Titanik'in laneti devam mı ediyor?
Titanik'e gezi düzenlerken okyanusta 5 yolcusuyla birlikte kaybolan Titan isimli denizaltıda oksijen tükendi. Umutlar yitirildi. Titanik ise uğursuz bir geçmişe sahip. Titanik'i inşa eden firmanın önceki büyük gemisi de batarken Titanik'in kardeşi de Ege Denizi'nde mayına çarparak sulara gömüldü.
Atlas Okyanusu'ndaki Titanik enkazına gezi düzenleyen OceanGate firmasının Titan adlı denizaltısı 5 yolcusuyla birlikte kayboldu. Denizaltındaki insanları kurtarmak için ABD ve Kanada harekete geçti. İki ülkenin donanmasına ait askeri araçlar denizden ve havadan oldukça geniş bir bölgeyi tarayarak denizaltıya ulaşmaya çalışsa da Titan'daki oksijen bütünüyle tükendi ve umutlar yitirildi. Denizaltının içinde ünlü milyarderler İngiliz Hamish Harding ve Pakistanlı Sahazada Dawood ile oğlunun da bulunduğu biliniyordu.
Denizaltının kaybolması dünya medyasında 'Titanik'in laneti devam mı ediyor?' sorusunun gündeme gelmesine de yol açtı. 1911 yılında İngiltere'nin denizcilik başkenti sayılan Liverpool'da White Star Line gemicilik firması tarafından inşa edilen, tam adıyla 'RMS Titanic' gerçekten de uğursuz bir geçmişe sahip.
GEMİDE TÜRK HAMAMLARI VARDI
Titanik gemisi 1912 yılında ABD'nin ünlü bankeri J. P. Morgan'ın sahibi olduğu şirket tarafından İngiliz White Star Line denizcilik firmasına 1,5 milyon sterline (günümüzdeki değeri 150 milyon sterlin) yaptırıldı. Titanik yapıldığı tarihte 'dünyanın en büyük gemisi' olarak kayıtlara da geçti. Geminin baş mühendisi ve tasarımcısı ise gemi İngiltere'den demir almadan önce geçirdikleri kazalarda hayatlarını kaybettiler. Gemideki tasarımlar içinde en dikkat çekici olanlardan birisi de VIP bölümlere inşa edilen Türk hamamlarıydı.
FİRMANIN İLK BÜYÜK GEMİSİ DE BATTI
Titanik'in iç ve dış dizaynı oldukça gösterişliydi. Yolcuları arasında da dünyanın en zenginleri listesinden insanlar yer alıyordu. Titanik'in dönemi için bir tasarım harikası olarak kabul edilmesi dolayısıyla “batmaz ve batırılamaz” gemi olduğu yönünde kamuoyunda bir şehir efsanesi de oluştu. Ancak İngiltere basınının büyük bölümü bu görüşe inanmıyordu. İngiliz basını geminin sahibi White Star Line'ın 54 yıl önce de döneminin en büyük gemisi olan RMS Tayleur'u inşa ettiğini vurguladı. O dönemde basında yer alan haberlere göre Tayleur gemisi yola çıktıktan çok kısa bir süre sonra İrlanda yakınlarında battı ve geminin 650 yolcusundan 370'i bu kazada hayatını kaybetti.
TARİHTEKİ EN ÖLÜMCÜL DENİZ KAZASI
İngiltere basını Titanik'teki filikaların yetersizliğini de sayfalarına taşıyorlardı. Titanic'in tam yolcu kapasitesi 3 bin 547 olmasına karşın gemideki filikalar toplamda ancak bin 178 kişiyi taşıyabiliyordu. 'Batmaz' denilen gemi İngiltere'den ABD'nin New York kentine doğru gerçekleştirdiği yolculuk esnasında, 15 Nisan 1912 tarihinde Kanada açıklarındaki bir buzdağına çarparak battı. Bin 500'den fazla insan batan gemide hayatını kaybetti. Titanik dünya denizcilik tarihinin en ölümcül gemi kazası olarak kayıtlara geçti.
TİTANİK'İN KARDEŞİ BRİTANNİC'DE BATTI
Gemideki ihmaller zinciri yalnızca filikaların yetersizliğinden ibaret de değildi. Gemi hakkında 19 Nisan 1912 tarihinde Amerikan senatosuna sunulan rapora göre geminin kaptanı gerçekleşen kazayla başlangıçta çok ilgilenmedi. Rapora göre birçok insan kaza olduktan sonra bile geminin güvertesinde kartopu oynamaya devam etti. Geminin iletişim sistemi kaza öncesinde zaafiyete uğramış ve gövdenin altındaki çelik bölümler kırılganlığı dolayısıyla çarpışmaya dayanamamıştı. Rapora göre, ölümlerin çoğu soğuk suya bağlı hipotermi yüzünden gerçekleşti.
Titanik gemisi White Star Line'ın üçlü kıtalararası yolcu gemisi projesinin (HMHS Britannic, RMS Titanic ve RMS Olympic) bir parçasıydı. 1914 yılında denize indirilen Titanik'in kardeşi HMHS Britannic gemisi de benzer bir kader yaşadı. Yolcu gemisi olarak inşa edilmesine karşın hızla savaşlarda kullanılmak üzere hastane gemisine dönüştürülen Britannic, Kasım 1916 tarihinde Ege Denizi'nde Yunanistan'ın Mürted adası yakınlarında bir Alman mayınına çarparak battı.
TİTANİK'İN RAKİBİ DE VURULARAK BATIRILDI
Titanik bir yandan da gemiyi inşa eden White Star Line'ın rakip firmayla rekabeti sonucunda inşa edilmişti. 2020 yılında İrlanda'da yayınlanan 'RMS Lusitania: The Story of a Wreck' (RMS Lusitania: Bir enkazın hikayesi') adlı kitaptaki bilgilere göre White Star Line firması yetkilileri rakip firma durumundaki John Brown & Company'nin inşa ettiği RMS Lusitania yolcu gemisini kapasite ve teknoloji olarak geçmek istiyorlardı.
Ancak rakip firmanın ünlü gemisi de lanetliydi. 1959 yolculu Lusitania gemisi 26 Ağustos 1915 tarihinde Almanya'ya ait bir denizaltı tarafından vurularak batırıldı. Hayatını kaybeden bin 198 kişiden 128'i ABD vatandaşıydı. Lusitania'nın batırılması ABD'nin 1. Dünya Savaşı'na girmesinin gerekçelerinden birisi oldu.
Kaynak: Web Özel