Z Kuşağı müzikte bir alışkanlığı değiştiriyor! İşte çarpıcı sonuç...
Herkesin aklında "Z Kuşağı ne ister?" sorusu var... Bu soruyu Z Kuşağı'nın neyi, nasıl yaptığı soruları takip ediyor. Son araştırmaya göre Z Kuşağı'nın müzik dinleme ve keşfetme alışkanları da farklı olacak. Artık video oyunlar da bir müzik keşfetme kaynağı! Peki nasıl?
Global çapta neredeyse tüm sektörler, ve tüm sektörlerin irili ufaklı temsilcileri bir süredir önlerindeki denklemi çözmek için uğraşıyor: Z Kuşağı! Z Kuşağı neyi nasıl yapıyor? Z Kuşağı ne ister? Z Kuşağı'nın tüketim alışkanlıkları nasıl?
Bu gibi sorular ve benzerlerinin yanıtlarını ilk bulanlar, yarışta çok büyük bir avantaj elde etmiş olacak. “Gerçekten durum bu mudur? Bu sorulara doğru yanıtlar nasıl bulunur?” uzun uzadıya tartışılması gereken bir konu. Biz son çalışmaya göz atalım...
DİKKAT ÇEKEN SONUÇ
Müzik dünyasında ABD, Birleşik Krallık, Japonya ve Kanada'da satış rakamları hakkında veri sağlayan ve geçmişte Nielsen SoundScan adıyla bilinen MRC Data, her yıl olduğu gibi bu yıl da ABD'deki müzik dinleme alışkanlıklarını inceledi.
MRC Data 2021 US Music 360 adlı raporda çarpıcı sonuçlar ortaya çıkarken Z Kuşağı'na ilişkin ortaya çıkan bir veri oldukça dikkat çekiciydi.
Araştırmaya göre Z Kuşağı'na mensup müzik dinleyicilerinin yüzde 28'i, video oyunları yeni müzik keşfetme aracı olarak görüyor. Bu oran, Z Kuşağı için müzik keşfetme sürecinde video oyunların televizyonla neredeyse aynı paya sahip olduğunu gösteriyor.
Raporda da şu ifadelere yer veriliyor: “Z kuşağı müzik dinleyicileri arasında yeni müzik ve sanatçıların keşfedilmesi için video oyunları artık %28 ile televizyon kadar popüler.”
Aslında bu demografi için oyunların giderek daha popüler olduğu ve bu kuşağın geleneksel TV izleme alışkanlığından büyük bir hızla uzaklaştığı aşikar. Lakin söz konusu müzik dinleme alışkanlığı olunca burada dikkat çeken bir ayrıntı göze çarpıyor.
YENİ BİR RADYO...
Bu araştırmanın sonucuna dayanarak net bir şekilde video oyunlarında çalan şarkıların yeni bir radyo görevi gördüğünü söylemek mümkün. Burada “radyo” vurgusu önemli. Şöyle ki araştırmada yaş gruplarından bağımsız, genel bir sonuç olarak şuna varılmış:
Katılımcılar müzik tükettikleri formatlarını aktarırken en popüler üç seçenek şu şekilde oluşmuş:
1. Online olarak müzik videoları oynatmak: %62
2. Müzik platformlarında şarkı veya playlist oynatmak: %61
3. Radyo dinlemek: %59
Araştırmada radyo dinlemenin geçen seneye göre yüzde 2'lik bir düşüş yaşadığı vurgulanıyor. Yaş gruplarından bağımsız olarak genel anlamda da radyoların koltuğunu müzik platformlarına kaybetmiş olması çarpıcı.
Buna rağmen müzik keşfinde tüm yaş gruplarında radyo hala ilk sıradaki yerini koruyor. İkinci sırada online müzik ve video platformları, üçüncü sırada ise arkadaşlar geliyor.
TIKTOK'UN YÜKSELİŞİ
Z Kuşağı'na geri dönecek olursak burada radyoya ilk sıralarda rastlamıyoruz. Video oyunların ulaştığı yüzde 28'lik orana karşın sosyal medya yüzde 51'le dikkat çekiyor. TikTok ise yüzde 49'luk oranıyla listede güçlü bir yer edinmiş.
Son zamanlarda TikTok videolarıyla hayatımıza giren şarkıları bir düşünün...
Kesinlikle TikTok'un yeni şarkılar, yeni sanatçılar keşfetme alanı olarak da kabul gördüğü aşikar. MRC Data ve Flamingo'nun Temmuz 2021'de TikTok için yaptığı bir araştırmaya göre TikTok kullanıcılarının yüzde 75'i, platformu bir yeni müzik keşfetme aracı olarak görüyor.
DİKKAT ÇEKEN ADIMLAR
TikTok'u bir kenara koyup oyunlara dönecek olursak; 2021 US Music 360'ta ortaya çıkan sonuç hakkında şöyle örnekler verebiliriz:
Travis Scott ve Marshmellow'un Fortnite üzerinden online verdikleri konserler sırasıyla 50 milyon ve 11 milyon kişi tarafından takip edildi. Temmuz ayında Roblox ile Sony Music bir anlaşma imzaladı. Buna göre oyunda Sony Music sanatçılarının online konserler vermesi de dahil olmak üzere “yenilikçi müzik deneyimleri” sunulacak.
Ünlü DJ ve yapımcı Moodymann ise Rockstar'la anlaştı. Moodymann; GTA Online'da bir oyun içi karakteri olacak ve beraberinde, oyuna özel parçalardan içeren playlistler oluşturacak.
HER ŞEY 'YENİ' DEĞİL!
Son bir bilgi olarak şunu da vermek gerek. Z Kuşağı için her şey “yeni” değil! Retronun popüler olduğu şu dönemlerde elbette plaklar da hala cool! Hatta Z Kuşağı, Y Kuşağı'ndan daha fazla plak satın almış. Ankete katılanlar arasında Z Kuşağı'nın yüzde 15'i, Y Kuşağı'nın ise yüzde 11'i son 12 ay içinde en az bir plak sahibi olmuş.
Bağımsız müzik yayıncısı ve radyo programıcısı Eric Alper konuyu yorumlarken Taylor Swift, Harry Styles, Halsey ve Olivia Rodrigo gibi sanatçıların ciddi plak satış rakamları kaydetmesine dikkat çekiyor.
metin.aktasoglu@haberglobal.com.tr
Kaynaklar: Variety, Musically, TikTok, MRC Data 2021 US Music 360, MusicTech, Billboard, Eric Alper
Kaynak: Web Özel