysanız, bu her sene dolar bazında değerlenir” diye devam ediyor. Yılların saat tamircisi, “Mekanik saatlerin tamirleri de oldukça pahalıdır. Servis 20 bin isterken, ben 8 bin liraya tamir ediyorum” iddiasında bulunuyor.
'MALZEMELER ÇİN'DEN'
Emrah Ünal'da 21 yıldır Mahmutpaşa Hanlar bölgesinde esnaflık yapıyor. Saat tamiri için gerekli olan malzemeleri ise Çin'den alıyor. Ünal, en uygun saat camı fiyatını 25 liradan aldıklarını ancak işçiliği de kattığımızda fiyatın 150 TL'ye kadar yükselebildiğini belirtiyor. Ünal, Omega ya da Rado marka saat camlarının 1000-1500 franktan başladığını kaydediyor. Vatandaşın alım gücünün düşük olduğu için tamire yöneldiğine dikkat çeken Ünal, günde 7-8 saat tamir ediyor.
'SAAT HER DÖNEM YATIRIM ARACI'
Ünal, saat üzerine eğitim veren, mesleği öğreten okulların olmayışından da sitem ediyor. Ünal, “Cep saatleri, kurmalı saatler, eski Omegalar yatırım amaçlı kullanılıyor. Eskiciler de bile bunun piyasası oluştu” diyor.
Röportaj yaptığımız sırada Büyükçekmece'den gelen bir vatandaş 3 saatini tamir için getiriyor ve "Başkasına teslim etmeye kıyamıyorum” diyor.
Mustafa Abbasioğlu'da aynı handa 48 senedir saat tamirciliği yapıyor. Camların 120 liradan başlayıp iki bin liraya kadar yükseldiğini belirten Abbasioğlu, mekanik saatlerin bir tutku olduğunu anlatıyor.
'PİL FİYATINA SAAT SATILIR MI?'
Abbasioğlu, “Tamire değen saatler alıyor artık vatandaşlar. Bir pil fiyatına saat satılır mı? Bugün bir kordon 100 TL, pil 50 lira” diyor. Abbasioğlu, 30-40 bin dolarlık saatlerinin yatırım aracı olduklarını anlatıyor.
Abbasioğlu, “Artık çırak yetişmiyor, gençler eğitimden uzaklaşıyor” diyerek sözlerini noktalıyor.
Kapalıçarşı'da saat tamirciliği yapan Mahmut Şevket Özbek, orijinal saat camlarının 500 dolara kadar bile yükselebildiğini söylüyor. Vatandaşların sıklıkla saat tamirine geldiğini ve uzun ömürlü olması için müşterilerine tavsiyelerde bulunduklarını anlatan Özbek, “Saat her dönem revaçta. Kaç kişinin altın saatini tamir ettim ama almaya gelmeyenler de var. Ya ölüm nedeniyle ya unutkanlık gibi sebeplerden vatandaş saatini alamıyor” diyor.
Kaynak: Web Özel