Kimse yokken o vardı! Bir dönemin kralı SMS'e ne oldu?

Bir dönem iletişim kurmanın en çok tercih edilen yoluydu. Hiçbiri yokken o vardı! Artık SMS'in krallık günleri geride kaldı. Artık çoğunu okumadan siliyor, en son SMS attığımız tarihi hatırlamıyoruz... Hakikaten bir SMS vardı ne oldu?

Son Güncelleme:

Cep telefonlarının hayatımızda iyiden iyiye yer ettiği yılları hatırladıkça telefon görüşmesinin ve telefon ile haberleşmenin günümüze nazaran ne kadar masraflı olduğunu da anımsamak mümkün. Özellikle kontorlü hatların yoğun bir şekilde kullanıldığı dönemde anlık mesajlaşma uygulamaları henüz ortaya çıkmamıştı. Bu da bizi tek bir seçenekle baş başa bırakıyordu: SMS.

2008 yılındaki fiyatlara göre 100 kontör ortalama 20 TL, 250 kontör ise 50 TL'ye satılmaktaydı. Tek bir SMS göndermenin 2 lira olduğunu düşünürsek anlık mesajla iletişime geçebilmenin yakın zamana kadar bir lüks olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır.

“Çağrı atmak” için 1 kontör saklayanlar ya da Ata Demirer'in “Makara” albümünde yer alan “Kontör At Sevgilim” şarkısını hatırlayanlar anlayacaktır!

Daha sonra teknolojinin gelişmesi, internet ve cep telefonu kullanımının yaygınlaşması ve altyapı atağıyla operatörler üye olunan paket dahilinde kullanıcılarına aylık binlerce SMS atma hakkı tanımaya başladı.

SMS'İN KRALLIĞINDAN...

Ancak ciddi bir değişim yaşanmış durumda. Dönem gençlerinin, karakter sınırına takılmamak için kelimelerden sesli harfleri çıkardığı yıllarda SMS hüküm sürmekteydi. Bugünlerde ise SMS yüzüne pek bakmadığımız, bazı online işlemlerde kod almamıza yarayan, belediyelerin bayram mesajları, firmaların ise kampanyalar hakkında bilgiler göndermek için kullandığı bir sistem haline geldi.

Özellikle firmaların gönderdiği kampanya mesajları SMS'lerle aramızdaki bağı gittikçe daha da belirginleşen bir şekilde koparmakta. SMS Reklamlarına Yönelik Tüketici Tutumları başlıklı bir makalesi de bulunan Doç. Dr. Nevzat Bilge İspir bu noktaya değiniyor:

“Bu mesajlara artık pek çok firma tarafından 'Bilgilendirme mesajı' ismi koyulmuş olsa da kullanıcılar, yaptığımız ve yapılan çalışmalara göre çok düşük oranda bu mesajlardan bilgilendiklerini söylüyor. Çok büyük bir çoğunluk rahatsız olduğu bu mesajları hiç okumadan siliyor.”

Kimisinde ise okunmamış yüzlerce bilgilendirme SMS'i telefonda öylece duruyor. Peki en son ne zaman bir arkadaşınıza veya herhangi bir insana mesaj attınız? Veya en son ne zaman bir insan size SMS gönderdi?

'HER ŞEY ÇÖKÜNCE...'

Kontrol ettiğimde en son 13 Ekim'de bir insana mesaj attığımı görüyorum. SMS üzerinden bir insanla kurduğum bir önceki diyaloğun tarihi ise 7 Nisan. Arkadaşım Ç.K. ise SMS'i en son Whatsapp, Facebook ve Instagram'ın birlikte çöktüğü tarih olan 6 Ekim'de atmış olabileceğini söylüyor, bakınca doğru hatırladığını görüyor.

SMS bu tarz durumlarda hatta genel olarak internet erişiminin olmadığı durumlarda hala faydalı bir seçenek.

Bir başka arkadaşım E.Ş. ise son olarak SMS'i kullandığında Whatsapp'ta son görülme tarihinin gözükmemesi için bu yolu seçtiğini söylüyor. Söz konusu mesajlaşma 29 Ağustos'ta yaşanmış. Ondan önce bir insanla SMS'ten iletişime geçtiği tarihi hatırlamıyor, 29 Ağustos'tan sonra da kimseyle mesajlaşmamış.

SMS EKONOMİSİ

Operatörler ise artık aylık paketlerinde SMS'ten neredeyse bahsetmiyor bile. Artık ücretsiz olarak binlerce SMS vadetmenin bir karşılığı yok. 2G teknolojisiyle hayatımıza giren SMS'ler 2010'da 3.5 milyar insan tarafından kullanılmaktaydı. 2010'daki aynı araştırmaya göre tüm kullanıcıların yüzde 80'inin kullandığı SMS'ler kendi ekonomisini de yarattı.

2018'deki pazar araştırmasına göre SMS yoluyla yapılan pazarlamanın boyutu 100 milyar dolar civarında ve bu mobil mesajlaşmanın yarattığı gelirin yüzde 50'sine denk geliyor.

 Doç Dr. İspir, değişen teknolojinin bunu mümkün kıldığını söylüyor:

“Bilgisayarlı sistemler cep telefonlarına entegre oldukça bu mesajlar otomatik olarak gönderiliyor artık. Eskiden text bazlı sistemlerle tek tek göndermek gerekiyordu. Artık toplu olarak tek tuşla binlerce numaraya mesaj gönderilebiliyor.

İZİNLİ PAZARLAMA YASASI

Bu noktada hayata geçirilen ve “İzinli Pazarlama Yasası” adıyla da bilinen 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunu hatırlatan Doç. Dr. İspir, bu sayede şirketlerin SMS'in sonunda iptal hattı belirtmek zorunda kaldığını vurguluyor.

Doç. Dr. İspir zaman zaman şirketler tarafından kullanıcıların SMS istememe taleplerine riayet edilmediğini de vurgularken kanun sayesinde pek çok insanın bu sistemlerden çıktığını da dile getiriyor.

Ek Kaynaklar: Portio Research (Mobile Messaging Futures 2014-2018), The Telegraph (Text messaging at 20: How SMS changed the world)

Kaynak: Web Özel

SMS
Sonraki Haber