Gayrettepe metro-metrobüs 7 dakika... Aktarma süreleri uzun mu?

İstanbulluların büyük çoğunluğu işe ya da okula giderken toplu taşımadaki aktarma merkezlerini kullanıyor. Aktarma bazı yerlerde bir, bazı noktalardaysa 7 dakikayı bulabiliyor. Uzmanlara göre bu mesafeler kısalabilir ancak İstanbul'un jeolojik yapısı ve arsa sıkıntısı gibi nedenler bunu engelliyor.

Son Güncelleme:

İstanbul'da son yıllarda metro, Marmaray, tramvay gibi raylı sistemler ve metrobüs hattı ile toplu taşıma oldukça gelişti. Özellikle yeni yapılan ve açılan metro hatlarıyla şehrin dört bir yanına yeraltından konforlu bir ulaşım mümkün. Ancak İstanbul'da her gün milyonların sıklıkla kullandığı bazı aktarma merkezlerinde durakların birbirinden uzaklığı dikkat çekiyor. Özellikle yoğun iş saatlerinde bu duraklar arasında yürümek bir hayli zaman alıyor. Bu aktarma merkezlerinin en yoğun olanları ise "Gayrettepe M2 metro durağı-Zincirlikuyu metrobüs", "Mecidiyeköy M2-M7 metro durakları", "Uzunçayır metrobüs durağı-M4 Ünalan metro durağı" ve "Kağıthane M7 metro durağı-Kağıthane U metro durakları" olarak sıralanabilir. 

İSTANBUL'UN JEOLOJİK YAPISI ETKİLİYOR

Sakarya Üniversitesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. İsa Vural bu duraklar arasındaki uzaklığın nedenlerinden birinin İstanbul'un jeolojik yapısı olduğunu ifade ediyor. "Tünel yaparken kazdığınız zeminin uygunluğu ve yapı maliyeti oldukça önemli" diyen Vural, çok sert ve çok yumuşak yerlere tünel ya da metro durağı yapmanın zor olduğunu dile getiriyor. Vural, bir metro hattı ya da durağı inşa edilirken yumuşak kayaç denilen kazılabilir kayaç yerlerin tercih edildiğini belirterek "Tünel yaparken maliyeti en uygun yerler seçiliyor" diyor.

Her projede zemin maliyetinin ön planda olmadığının altını çizen Vural, "Örneğin Marmaray'ı ele alalım. Boğazın altı jeolojik açıdan zor bir zemin. Burada halkın yararına bir iş yapıldığından maliyet ikinci planda kalabiliyor" demekte.

Zincirlikuyu metrobüs durağından M2 Gayrettepe metro istasyonuna yürümek 7 dakika sürüyor. Fotoğraflar: Eren Sakarya

'İSTANBUL METROSU İÇİN DELME TÜNEL TEKNİĞİ'

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası üyesi Prof. Dr. Güngör Evren, Paris, New York gibi şehirlerde metroların trafik yoğun olmadığı erken dönemlerde inşa edildiğini söylüyor. Bu şehirlerdeki metroların aç-kapa yöntemiyle inşa edildiğini ifade eden Güngör, bu yüzden durakların yüzeye yakın olduğunu ve aktarma merkezlerin birbirine yakın olduğunu belirtiyor.

İstanbul'un hem coğrafi özellikleri hem de şehirleşme nedeniyle yüzeyden kazılarak yapılan aç-kapa yöntemiyle metro yapma şansının kaybolduğunu söyleyen bilim insanı, İstanbul'da delme tünel yöntemiyle daha derinden metrolar inşa edilebildiğini ifade ediyor. Evren "İstanbul metrosu çevredeki yapılara zarar vermemek için delme tünel tekniği ile yapılan, derinde, aralıkları bin metreyi geçen, dolayısıyla gitmek istenilen noktaların uzaklarında büyük ve pahalı istasyonlardan oluşmaktadır" diyor.

TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası üyesi Prof. Dr. Zerrin Bayraktar ise metro durakları aktarma merkezi yapılırken yolcunun en az yürüme ve en az maliyetle bir türden diğerine geçmesi gerektiğini söylüyor. Bayraktar, "Metrodan metroya aktarma yapıyorsa yolcunun yine en az yürüme ve sıfır aktarma maliyeti ile seyahat etmesi sağlanmalıdır" ifadelerini kullanıyor.

Mecidiyeköy aktarma merkezinde M2 ve M7 metro durakları arasını yürümek yaklaşık 7 buçuk dakika sürüyor. Fotoğraflar: Eren Sakarya

Bu aktarma merkezlerinden en ünlülerinden biri Gayrettepe metro istasyonu ile Zincirlikuyu metrobüs durağı arasında bulunan tünel. Yaptığımız hesaplamaya göre, metrobüsle Beylikdüzü yönünden gelen bir vatandaşın metrobüsten inişi ile M2 metrosunda trene binişi arasındaki mesafe 7 dakika sürüyor. Metrobüsten aktarma tüneline inilip metro durağına kadar yeraltından yürünmesi gerekiyor.

Mecidiyeköy'deki M2 ve M7 metro durakları arasındaki mesafe de oldukça uzun sürmekte. M2 metrosu ile Şişli-Mecidiyeköy durağında inen bir kişi M7 durağına gitmek için önce merdivenlerden bir kat yukarı çıkıp aktarma tüneline ulaşıyor. Bu tünelde M7 okları takip edilerek metronun konkors (bilet turnike holü) alanına geliniyor. Turnikelerden geçip, yürüyen merdivenle 2 kat aşağı inerek M7 metrosuna ulaşabildik, bu mesafe ise 7 buçuk dakikamızı aldı.

Uzunçayır metrobüs durağı ile M4 Ünalan metro istasyonu arasını yürümek 6 dakika 50 saniye sürmekte. Fotoğraflar: Eren Sakarya

Anadolu yakasında ise metrobüsün Uzunçayır durağından Ünalan metro istasyonuna aktarma da uzun sürmekte. Uzunçayır metro durağında inen bir kişinin Ünalan durağına ulaşması için bir alt kata inerek metroya giden aktarma tüneline girmesi gerekiyor. Tünelden geçilerek konkors alanına ulaşıldıktan sonra merdivenlerden aşağı inilerek M4 metrosuna ulaşılabiliyor. Bu yolculuğumuz ise 6 dakika 50 saniye sürdü.

Kağıthane'de bulunan 2 metro durağı arası neredeyse 8 buçuk dakikada kat edilebiliyor. Fotoğraflar: Eren Sakarya

Aktarması en uzun yerlerden biri ise M7 Kağıthane metro durağı ile U metrosu durağı arasındaki mesafe. Bu iki durak arasında bir aktarma tüneli bulunmamakta. Köprüde bulunan M7 Kağıthane durağın indik ve önce köprüden aşağı inerek duraktan çıkarak yaya trafiğine karıştık. Işıklardan karşıya geçip biraz yürüdükten sonra U metro durağının girişine ulaştık. Bu yolculuğumuz ise 8 dakika 39 saniye sürdü.

Kaynak: Haber Global TV

Sonraki Haber