Robotlar beste yapıp, şarkı söyler mi? Besteledi, söyledi, birinci oldu!
Yapay zekanın hayatımızdaki yeri her geçen gün büyüyor. Makineler öğrendikçe, öğrendiklerinden yola çıkarak kararlar da veriyor. Peki söz konusu müzik olunca ne olur? Yapay Zeka Şarkı Yarışması'nı kazanan makine hem besteledi hem de şarkıyı söyledi. İşte o şarkı!
“Listen to Your Body Choir” (Bedeninin Korosunu Dinle) adlı parçanın ilk 30 saniyesi klasik bir pop şarkısından farksız değil. Yumuşak bir piyano melodisinin üzerinde bir kadın vokali dinliyoruz. Daha sonra işin rengi değişiyor! Devreye parçanın ilginç ritmi ve altyapısı giriyor ve kadın vokale ek olarak robotik bir ses daha duymaya başlıyoruz.
Sözler de bir garipleşiyor. “Arabalar şınavla mı geliyor?” diye bir cümle duyuyoruz. Yazım hatası yok “sınav” değil “şınav.” Gerçi “sınav” olsa da cümle manasız... Bu manasızlığın bir sebebi var. Yukarıdaki paragraf “Daft Punk dağılmadı mı? Yeni parça mı yapmışlar” diye sordurabilir ancak bu eser yapay zekaya ait.
MELODİYİ VE SÖZLERİ DEVAM ETTİRDİ
Bu yılki AI Song Contest'i (Yapay Zeka Şarkı Yarışması) kazanan “Listen to Your Body Choir” adlı parça oldu. ABD'nin California eyaletinde yaşayan bir grup müzisyen, akademisyen ve yapay zeka uzmanından oluşan ekip, yapay zekaya Harry Dacre'in 1892 tarihli “Daisy Bell” adlı parçasının melodisini ve sözlerini devam ettirmeyi öğretti.
“Daisy Bell” aynı zamanda 1961'de bilgisayarın konuşma sentezcisi tarafından söylenen ilk şarkı olma özelliğini de taşıyor. 60 yıl sonra bu kez yapay zeka, yorumlamakla kalmadı, melodinin üzerine sözler de yazdı.
Eurovision formatından esinlenen AI Song Contest yarışması geçen yıl start aldı. Uluslararası yarışmada amaç şarkı sözü yazımında yapay zekanın kullanımını araştırmak. Liege, Belçika'dan çevrimiçi olarak gerçekleştirilen törende müzisyen Imogen Heap, akademisyenler, bilim insanları ve söz yazarlarından oluşan bir jüri, “Listen to Your Body Choir” adlı parçayı, yapay zekanın şarkı boyunca “zengin ve yaratıcı” bir şekilde kullanılmasını takdir ederek birinci ilan etti.
M.O.G.I.I.7.E.D. adlı ekip adına bir isim töreni izleyenlere seslenirken yapay zekanın mesajını da aktardı. Gecenin yıldızı olan yapay zeka, “Süper heyecanlı” olduğunu aktardı.
PEKİ NASIL OLUYOR BU İŞ?
Yarışma; müzik prodüksiyonu, veri bilimi veya her iki alanda da çalışan ve müzik ile yapay zeka arasında bağlantı noktası kuran dünya çapındaki 38 başvuruyu kabul etti. Çok büyük miktarda müzik verisini analiz etmek, kalıplar belirlemek, davul vuruşları, melodiler, akor dizileri, şarkı sözleri ve hatta vokaller oluşturmak için sinir ağlarını andıran ve insan beyninin işlemlerini taklit eden bir derin öğrenme sistemi kullandılar.
Battery-operated adlı ekibin “Pure Paint” adlı parçası 17 günde trance müziğinin son 13 yılının bir makineye “dinletilmesi” ile oluşturulurken STHLM adlı İsveçli bir grubun Evigt Förlorad adlı hayatını kaybeden bir köpeğe yazılan parçasının sözlerini yazarken yalan haberler oluşturmakta kullanılan bir metin üretici yazılımdan yardım alınmış.
AI MÜZİĞİ NEREYE GÖTÜRÜR?
Parçalar belki listeleri alt üst etmeyecek ama müziğin geleceği hakkında ipuçları veriyor olabilir. Müzik dinlediğimiz platformlar bizim için listeler oluştururken, karşımıza çıkacak bir sonraki şarkıyı seçerken, beğenilerimizi öğreniyor ve aslında büyük veriyi yorumlayarak ortalama bir sonuca da varıyor.
Buradan yola çıkmak ve bu yarışmanın sonucuna bakmak bizleri George Orwell'ın 1984'te değindiği gibi bir müziğe götürüyor olabilir. Orwell şöyle anlatıyor:
“Müzik Dairesi'nin alt bölümlerinden birinde proleterler için yayımlanan, tıpkısının aynısı sayısız şarkıdan biriydi. Bu şarkıların sözleri, güfteyazar denen bir aygıt tarafından insan eli değmeden yazılıyordu. Ama kadın öyle güzel söylüyordu ki, o rezil şarkı handiyse kulağa hoş geliyordu.”
1984 yine haklı çıktı deyip karalar bağlamak gidişatı değiştirmeyecek. Değişimi ve dönüşüm müzik için de kaçınılmaz. Klasik müzik hayranları caza, caz aşıkları rock müziğe, rock sevdalıları pop müziğe, sonra hepsi elektronik müziğe, rap müziğe ve K-Pop'a “müzik değil” dediler, diyorlar.
Fairlight CMI veya Akai MPC3000 gibi “korkulan” aletler nasıl müziği öldürmediyse; “endüstrinin” yanında Fairlight CMI'ı Herbie Hancock, Akai MPC3000'ı J Dilla gibi kullananlar çıktıysa ileride yapay zekayı da virtüöz seviyesinde yönlendiren birileri çıkacaktır. Müzikte "ortalama" zamanın ruhu neyi gerektiriyorsa orada durur.
metin.aktasoglu@haberglobal.com.tr
Kaynak: Haberdeki bilgilerin bir kısmı New York Times'ta yayınlanan "Robots Can Make Music, but Can They Sing?" adlı makaleden derlenmiştir.
Kaynak: Web Özel