Electronic Arts'ın artık FIFA'ya ihtiyacı yok mu?

28 sene önce dünyaya açılmak için FIFA ismine ihtiyaç duyan Electronic Arts firması şimdi bu 'yükten' kurtulmak istiyor. FIFA ismi olmayan bir FIFA oyunu tutar mı? Hangi tarafın diğerine daha çok ihtiyacı var?

Son Güncelleme:

Artık futbol dediğimiz zaman gerçek hayattakini mi sanal alemdekini mi kast ettiğimizi açıklamamız gerekiyor çünkü ikisi o kadar birbirinin içine girdi. Öyle ki futbol oyunları artık günümüz futboluna benzemiyor. O kadar gelişmiş fizik ve oyun motoru özellikleri eklenmiş ki sanki başka bir simülasyon gibiler.

Artık herkes biliyor ki FIFA rakipsiz. Özellikle 2010’lu yılların ikinci yarısından itibaren Konami’nin PES serisi yarış dışı kaldı. PES artık çevrimiçi oyun deneyimine yoğunlaştığı ve ücretsiz olarak sunulan e-Football ismini aldı ve pazarda yeni bir pozisyon kazanmaya çalışıyor.

FIFA ise öyle bir rakipsiz durumda ki Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği (FIFA) ile imzaladığı ve yıllık 150 milyon dolar ödediği isim hakkı anlaşmasını bile çöpe atmaya hazır. FIFA oyununun yapımcısı Electronic Arts (EA) yetkilileri artık FIFA tarafından gelen aşırı talepleri karşılayamadıklarını söylüyor.

2022 yılında oynanacak Katar’daki Dünya Kupası’nın ardından FIFA ile EA arasındaki lisans anlaşması bitiyor. EA Sports’un genel müdürü Cam Weber, “EA futbol oyunlarına nasıl yeniden isim verebiliriz bunu araştırıyoruz” diyor.

Konu hakkında bilgi sahibi olan kaynaklar Dünya Kupası periyodunun da olduğu önümüzdeki dört yıl için FIFA’nın her sene 1 milyar dolar istediğini belirtiyor. İki tarafın anlaşamadığı tek taraf mali değil, FIFA ve EA oyuncuların hakları konusunda da tartışıyor.

FIFA 1993 yılında böyle gözüküyordu👇

GÜÇLÜ BİR SİNYAL

FIFA bu ayın başında ‘EA Sports FC’ ismi için biri Avrupa Birliği’nde biri de İngiltere’de iki farklı isim hakkı başvurusu yaptı. Yıllarca Electronic Arts’ta üst düzey yöneticilik yaptıktan sonra Liverpool’un CEO’su olan Peter Moore, “FIFA ve EA’in pazarlık yaptığını hiç duymadım. Bu kesinlikle bir sinyal” diyerek olası ayrılık hakkında yorumunu yaptı.

Electronic Arts’ın UEFA ve benzeri kurumlarla yaptığı 300 farklı lisans anlaşması var. Bu anlaşmalar EA’in oyuncuların isimlerini ve gerçek hayattaki tezahürlerini oyuna yansıtabilmelerini sağlıyor. Rakibi Konami bunu yıllarca yapamadığı için oyunculara farklı isimleri vermek zorunda kalmıştı.

EA’in FIFA’nın ismine ve logosuna ihtiyaç duyduğu tek oyun, dört yılda bir düzenlenen Dünya Kupası için hazırladıkları oyunlar ki bu oyunlar da Dünya Kupası’nın düzenlendiği sezon çıkan oyunlara basit eklemeler yapılmış bir ek paket gibi. FIFA artık federasyonlar birliğinin ismine ihtiyaç duymadığı Ultimate Game ile yılda 1 milyar doların üstünde gelir elde ediyor.

Yorumculara göre; Electronic Arts oyuncuların isimleri ve kulüplerin logolarına sahip olduğu sürece FIFA ile yaptığı isim anlaşmasına hiç ihtiyacı yok. Electronic Arts’ın, ABD, California merkezli bir şirket olduğunu düşünürsek serinin ilk çıktığı 1993 yılında, ABD’lilerin yaptığı bir futbol oyununda FIFA isminin olması, yapımın tanınırlığı için mantıklı bir hamleydi fakat şu an o noktada değiliz. Şirketin son bilançosuna göre 31 milyon oyuncu FIFA 21’i oynamış.

YENİ NESİL KONSOL İŞİ DEĞİŞTİRDİ

1997’den 2007’ye kadar PES çoğu insana göre ‘daha iyi’ bir oyun olarak raflardaki yerini her yıl aldı. Fakat 2007’de yeni nesil konsolların gelişiyle işler değişti. FIFA 2007’yi görenler oyunda tam olarak neyin değiştiğini anlamasalar da çok keyif aldılar.

Konami’ye göre PES’te iyi olan ne varsa FIFA bunu kopyalamıştı. İlerleyen yıllarda PES oyundaki mevcut futbol deneyimine çok yaslanarak bu deneyimi geliştirmeyi bıraktı, FIFA yer yıl üstüne bir şey koymaya devam etti, yeni oyun motorları denedi. 2009 yılında PES 6.9 milyon kopya satarken FIFA 8.7 milyon kopya satmıştı. 2015’te ise FIFA 18 milyon kopya satarken PES 1.7 milyon kopyada kaldı.

 FIFA’nın bu yıllarda devreye aldığı Ultimate Team (oyuncu kartları ile kurulan online bir kadro) oyuna seviye atlatırken PES çevrimiçi oynanışa çok geç girdi. PES sonraki yıllarda yaptığı lisans anlaşmaları ile oyunu kurtarmaya çalışsa da arzulanan başarıyı yakalayamadı.

Kaynaklar: Bloomberg, New York Times, haberglobal.com.tr

Sonraki Haber