TikTok, Google'ı nasıl yendi? Sadece iki şirket değil, iki kültür çatışıyor...

TikTok 2021 yılının en fazla ziyaret edilen internet sitesi oldu. Bayrağı Google'dan devralan TikTok'un başarısı internetin gittiği istikameti de çok iyi özetliyor.

Son Güncelleme:

Bildiğimiz anlamıyla internet değişiyor. Akademik bilgiyi yayma amacı ile bulunan WWW artık çok başka bir şey ifade ediyor. Çoğu insanın ise internetten anladığı şey basit anlamı ile Google’a girmek. Bulduğu sayfa endeksleme sistemi ile 21. yüzyıla damgasını vuran arama motorunun popülerliği ise tehlikede. Google’ı rakibi, Yandex veya Bing bu anlamda tehdit etmiyor. Google’ın rakibi TikTok. 'Nasıl?' diyor olabilirsiniz? Google ağırlıklı olarak yazılı içerikleri öne koyan bir platform, TikTok ise bambaşka bir şey. (Pek çoğumuz hala ne olduğunu anlamaya çalışıyoruz)

Cloudflare isimli ölçüm şirketi 2021 yılında dünyada en fazla trafiğe sahip olan internet sitelerini araştırdı. Geçen yıl 7. sırada olan TikTok bu yıl 1. sıraya yükseldi. Üstelik bunu Google’ı geçerek yaptı. Cloudflare’ın listesine göre dünyada en çok ziyaret edilen ilk on internet sitesi sırasıyla şöyle: TikTok, Google, Facebook, Microsoft.com, Apple.com, Amazon, Netflix, Youtube, Twitter, WhatsApp.

TİKTOK'UN DEMOGRAFİK GÜCÜ

Bu bize neyi söylüyor? İnsanlar artık bir konu ile ilgili bilgi sahibi olmak istedikleri zaman eski dostları Google’dan uzaklaştı mı? Araştırmalara göre TikTok’ta her dakika 167 milyon adet video izleniyor. Arama motoru pazarının yüzde 90’ı Google’a ait. Bu dakikada 5.7 milyon arama demek. Youtube ve Netflix kullanıcıları her 60 saniyede bir 1 milyon saatlik içerik tüketiyor.

TikTok’un asıl sürükleyici gücü ise yaşları 18 ila 24 arasında değişen 1 milyar aktif kullanıcısı olması. TikTok videoları sadece kendi platformunun değil, Twitter, Facebook ve Instagram’ın da büyümesine yardımcı oluyor.

INSTAGRAM İLK 10'DA YOK

TikTok’un bu değişimi reklamcılar için de platformu ayrı bir yere koyuyor. #TikTokMadeMeBuyIt (#TikTokAlmamıSağladı) isimli etikete bağlı videolar, bugüne kadar 7 milyardan fazla izlenmiş. Öte yandan Instagram’daki erozyon Cloudflare istatistiklerine de yansımış durumda. İlk 10’da Instagram yok.

Peki Google için ortada nasıl bir tehlike var? Hala dünyanın en büyük arama motoruna sahip. Piyasa değeri TikTok ile mukayese edilemeyecek kadar büyük. Belki de kısa bir süreliğine olsa bile dünyada en çok ziyaret edilen internet sitesi değil ancak Google, sadece yanlış yazılan arama sonuçlarını düzeltmesinden bile devasa trafik yaratıyor. (Araba almak yerine ‘arba almak’ gibi)

Google’ın Başkan Yardımcısı Pandu Nayak değişen arama trendlerinin farkında. İnternet gittikçe daha fazla video ve podcast’ın yer aldığı bir mecra haline geliyor. Yani multimedya gün geçtikçe değer kazanıyor. (Çok uzun süredir böyle) Google bu değişen trendlere ayak uydurmak için geçen sene arama motorunda 3.600 değişiklik yaptı. 60 binin üzerinde değişiklik önerisi de şirket içinde test ediliyor.

İnternetin bu yeni döneminde Wikipedia gibi bilgi yoğun platformların eski popülerliğinde olmayacağını düşünebiliriz. Dünyadaki çoğu detaylı bilginin yazılı olduğunu kabul edersek ve bu bilgilerle Google ile ulaştığımızı varsayarsak şirketin varoluşsal bir tehlike ile mücadele ettiği de düşünülebilir.

METADATAYLA DAHA ÇOK VİDEO ENDEKSLEME

Google önlem olarak Instagram ve TikTok’taki görsel içeriklerin kendi arama sonuçlarında daha çok yer almasına çalışıyor. Bunun için iki platformdaki içeriklerin metadataları üzerinde çalışmalar yapılıyor fakat bu mücadelenin yarısı.

Google’dan sonra dünyanın en büyük ikinci arama motoru olan YouTube'daki videolar da Google’da bu metadata üzerinden süzülüyor. Kelimeleri seçen Google metadata (videonun açıklama kısmı vb.) üzerinden Youtube videolarının içeriğini anlayıp arama sonuçlarında gösteriyor. Arama örümceği (search spider) görsel olarak videoyu endeksleyemiyor.

VİDEO İÇERİĞİNİ SÜZEN BİR ALGORİTMA

Google bu sebepten yeni bir arama algoritması üzerinde çalışıyor. MUM ismi verilen (Multitask Unified Model) bu modelin kelimeleri, videoları ve sesleri (podcast) ayırt edebilmesi bekleniyor. O zaman arama motoru çok daha farklı bir yere dönüşebilir. Google Başkan Yardımcısı Pandu Nayak kaleme aldığı bir blog yazısında, “Algoritma sadece imgeleri düşünecek. Görüntü imgesi ve harf imgesi arasındaki ilişkiyi anlayabilecek. Çok enteresan arama sonuçları göreceğiz” değerlendirmesinde bulundu.

İnternet her geçen gün değişiyor. Google’ın dünyanın en çok trafik yaratan internet sitesi bayrağını TikTok’a bırakması izleme kültürünün, yazılı kültür üzerinde kurduğu tahakkümün mührü gibi olduğu düşünülebilir.

Kaynaklar: Cloudflare, Fast Company, Protocol

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber