Yüzde 90'ı uygun değil, 'Asansördeki büyük engel'

Makine Mühendisleri Odası megakentte yaptığı araştırma, 40 bine yakın asansörün 36 bininin engelli erişimine uygun olmadığını ortaya koydu. Engelsiz Erişim Derneği'nden Gökhan Güngör, asansörlerde sesli uyarı sistemleri olması gerektiğini söylüyor. Bir diğer eksik ise braille alfabesi olmaması.

Son Güncelleme:

Asansör kazalarının ardından asansörlerin ne kadar güvenli olduğu sorusu bir kez daha ülke gündeminde. Makine Mühendisleri Odası(MMO), megakentte yaptığı araştırmalarda 40 bine yakın asansörün yüzde 90'ının güvenli olduğunu tespit etti. Ancak bu asansörlerden 36 bini engelli erişimine uygun değil. MMO İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Tataroğlu, denetimlerin arttırılması ve asansör kontrol periyotlarının düzenli takip edilmesiyle güvenli asansör oranının yüzde 73'ten yüzde 90'na yükseldiğini de söyledi. Vatandaşların, binmeden önce asansörün kapısındaki ve kabinindeki etiketi kontrol etmesi gerektiğini ifade eden Tataroğlu, engelli erişimine uygun olmayan asansörlerin de acilen uygun hale getirilmesi gerektiğini belirtti.

Engelli erişimine uygun asansörler şu şekilde.

YÜZDE 90'I GÜVENLİ

Son günlerde artan asansör kazalarının ardından merak edilenleri yanıtlayan Tataroğlu,  "2019 yılında yaklaşık 40 bine yakın asansörde yapılan denetimler de bizim güvenli asansör oranımız yüzde 73'tü. Bugün ise yüzde 90'a yükseldi. Dört yıldır yapılan denetimler ve asansör kontrol periyotlarının düzenli takip edilmesiyle ortaya çıkan durum" dedi.

PEKİ, ESKİ BİNALAR?

Öte yandan yasaya göre, yapı ruhsat tarihi 1 Ekim 2017 tarihinden sonra yapılacak tüm binaların asansörlerinin engelli erişimine uygun olması gerekiyor. Tataroğlu, eski binaların mimari unsurlar nedeniyle değiştirilemediğini ancak ek asansör yatırımları ile bu durumun çözülebileceği tavsiyesinde bulundu. Asansörün hem giriş kat durak kapısında hem de kabininde etiketlerin olması gerektiğini söyleyen Tataroğlu, son muayene tarihine dikkat edilmesi gerektiğinin altını çizdi.

Engelli erişimine uygun olan bir bina örneği.

KIRMIZI VE SARI ETİKET 

Tataroğlu, şöyle devam etti:

"Mavi ve yeşil etiketi gördüğünüz zaman bunlar güvenli asansör. Kırmızı ve sarı etiketi gördüğünüzde bunlar güvensiz asansörler ve belli bir süre içerisinde muayenede tespit edilen eksiklik ve kusurların giderilmesi gerekiyor. Kırmızı etiket için kontrol tarihinden sonra 60 gün, sarı etiket için 120 gün. Eğer bu belirlenen süreler aşılmış ve asansördeki kusurlar giderilmemiş ise ilgili idareler tarafından asansörün mühürlenip hizmet dışı bırakılması gerekiyor."

Bu binada da engelli erişimine uygun olmayan asansörler yer alıyor.

SESLİ BİLDİRİM OLMALI

Engelsiz Erişim Derneği kurucu üyelerinden Gökhan Güngör ise ortopedik engelliler için asansörlerin önemli olduğunu ve asansöre ulaşımdaki eğim düzeyinin de belli bir seviyede olması gerektiğine dikkat çekiyor. Görme engelliler açısından da konuşan Güngör, "Hangi katta olduğumuzdan emin olamıyoruz, sesli bildirimler yok ya da çalışmıyor. Düğmeler braille alfabesi ya da kabartma olmalı. Asansör kapısı açıldığında sesli uyarı vermeli. Yukarı ya da aşağı yönde olması için de evrensel bir ses belirlenmeli" ifadelerini kullandı.

Kaynak: Web Özel

Sonraki Haber