İnsanlar bu yıl sinemaya dönecek mi? Hollywood'a göre 'evet'

Sinema sektörü küresel çapta hala toparlanamadı. 2022 yılının sonuna doğru vizyona giren pek çok büyük yapıma rağmen işler yoluna giremiyor... Ancak Hollywood 2023'ten umutlu. Pek çok stüdyo bu yıl için büyük hazırlıklar yaptı.

Son Güncelleme:

Gerek ekonomik gerekçelerle gerekse evimizin konforu ile artık sinemadan biraz ayağımızı çektik. Salgın öncesinde de sektör zor durumdaydı. Kamuoyuna "patlamış mısır krizi" olarak yansıyan gelişmeler sonucu yapımcılar Cumhurbaşkanı Erdoğan’a sorunlarını iletmişti.

Sinema sektörünün sorunları pandemi ile büyüdü derken dijital platformlar imdada yetişti. Sektörde istihdam yaratılmaya devam etti. Ancak sinema salonlarında gösterilecek film bulmakta sorunlar yaşandığı bir dönemdeyiz. Öyle ki geçen yaz aylarında Marvel Sinema Evreni'nin (MSU) en önemli parçalarından Örümcek-Adam: Eve Dönüş Yok, önceki yıla göre biraz daha uzun versiyonu ile yeniden vizyona girdi. Hatta 2021 yılında WarnerMedia aldığı bir kararla filmlerini vizyona çıkardığı an, HBO Max streaming platformunda da yayına aldı.

PANDEMİNİN ÜÇTE İKİSİNE VARILDI

Sizin sinemaya gitmeye niyetiniz var mı bilmiyoruz ama büyük Hollywood yapımcıları 2023’te insanların yeniden salonları dolduracağını düşünüyor. 2022 yılında ABD’de sinema sektörü 7.5 milyar dolar ciro yaptı, bu pandemi öncesinin üçte ikisi anlamına geliyor.

2023 Hollywood için güçlü başlıyor. MSU'dan Ant-Man and the Wasp: Quantumaina ile birlikte Dungeons&Dragons: Honor Among Thieves ve John Wick 4 merakla beklenen yapımlardan. Bu filmlerin hepsi salonlarda vizyona girecek. 2023’te küresel sinema sektörünün cirosunun yüzde 12 artarak 29 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bu rakam da salgın öncesini yakalayamayacak. Türkiye'de ise sinema salonlarının sayısındaki azalma devam ediyor.

ÇİN AÇILDI, RUSYA'YA FİLMLER GİTMİYOR

Çin’de salonlar yeniden dolsa da Rusya’ya yaptırımlardan ötürü pek çok film gitmeyecek. Bu da tam bir toparlanmanın önündeki engellerden. Pek çok sektör analisti tam bir toparlanma için 2023’ü işaret ediyor.

Yılın devamında Indiana Jones, Hızlı ve Öfkeli serilerinden filmleri de salonlarda izleyeceğiz. Dune, Aquaman, Açlık Oyunları, ve Görevimiz Tehlike hayranları da serinin yeni filmleri ile buluşacak. Mattel’in oyuncak bebeği Barbie’nin aynı isimli beyazperde uyarlaması da gişe yapacak işlerden. Christopher Nolan, Oppenheimer 👇 ile Oscar’a göz kırparken, DC Flash karakterini sahneye sürecek.

James Bond filmlerinin haklarını elinde bulunduran Metro-Goldwyn-Mayer’in sahibi Amazon, 2022 yılında toplamda 1 milyar dolar ciro yapması beklenen filmleri sinemalarda vizyona koyacağını söyledi. 2022 yılında Avatar 2 ve Top Gun: Maverick ve Jurrasic Park 1 milyar dolara yakın hasılata ulaşmıştı. 2019 yılında ise sekiz film bunu yapabilmişti.

Suudi Arabistan’da 35 yıl sonra ilk sinema salonlarının açılması, önümüzdeki 5 yıl içinde 40 salon açılması için ABD’li firma AMC ile anlaşma yapılması, bu ülkedeki sinemayı bir sektör haline getirdi. Prens Selman, çöldeki platoları Hollywood için cazibe merkezi haline getirmeye çalışıyor.

Fransa, Netflix'in ülkede elde ettiği ve edeceği gelirin yüzde 20'sini Fransa'ya yatırmasını şart koştu. Fotoğraf: Shutterstock

2023’te streaming platformlarında çok daha fazla yerli yapım göreceğimiz kesin. Avrupa Birliği yasalarla içeriklerin yüzde 30’unun yerli olması şartını koştu. Bu kanunun denetlenmesini ise ülkelere bıraktı. Fransa Netflix’e, kendi ülkesinden kazandığı paranın yüzde 20’sini Fransa’ya yatırım yapma şartı koşarken, İtalya’da bu oran yüzde 17, İspanya’da yüzde 5. Almanya yatırım şartı kotasını stream servisinin çapına göre belirleyeceğini açıkladı. Netflix’in kanuna göre Fransa’ya yılda 250 milyon euro ile 350 milyon euro arası yatırım yaptığı yapacağı hesaplanıyor.

2023 yılında gözlerin yeniden Kore sinemasında olması bekleniyor. Önce Oscar alan Parazit, ardından da bir global fenomene dönüşen Squid Game, K-Pop çılgınlığı ile dünyayı kasıp kavuran ülkeye gözlerin tekrar dönmesine neden oldu.

2022 yılında dünya sinema pazarının lideri yüzde 27’lik pay ile Disney oldu. Disney’i yüzde 22 ile Universal izlemişti.

Kaynaklar: Bloomberg, Screen Daily, Haberglobal.com.tr

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber