Z Kuşağı, 90'lara nasıl bağlandı? 'Nefret ettiğimiz şeylerin olmadığı bir dönem'
90'lar nostaljisi son zamanlarda karşımıza pek çok farklı yerde çıkmakta. Z Kuşağı da bu trende kayıtsız kalamadı. 90'ların stil açısından rahat havası Z Kuşağı'nın ilgisini çekerken bazısı bu bağlantıya derin anlamlar da yüklemekte...
Tora Northman günde pek çok kez yaptığı gibi yine Instagram'da gezinirken ünlü oyuncu Gwyneth Paltrow'un bir fotoğrafına denk geliyor. Paltrow, Gucci tasarımı bordo renkte kadife bir pantolonlu takım taşıyor. 23 yaşındaki Northman, aynı fotoğrafa veya Paltrow'un aynı gecede çekilmiş başka fotoğraflarına ne zaman denk gelse beğeniyor ve şöyle diyor:
“Bu kırmızı takımı giydiği her fotoğrafı ne zaman görsem beğeneceğim ve muhtemelen paylaşacağım da!”
Fotoğrafla ilgili enteresan bir detay bulunmakta... O detay fotoğrafın tarihi. Paltrow söz konusu takımı 1996 MTV Video Müzik Ödülleri gecesinde giymişti. Bu ikonik denebilecek kombini paylaşan hesaplar 90'lara adanmış hesaplar. Lakin yine enteresan olan bu hesapları takip edenler ağırlıklı olarak Z Kuşağı'ndan...
Bunun bir sebebi olmalı.
Z Kuşağı'nın 1990'lar ve 2000'lerin stiline duydukları hayranlık aşikar. Oliva Rodrigo'nun Beyaz Saray'a giderken giydiği 1995'ten kalma Chanel döpiyes veya Bella Hadid'in doğum gününde giydiği ve Gucci'nin 1998 ilkbahar koleksiyonuna ait kombin...
“Vintage” kamuflaj pantolonlar, platform ayakkabılar, askılı üstler, bel zincirleri, sloganlı tişörtler, ebegümeci desenli elbiseler ve kelebek takılar... Dönemin Paparazzi çekimleri ve film kareleri, günümüz gençleri için stil açısından ilham veriyor. Carrie Bradshaw, Prenses Diana, Britney Spears, Paris Hilton, Victoria Beckham, Sarah Jessica Parker ve dahası...
Bu başka bir döneme ait kıyafetler giymenin eğlencesinden çok daha fazlası olabilir. Londra'da yaşayan ve 90'lar ile erken 2000'lere ait kıyafetler satan 24 yaşındaki Isabella Vrana, erkek arkadaşının annesinin anlattığı bir anının kendisini nasıl büyülediğini aktarıyor:
“Henüz cep telefonlarının olmadığı bir çağda bir arkadaşınızla buluşmak için sözleşip buluşamadığınızda ya da gece kulübünde birbirinizi kaybettiğinizde eve dönüp sabit hattın başında beklermişsiniz. Bu bana çok havalı geldi açıkçası. İnsanların anın çok daha fazla içinde olması fikrine bayıldım.”
NEFRET ETTİĞİMİZ AMA YAPTIĞIMIZ ŞEYLERİN OLMADIĞI BİR DÖNEM!
Ve şöyle devam ediyor:
“Çok yaptığımız ama nefret ettiğimiz, her zaman telefonlarımızda olmak veya neredeyse aynı 50 fotoğrafı çekmek ve sonra takıntılı bir şekilde fotoğrafları kontrol edip 'en sevdiğimizi bulmak' gibi nefret ettiğimiz şeylerin olmadığı bir dönem...”
Vrana da aslında hayatın o dönemde harika olmadığını biliyor. Homofobinin, ırkçılığın ve cinsiyetçiliğin çok daha fazla tolere edildiği, birçok kadın kadın ünlünün taciz edildiği ancak sistemin içinde sessiz bırakıldıkları bir dönemdi ancak evet, insanlar özellikle ünlüler o dönemde çok daha rahat görünüyordu.
2016'da açtığı popüler Instagram hesabı @90sanxiety'yi yöneten 35 yaşındaki James Abraham, net bir şekilde dönemi “Saflık, anahtar kelime” sözleriyle tanımlıyor. Tora Northman ise 90'larda ve 2000'lerin başında, insanların daha çok “kendileri gibi” göründüğünü söylüyor. İlginçtir ki ünlüler artık daha dokunulabilir duruyorlar ancak Northman bunu samimiyetsiz buluyor. Ona göre artık içeriklerin büyük bir çoğunluğu stratejik ve kontrollü.
Henüz 21 yaşındaki Harriet Russell ise Paris Hilton'ın o dönem sergilediği zengin kız tarzını oldukça özgürleştirici ve kaygısız olarak gördüğünü ifade ediyor ve “Buna ihtiyacımız var” ifadelerini kullanıyor.
KAPAKLI TELEFONLAR!
Russell aynı zamanda bir süreliğine arkadaşlarının, teknolojinin kıt olduğu bir hayatı taklit ettiklerini de ifade ediyor. Bazıları selfie'lerinde poz vermek için kapaklı telefon satın almış. Yaz boyunca pek çok kişi ise görüntüleri ilkel bir kameralı cep telefonuyla çekilmiş gibi gösteren Instagram filtresini kullandı.
Bu ilginç trend ne kadar devam eder bilinmez ancak Paris Hilton'ın ikonik tavrı, tarzı ve erkek egemen bir kültür içinde dizginlenemez olması Z Kuşağı'nın ilgisini çekmekte. Britney Spears da benzer sebeplerle gençler arasında hiç olmadığı kadar bir ikon olarak popüler.
*Bu haberdeki bilgilerin büyük bir kısmı The New York Times'ta yayınlanan “Gen Z Channels the 1990s” başlıklı makaleden derlenmiştir.
Kaynak: Web Özel