YouTube'da 'playlist'ler dönemi... Hayallere fon oluyor!
Şu sıralar YouTube'da 'playlist'ler yani çalma listeleri popüler. Ruh halinizi değiştiren, yolculuklar yaşatan ve hayal gücünü besleyen bu listelerin yanı sıra sadece daha iyi odaklanmayı mümkün kılan listeler de popüler. Peki bu popülarite nereden geliyor?
Olduğundan farklı bir yerde olmak isteyen insanların sayısı azımsanamayacak seviyede. “Şimdi yağmur yağarken sakin bir kafede kitap okumak vardı” ya da “Şimdi uzun bir yolculukta, gecenin karanlığını bir çift far aydınlatırken arabanın arka koltuğunda uyuklamak vardı” zaman zaman aklımıza gelen düşüncelerden.
Gözünüzü kapatıp bu yolculuğu yapmanız mümkün.
Ancak hayatımızın artık her noktasında birden fazla şey yapıyoruz ve pek çoğumuz için gözümüzü kapatıp böyle uzun bir yolculuğa çıkmak sadece uykuda ihtimal dahilinde...
Peki ofiste, ders çalışırken, “maladaptive daydreaming” (uyumsuz hayal kurma) sendromuna düşmeden böyle bir yolculuğa nasıl çıkacağız?
Müzikle...
Artık bir 'playlist'ler çağı içinde olduğumuz aşikar. Spotify'da uygulamanın bize özel olarak hazırladığı ya da tüm kullanıcılar için açtıkları listelerin pek çoğumuz müdavimi. Ancak bir de YouTube'un ev sahipliği yaptığı “mod playlistleri” var.
Her müzik dinleyiciyi bir moda yani bir ruh haline sokar. Fakat bu listeler biraz garip. Bunlar aslında ambiyans müzikleri olarak da karşımıza çıkıyor. Çalan parçaların yanı sıra ortam sesleri de eklenerek bu mod yaratılıyor.
KAFE SESLERİ VE YAĞMUR...
Mesela “Rainy Night Coffee Shop Ambience with Relaxing Jazz Music and Rain Sounds – 8 Hours” (Rahatlatıcı Caz Müziği ve Yağmur Sesleriyle Yağmurlu Gecede Kahve Dükkanı Ambiyansı – 8 Saat) başlıklı 8 saatlik video bir yıl önce yüklenmiş ve 10 milyon dinleyiciye ulaşmış.
Veya 11 Ocak'ta yüklenmiş ve yaklaşık 2 milyon dinleyiciye ulaşmış “ASMR Relaxing Jazz Music & Rainy Night Coffee Shop Ambience 3hr + Timer” (ASMR Rahatlatıcı Jazz Müziği ve Yağmurlu Gece Kahve Dükkanı Ambiyansı 3 Saat) başlıklı video... Bu videoda yağmur sesine ek olarak kafedeki insanların, personelin çıkardığı sesler de duyulmakta...
Bu listelerle odanızda ders çalışırken ya da ofiste mesai esnasında modunuzu değiştirebiliyorsunuz. Hele pandemi sürecinde evden çalışanlar için bu videolar özlenen günlere bir yolculuk gibi adeta.
Geçmiş demişken bir başka liste türü de nostaljik listeler.
GEÇMİŞTE BİR ARABA YOLCULUĞU
14 Ocak'ta yayınlanmış “Oldies playing in the car and it's raining | Dreamscape (road trip w/ cars passing) 3 HOURS ASMR” (Arabada eskiler çalıyor ve yağmur yağıyor | Düş Manzarası (yol seyahati / geçen arabalarla) 3 SAAT ASMR) başlıklı video buna örnek. 3 milyon dinleyiciye yaklaşmış bu videoya gelen yorumlar epey duygusal...
72 yaşındaki Sara E. Owen, 74 yaşındaki Linda Cecile ya da 1949 yazında ailecek 47 model Plymouth Deluxe Wagon'a doluşup çıktıkları yolculuğu hatırlayan Sal DeMaio... Veya 1967 yazında çıktıkları aile seyahatinde kaldıkları farklı yol pansiyonlarını anımsayan Doug L...
Bu isimler binlerce beğeni alan yorumlarıyla aslında bunların etkisini de ortaya koymakta. Ders çalışırken dinlemek için hazırlanan ve milyonlarca tıklanan “lofi hip hop” listeleri de dikkat çekmekte.
80'LER VE JAPONYA'NIN KENT MÜZİKLERİ!
Bir başka nostaljik kaçış türünde ise adres Japonya! 80'lerde Japonya'da popüler olan ABD müziğinin etkisinde değişen ve modernleşen Japon kent yaşamının temposunu yansıtan City Pop türüne ait listeler yakın zamanda yeniden popüler oldu.
Tarzın tasasız ve gevşek havası ilgi çekerken Japon anime kültürünün son yıllarda yükselmesi ve YouTube'un öneri algoritmasının City Pop'un efsane parçalarını bir dönem yoğun bir şekilde (alay unsuru olacak kadar) tavsiye etmesi popülariteyi de beraberinde getirdi.
KLASİK MÜZİK VE KÖTÜLER...
YouTube'un arama çubuğuna Japanese City Pop yazarak milyonlarca dinlenmiş listelere ulaşabilirsiniz. Dikkat çeken diğer nostaljik listeler arasında klasik müzik listeleri ve bu videoların başlıkları geliyor.
Özellikle “ultravclet” adlı 145 bin takipçili YouTube kanalı bu alanda öne çıkıyor! 13 Aralık 2020'de yüklediği “this playlist will make you feel like a 19th century villain” (bu çalma listesi size bir 19. yüzyıl kötü karakteri gibi hissettirecek) listesi 12 milyonu aşkın kez tıklanmış.
Bu konseptteki bir başka kanal olan MysigMind'ın 28 Şubat'ta paylaştığı “A playlist for a 19th century villain scheming against his enemies” (Düşmanlarına karşı entrika çeviren bir 19. yüzyıl kötüsü için bir çalma listesi) ise 2.6 milyon izlenmeyi geçmiş durumda.
HAYALLERE FON...
Araştırmalara göre uyumsuz hayal kurma sendromu (maladaptive daydreaming) günümüzde dikkat çeken bir şekilde artıyor. Bu listelerin pek çoğu bu durumu yaşayan bireyler tarafından hayallere fon olarak da kullanılmakta.
Başka bir yerde, başka bir gerçeklikte olma isteği; daha sakin, daha düşük tempolu bir yaşam, bir an arzusu veya bazen sadece odaklanmaya çalışmak... Hepsi bu popülaritede pay sahibi. Tüm bu hallere geçişler için müzikten iyi bir yol olmasa gerek.
Kaynak: Web Özel