Formula 1'i yeniden ayağa kaldıran proje! Üstüne para alıyorlar...
Yeni taraftar bulmanın yollarını arayan Formula 1, çareyi Netflix'te buldu. 2019'da yayına giren Formula 1: Drive to Survive adlı belgesel dizi tüm dünyayı kasıp kavururken organizasyon, ABD'de de hiç olmadığı kadar güçlendi. Netflix, F1'e para ödediği yapıma dair her şey kusursuz mu? Değil...
Motorsporlarının zirvesi Formula 1, Türkiye'de açık kanalda yayınlanmaya başladığından bu yana kaydadeğer bir kitleye sahip. Değeri yaklaşık 13 milyar dolar olan Formula 1, devasa organizasyonu ve bir o kadar dev bütçelerinin yanı sıra dünyanın dört bir yanında ateşli bir taraftar kitlesine de sahip. Lakin şu da bir gerçek ki Formula 1, uzun süredir eski kültürel etkisinden uzaktaydı.
Bunda eski CEO Bernie Ecclestone'nun yaklaşımı da etkiliydi. Kasım 2014'te Campaign Asia-Pacific adlı dergiye geniş bir röportaj veren Ecclestone, Formula 1'in yeni taraftar çekme problemine ilişkin konuşurken “bunu bir problem olarak görmediğini” de ortaya koyuyordu:
“Çocuklar Rolex markasını görecekler ama gidip bir tane alabilecekler mi? Veya diğer sponsorumuz UBS. Bankacılık çocukların umrunda mı? Zaten o lanet bankalara koyacak paraları da yok! Bu 'yeni jenerasyon' denen kitleyi neden çekmek gerektiğini anlamıyorum.”
Bunlarla yetinmeyen Ecclestone, tarihe geçecek o cümleyi kuracaktı:
“Bol parası olan 70 yaşındaki adamları çekmeyi tercih ederim. Yani çocuklara ulaşmaya çalışmanın bir anlamı yok. Çünkü burada hiçbir ürünü satın almayacaklar ve pazarlamacılar bu kitleyi hedefliyorsa, belki de Disney ile reklam vermeliler.”
2016'da Liberty Media, Formula 1'i satın aldı ve 23 Ocak 2017'da Bernie Ecclestone, CEO koltuğundan indi. Liberty Media'nın ilk işi Ecclestone'ın gittiği yolun tam tersine gitmek oldu.
NETFLIX HER ŞEYİ DEĞİŞTİRDİ
Formula 1'in en önemli hedefi ABD pazarına hakim olabilmekti. NASCAR ve Formula 1'in kuzeni INDYCAR gibi motorsporlarının önemli organizasyonlarına ev sahipliği yapan ABD yüzünü 'kendi Formula 1'ine çevirmişti. ABD ve Formula 1 ilişkisi 2019'da tamamen değişti.
Netflix'te yayınlanan Drive to Survive adlı belgesel dizi, tarihin en başarılı kampanyalarından biri oldu bile. Ancak projenin yolda geliştiğine de dikkat çekmekte fayda var. Formula 1'in devleri Mercedes ve Ferrari ilk sezonda yer almadı.
Ancak muazzam bir hikaye anlatıcılığı oturtan belgesel; takımlar arasındaki ayakta kalma ve zirveye çıkma rekabeti ile pilotlar arası şampiyonluk yarışı ve takım arkadaşları arasındaki çekişmenin perde arkasını göstermekteydi.
Formula 1 pilotlarının ve takım patronlarının hayatı, zirveden uzak takımların çektiği zorluklar ve zirveye uzak pilotların Formula 1'de kalma çabaları seyirciyi adeta diziye bağladı. Rakamlara bakalım; Drive to Survive yayınlanmaya başladığından (2019) bu yana Formula 1;
- ABD'deki izleyicisini yüzde 40 oranında artırdı.
- ABD'de en çok izlenen 10 yarışın 7'si bu dönemde koşuldu.
- 22-24 Ekim 2021'de Austin'de düzenlenen ABD Grand Prix'si 400 bin biletli seyirci ile en yüksek seyircili yarış oldu.
- 2022 takviminde Austin'in yanı sıra Miami'de de bir yarış yer alacak.
Formula 1'in ABD izleyicisini kazandığı açık. Bunun yanında spor çok başarılı bir plana da imza atmış durumda. Spor, pazar değerini üç yılda 8 milyar dolardan 13 milyar dolara çıkardı.
Ferrari, Qualcomm'la; McLaren, Google'la; Red Bull, Oracle'la sponsorluk anlaşması imzaladı. 15 Mart 2022 rakamlarına göre Formula 1: Drive to Survive, mart ayının ilk iki haftasında Netflix'te en çok izlenen içerik oldu. Formula 1 tahmini olarak 73 milyon yeni taraftar kazandığını ifade ederken Autoweek USA yaptığı bir çalışmayla Formula 1'in kadın taraftar oranını da yüzde 10 artırdığını öne sürüyor.
Tüm bunların yanında Formula 1, tarihinin en büyük ve en başarılı reklam kampanyasına imza atarken bir yandan da Netflix'ten lisans ödemesi alıyor. Yani Netflix böyle bir reklam için Formula 1'e para ödüyor!
'GERÇEKTE OLMAYAN BİR REKABET YARATTILAR'
Lakin her şey güllük gülistanlık da değil. Özellikle son şampiyon Max Verstappen, Drive to Survive'ın yaşananları dramatize ederken gerçeklikten kopardığını dile getiriyor:
“Gerçekte olmayan birkaç rekabet yarattılar. Bu yüzden bunun bir parçası olmamaya ve daha fazla röportaj vermemeye karar verdim çünkü böylece, gösterecek bir şey kalmayacak.”
Bunun üzerine konuşan Formula 1 CEO'su Stefano Domenicali, “Netflix'le konuşacağız çünkü hikayenin gerçekten uzaklaşmaması gerekiyor. Aksi takdirde bize uymaz. Böylesine ilgi getiren bir projenin, sporun imajını ve anlamını bozmadan çekici olmaya devam ettiğinden emin olmalıyız” diyor.
Özellikle McLaren'in genç pilotu Lando Norris ve Red Bull ile geçen sezon oldukça tartışmalı bir son yarışın ardından şampiyonluk elde eden Max Verstappen, dizide resmedildikleri görüntüden oldukça şikayetçi. Lakin her şeye rağmen Formula 1'in en azından yakın zamanda bu projeden vazgeçeceğini düşünmek gerçekçi olmaz. Zira taraftarlar daha ilk yarıştan, yaşananları Drive to Survive'da görmek için heyecan duyuyor.
*Motorsport.com, The New York Times, The Guardian, Sports Illustrated, Reuters, Nathan Baugh, F1, Netflix
Kaynak: Web Özel