İnternette her şey bedava mı olmalı?
Elon Musk'ın Twitter'ı satın alması büyük yankı uyandırdı. Ama en büyük tepki eli cebimize ulaşınca gösterildi. Musk mavi tik için ücret alınacağını açıkladı. Peki neden bu kadar büyük tepki kondu? Pek çok dijital hizmete ödeme yapılırken, Twitter bu alanın dışında mı?
Twitter’ın sahibi Elon Musk’ın Twitter’ı satın aldıktan sonra şirkette hiçbir şeyin eskisi gibi olmayacağı belli oldu. Musk’ın yönetim kurulunun tamamını kovması değil, en büyük yankıyı mavi tike sahip olmak isteyen insanlardan para alacağını açıklaması duyurdu.
Twitter uzun süredir şirketin yönünü mikro blog sitesi olmaktan, bir medya şirketi olmaya doğru çevirmeye çalışıyor. Bu doğrultuda geçen aylarda Twitter Blue hizmeti devreye alınmıştı. Bu hizmetle kullanıcılara daha farklı bir Twitter deneyimi sunmak amaçlanıyordu. Twitter’da kişilerin bültenler servis edebilmesi ve içerik yazarlarına bağış yapılabilmesinin de önü bu sayede açılmıştı.
Musk, mavi tiki de Blue projesi kapsamına alarak ücretinin 8 dolar olacağını ve ülkeden ülkeye satın alma paritesine göre ücretin değişeceğini açıkladı. New York’ta ünlü bir zincir kahvecide orta boy bir filtre kahvenin bugünkü fiyatının 2.15 dolar olduğu düşünülürse yaklaşık 3.5 kahveye ABD'de aylık Twitter Blue abonesi olunabilecek.
TWEET CEVAPLAMAKTA ÖNCELİK, DAHA UZUN VİDEO VE SES
Musk’ın açıklamalarına göre Twitter Blue aboneleri, tweetleri cevaplamada ve etiketlemede öncelik alacak, daha uzun video ve ses yükleyebilecek ve reklamların yarısını görecekler. Ayrıca ücretli okunan haber sitelerinden bazılarının Twitter üzerinden paylaştığı makaleler Twitter Blue abonelerine ücretsiz olacak. Böylece yıllardır Google ile yayıncıların sürtüştüğü içerik üreticisine para ödeme devri Twitter’da da başlayacak.
Twitter kullanıcılarının büyük bir kısmı mavi tik işareti için para ödemeye tepkili. 6.7 milyon takipçisi pop müzik sanatçısı Demet Akalın, “Yok anasının nikahı” ifadesini tweet atarak tepkisini dile getirdi. Elon Musk’a bir diğer tepki de dünyaca ünlü korku yazarı Stephen King’den geldi. Musk, King’e hitaben, “Faturaları ödemek zorundayız” ifadelerini kullandı.
GOOGLE HÜKÜMDARLIĞI
Amerika Birleşik Devletleri’nde geçen yıl 189.3 milyar dolarlık dijital reklam harcaması yapıldı. Önceki yıla göre artış yüzde 35.4 oldu. Dijital video reklamlarında yaşanan hasılat artışı yüzde 50’yi aştı. Bütün dünyada Google’ın geçen sene dijital reklam gelirinden elde ettiği hasılat ise 209 milyar dolar oldu. Hal böyle olunca Twitter da kendisine yeni gelirler arıyor.
Oxford Reuters Enstitüsü’nden Felix Simon ve Dr. Lucas Graves’in 2019 yılında gerçekleştirdiği bir araştırmaya göre; internette haber okumak için para veren insanların sayısı her geçen gün artsa da ivmesi endüstri önderlerinin istediği seviyede değil. ABD ve Avrupa Birliği’ndeki büyük yayıncılarının yaklaşık yüzde 69’u bir çeşit ödeme duvarı kullanıyor. ABD’de ulusal yayıncıların yüzde 75’i haberlerinin ödeme duvarının arkasına koyuyor veya ayda birkaç ücretsiz makale imkanı sunuyor. Google ve Facebook’un reklam pazarından çok büyük pay alması Twitter dahil yayıncıları farklı çözümler almaya itiyor.
GAZETELER ÜCRETLİ, TV'LER ÜCRETSİZ
Batı medyasında gazetelerin internet siteleri sert ödeme duvarları ile kullanıcıları karşılarken, Avrupa ve ABD’li haber kanallarının hemen hemen hiçbiri haberlerini internete ücretli bir şekilde koymuyor. Herhangi bir geleneksel medya markasına ait olmayan dijital haber sitelerinin yüzde 94’ünün ise içeriklerine ücretsiz erişilebiliyor.
2019’da kampanyalı fiyatlar hariç ABD ve altı Avrupa ülkesinde aylık dijital abonelik ücretinin ortalama 14.06 euro olduğu tespit edildi.
Netflix ve Spotify gibi hizmetler sayesinde Türkiye’de de dijital ödeme davranışları yaygınlaşmaya başladı. Ancak son yıllarda stream servislerinin sayısında ciddi bir artış var ve bu zaman zaman müşterilerin kafasını karıştırabiliyor.
HANGİ BİRİNE ABONE OLACAĞIM?
Türk tüketim toplumunda yeni nesil tüketicileri anlamak: X ve Y kuşaklarının alışveriş pratikleri ve satın alma davranışları üzerine bir araştırma” başlıklı bir makalesi bulunan Dr. Duygu Aydın Aslaner, geçen aylarda haberglobal.com.tr’ye yaptığı açıklamada, “Tüketici açısından bakarsak özellikle gençler bütün dijital platformlarda yer almak istiyorlar. Bir şeyleri kaçırdıklarını düşünüyorlar. Seyretmeleri ya da kendileriyle bağlantılı bir içerik var mı, yok mu çok önemli değil” ifadelerini kullanıyor.
Kaynaklar: Twitter, IAB, Reuters Institute, Haberglobal.com.tr
Kaynak: Web Özel